۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آشنایی با بنیاد ترون

۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 601740
آشنایی با بنیاد ترون

TRON یکی از بزرگترین و پرکاربردترین بلاکچین های جهان است.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ ترون یک پلتفرم منبع باز غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین اثبات سهام با رمزارز مخصوص به خود به نام TRX است. Tron  درسال 2017 توسط یک سازمان غیرانتفاعی سنگاپور تأسیس شد. هدف Tron میزبانی از سیستم های سرگرمی جهانی برای به اشتراک گذاری مقرون به صرفه محتوای دیجیتال است.

ترون که در ابتدا عمدتاً در آسیا به بازار عرضه شد، اکنون جهانی شده است. این پلتفرم تا آگوست 2021 بیش از 50 میلیون کاربر داشت.

ساختار شبکه ترون با پلتفرم اتریوم مقایسه شده است. پلتفرم ترون قابلیت اجرای برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند و ساخت توکن‌ها را دارد.

شعار TRON «غیرمتمرکز کردن وب» است.

ویژگی منحصربه فرد شبکه ترون

تراکنش ها در ترون بسیار سریع هستند، زیرا شبکه ترون می تواند تا 2000 تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند. چنین ظرفیتی برای تراکنش ها نوید خوبی برای آینده مقیاس پذیر و ایجاد انقلاب در رسانه های آنلاین است. این ویژگی را با شبکه های دیگری مانند اتریوم (25 تراکنش در ثانیه) یا بیت کوین (3-6 تراکنش در ثانیه) مقایسه کنید.

چشم انداز ترون

Tron میخواهد به سازندگان محتوا کمک کند تا پاداش بیشتری دریافت کنند.

 ساختار صنعت رسانه در حال حاضر به این صورت است که چند شرکت بزرگ مانند یوتیوب، فیس‌بوک و اپل در مورد اینکه چه رسانه‌هایی دیده می‌شود و در سایت‌هایشان منتشر می‌شوند، اطلاعات زیادی دارند. آنها نه تنها آنچه را که دیده می شود کنترل می کنند، بلکه اکثریت قریب به اتفاق پول تولید شده توسط رسانه ها را نیز دریافت می کنند. با این حال، سازندگان تنها بخش کوچکی از درآمد را دریافت می کنند. پلتفرم ترون می‌خواهد این موضوع را اصلاح کند.

با حذف رسانه‌های میانی، می‌توان به بینندگان اجازه داد که به‌طور مستقیم از طریق شبکه Tron و با استفاده از توکن‌های TRX به سازندگان محتوا پاداش دهند. بنابراین مالکیت رسانه به طور کامل در اختیار سازنده است.

Tron چگونه کار می کند و چه فناوری پشت آن است؟

این شبکه بر اساس چند اصل کار می کند، اولین مورد این است که تمام داده های موجود در شبکه رایگان هستند و توسط یک مرجع مرکزی کنترل نمی شوند. سازندگان محتوا می‌توانند ، توکن TRX را به عنوان پاداشی برای محتوای خود به دست آورند.

این امکان برای سازندگانی وجود دارد که می‌خواهند توکن های خود را ایجاد و در Dapp های خود در شبکه استفاده کنند.توکن های ایجاد شده توسط توکن اصلی Tron پشتیبانی می شوند.

مراحل پایانی طرح توسعه شبکه شامل پشتیبانی از بازی ها در شبکه است. این ویژگی کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود و کاربران می‌توانند در صورتی که از بازی خود لذت میببرند، مستقیماً به سازندگان پاداش دهند.

TRC-10 و TRC-20  استاندارد های توکن ترون هستند که توسط بلاکچین ترون به‌طور بومی پشتیبانی می‌شود. ویژگی TRC10، امکان ساخت آسان است، اکثر توکن‌ها در بلاکچین ترون با این استاندارد ساخته شده‌اند. معروف‌ترین توکنی که با این استاندارد ساخته شده، توکن بیت تورنت (BTT) است.

ماشین مجازی TRON (TVM) مسئول اجرای قراردادهای هوشمند بوده و بسیار شبیه ماشین مجازی Ethereum (EVM) است. این یک معماری سه لایه را با استفاده از یک لایه ذخیره سازی، یک لایه کاربردی و یک لایه هسته ای استفاده می کند.

شبکه TRON در واقع دارای تعدادی زیر مجموعه است از جمله بیت تورنت (BTT)  و جاست ((just.

BitTorrent بیت تورنت پروتکلی برای به اشتراک‌گذاری محتوا به صورت همتا به همتا است.

 JUST جاست یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است.

تاریخچه ترون

2

بنیاد Tron در جولای 2017 توسط جاستین سان در سنگاپور تاسیس شد.

بنیاد ترون توانست در سال  2017 به میزان 70 میلیون دلار سرمایه جذب کند. TestNet، Blockchain Explorer و Web Wallet همه تا مارس 2018 راه اندازی شدند. Tron Mainnet به مدت کوتاهی پس از آن در ماه مه 2018 راه اندازی شد.

ترون در ابتدا به شکل یک پروتکل روی شبکه اتریوم بود سپس در ماه ژوئن 2018، ترون پروتکل خود را از ERC-20 Ethereum به شبکه مستقل خود متصل کرد.

تا ژانویه 2019، Tron دارای حجم بازار حدود 1.6 میلیارد دلار بود.

جاستین سان مرد شماره 1 ترون

3

 

جاستین سان(Justin Sun) زاده ۳۰ ژوئیه ۱۹۹۰ در چین است. او در  دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه پکن و دانشگاه هنگ کنگ تحصیل کرده است.

جاستین سان کارآفرین، بنیانگذار پلتفرم ترون (TRON)، مدیرعامل شرکت بیت‌تورنت و مدیر عامل فعلی رین بری (Rainberry) است. وی در گذشته نماینده اصلی ریپل در چین بوده و بنیانگذار و مدیر عامل برنامه اجتماعی تلفن همراه Peiwo است.

قبل از بنیان‌گذاری ترون، وی به مدت دو سال به عنوان نماینده ارشد و مشاور در شرکت ریپل (Ripple) مشغول به کار بود.

4

جاستین سان در سال 2017 در فهرست فوربز، جزو ۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال چینی و جزو ۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال آسیا قرار گرفته بود.

مدتی قبل جاستین سان در یک مصاحبه ادعا کرد که قصد دارد از ترون در آینده جدا شود،این گفته جاستین سان باعث ریزش قیمت رمزارز ترون شد.

سان در مصاحبه اش گفت: شغل من در آینده  تمرکز بر مشروعیت بخشیدن به فناوری بلاکچین در سطح دولتی خواهد بود.

بنیانگذار ترون قصد تبدیل شدن به سفیر دولت گرانادا در سازمان معاملاتی جهانی را دارد.

همکاری های بزرگ ترون

5

سامسونگ: Tron به عنوان یکی از محبوب ترین بلاکچین ها در سراسر جهان، همکاری بین المللی با سامسونگ را به نمایندگی از همه پروژه های بلاکچینی در چین مشغول کرده است و با برنامه های بلاکچینی سامسونگ یکپارچه شده است.

گوشی های پرچم دار سامسونگ از استانداردهای TRC10 و TRC20 پشتیبانی میکنند و اجازه میدهند روی گوشی کیف پول بلاکچینی ساخته شود، در حال حاضر تنها بلاکچینی که توسط سامسونگ پشتیبانی می شود ترون است.

بیت تورنت: به عنوان بستری مناسب برای توزیع فایل‌های بزرگ مانند نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، فایل‌های صوتی، بازی‌ها و ... ثابت شده است.

جاستین سان، بنیان‌گذار ترون و مدیرعامل بیت تورنت، این همکاری را اینگونه توصیف می‌کند:

ترون و بیت تورنت مکمل یکدیگرند و برای ایجاد اقتصاد اینترنتی غیرمتمرکز، به هردوی آن‌ها نیاز داریم. ما به هدف ایجاد مکانی برای داد و ستد نوآوری‌ها و برنامه‌ها در سراسر فضای اینترنت، روی بیت تورنت سرمایه‌‌گذاری کردیم.

Swisscom Blockchain :یک استارتاپ سوئیسی متعلق به Swisscomشرکت مخابراتی شماره 1 در سوئیس است. کارشناسان Swisscom Blockchain در حال توسعه محصولات نوآورانه برای کمک به مشتریان برای بهره برداری از پتانسیل کامل ارائه شده توسط این تکنولوژی است. ترون با این استارتاپ وارد همکاری شده است.

معرفی توکن Tron (TRX)

6

TRX یا ترونیکس واحد اساسی معاملات در Tron Blockchain است. TRX همچنین کاربردهای فراوانی در شبکه ترون دارد. TRX کل اکوسیستم ترون را به هم متصل می کند.

وضعیت فعلی توکن ترون در بازار رمزارز

تعداد توکن های عرضه شده tron در بازار 101,823,944,446است. در اوایل سال جاری تقریبا 5.6 میلیون توکن ترون در شبکه توسط بنیاد ترون سوزانده شد که می‌تواند تاثیر مثبتی روی قیمت آن داشته باشد.

از حداکثر مقدار توکنی که قرار است در طول عمر این رمزارز عرضه شود هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

رمزارز tron  در حال حاضر در کوین مارکت کپ 0.067دلار قیمت گذاری شده و مارکت کپ این رمزارز 6,916,290,925 دلار است و در 24 ساعت گذشته 1,169,951,403 دلار حجم خورده است. رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 28 است.

قیمت ترون از سال 2020 تاکنون 3 برابر شده، اما نسبت به بقیه رمزارزها کمتر رشد کرده و توقعات سرمایه گذاران را نتوانست برطرف کند.

 نمودار قیمت رمزارز ترون از ابتدا تاکنون

7

 

tron را از کدام صرافی ها میتوان خرید:

Binance بایننس

KuCoinکوکوین

Gate.ioگیت

FTX اف تی ایکس

Huobi Globalهابی

Krakenکراکن

tron را در کدام کیف پول ها میشود نگه داری کرد:

Ledger کیف پول سخت افزاری لجر

Trezor کیف پول سخت افزاری ترزور

 Math Walletکیف پول مس ولت

Trust Wallet کیف پول تراست ولت

MetaMask کیف پول متامسک

Safepal کیف پول سیف پل

این مطلب توصیه مالی و سرمایه گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری بر عهده خودتان است.