۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آینده درخشان سولانا / رقیب سر سخت اتریوم!

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 586857
آینده درخشان سولانا / رقیب سر سخت اتریوم!

زمان طولانی تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین و کارمزد بالای شبکه اتریوم همواره به‌عنوان نقاط ضعف فناوری بلاک چین نام برده شده‌ است. این یعنی مدت‌هاست کاربران و سرمایه‌گذاران منتظر یک بلاک چین هستند که برای همیشه این مشکلات را حل کند. شاید بتوان گفت سولانا همان بلاک چینی است که همه در انتظار آن بودند.

اقتصادآنلاین - شیرکو سهرابی؛ سولانا یکی از بهینه‌ترین و در عین حال یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های بلاک چینی موجود است که در عین حفظ امنیت بالا و  ویژگی مقیاس پذیری با سرعت بسیار بالاتری تراکنش ها را در شبکه بلاک چین انجام می دهد. به عبارتی بعد از اینکه اتریوم برای حل مشکلات جانبی بیت‌کوین وارد این حوزه شد مشخص شد که سرعت تراکنش اتریوم جواب گوی شرایط فعلی نیست (در حال حاضر سرعت تراکنش اتریوم 15 تراکنش در ثانیه است). به همین دلیل پروژه سولانا با رمزارز مخصوص به خود (sol) وارد این حوزه شد تا بتواند در عین حفظ شرایط امنیت و مقیاس پذیری سرعت تراکنش ها را بالا ببرد ( در هر ثانیه 50 هزار تراکنش انجام می شود).  در صفحه اول سایت سولانا، این شبکه «قدرتمند برای توسعه‌دهندگان، سریع برای همه» توصیف شده است. انجام تراکنش‌ها در سولانا کمتر از ۱ ثانیه طول می‌کشد؛ یعنی سولانا برای تمام کاربران سریع است. کارمزد بسیار کم تراکنش‌ها در این شبکه و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند پیچیده هم بیانگر آن است که سولانا همان چیزی است که توسعه‌دهندگان می‌خواهند. در حال حاضر صدها پروژه روی سولانا کار می‌کنند و مقیاس‌پذیری بالای آن به این معناست که باید منتظر صدها پروژه دیگر باشیم که راه خود را به این فهرست باز کنند.

در ادامه گزارش، شبکه سولانا، رمزارز مخصوص به آن و چشم انداز این شبکه و شیوه خرید و فروش رمزارز آن تشریح می شود.

شبکه سولانا چیست؟

شبکه سولانا یک اکوسیستم غیرمتمرکز، امن، مقیاس‌پذیر و سریع است و در حال حاضر یکی از رقبای اصلی اتریوم به حساب می‌آید. سرعت انجام تراکنش‌ها، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و مقیاس‌پذیری بالای شبکه سولانا باعث شده است تا این پروژه به‌سرعت به یکی از اکوسیستم‌های پیشتاز در حوزه بلاک چین تبدیل شود. مشکلات شبکه اتریوم در بحث مقیاس‌پذیری سبب شد تا سولانا بتواند با سرعت بیشتری به جایگاه فعلی خود برسد و در حال حاضر می‌توان آن را جدی‌ترین تهدید برای اتریوم و محبوبیت آن در نظر گرفت.

سرعت نسبتا پایین تایید تراکنش‌ها در بسیاری از بلاک چین‌ها، همواره به‌عنوان یکی از معایب سیستم‌های غیرمتمرکز مطرح می‌شده است؛ این در حالی است که با ورود پروژه‌هایی مثل سولانا، رفته‌رفته بلاک چین‌های کندتر جای خود را به بلاک چین‌های بهینه‌تر می‌دهند. شبکه سولانا قادر است روی کاغذ در هر ثانیه بیش از ۵۰ هزار تراکنش را پردازش کند؛ یعنی سولانا علاوه بر بلاک چین‌ها دیگر، غول‌های حوزه پرداخت مثل پی‌پل و مسترکارت را هم تهدید می‌کند.

از آنجا که این اکوسیستم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، می‌تواند میزبان انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، از توکن های غیر قابل تعویض(NFT) گرفته تا صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارسازهای خودکار باشد. به نوعی می‌توان سولانا را مشابه شبکه اتریوم ولی با کارایی بیشتر توصیف کرد. مقبولیت این شبکه در بین کارشناسان و توسعه‌دهندگان این حوزه تا حدی است که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ پروژه روی اکوسیستم سولانا در حال فعالیت هستند و روزبه‌روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

بیشتر از یک دهه از راه‌اندازی شبکه بیت‌کوین می‌گذرد؛ در آن زمان بیت‌کوین یک مشکل اساسی را حل کرد و آغازکننده راهی بود که در آن دیگر نیازی به یک نهاد متمرکز (مثل ویزا و پی‌پل) برای تایید و پردازش تراکنش‌ها نبود؛ یعنی هر کسی از هر جای دنیا می‌توانست بدون نیاز به اعتماد به واسطه، به افراد دیگر پول ارسال کند. کُندی استفاده از شبکه‌هایی مثل بیت‌کوین باعث ظهور فناوری‌های تازه‌ای شد. چند سال بعد اتریوم کار خود را با ظرفیت حدود ۱۵ تراکنش برای ثانیه آغاز کرد ولی با گذشت زمان این عدد هم کافی نبود. حالا با ظهور سولانا و پلتفرم‌های مشابه، ظرفیت پردازش بلاک چین‌ها بسیار بالاتر رفته و افراد می‌توانند در عین بهره‌مندی از ویژگی غیرمتمرکزبودن، با سرعتی زیاد تعاملات مالی خود را انجام دهند.

در توصیف دقیق‌تر هدف سولانا می‌توان گفت که این شبکه آمده است تا تمرکززدایی در هر حوزه‌ای را تسریع کند. کارمزدهای بسیار پایین سولانا، عملکرد بسیار سریع آن در تایید تراکنش‌ها و غیرمتمرکزبودن آن باعث شده است تا به اینجا این شبکه محبوبیت بسیار زیادی در میان توسعه‌دهندگان، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران پیدا کند.

سولانا مبتنی بر پروتکل اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) کار می‌کند توکن بومی این شبکه سول (SOL)  نام دارد. طبق اعلام سولانا، هر سال ۸ درصد به تعداد توکن‌های شبکه اضافه می‌شود. از سوی دیگر، طی هر سال، از این ۸ درصد، ۱۵ درصد در قالب نرخ کاهش تورم کسر می‌شود و این کاهش تا حدود ۱۰ سال ادامه پیدا می‌کند. در نهایت پس از حدود ۱۰ سال، تورم سالیانه سولانا به ۱.۵ درصد می‌رسد. در زمان نگارش این مطلب، عرضه کل توکن‌های SOL حدود ۵۰۹.۳ میلیون واحد است و از این میزان، ۳۰۳.۶ میلیون واحد در گردش هستند.

شیوه خرید و فروش رمزارز SOL

همان طور که گفته شد رمزارز مخصوص شبکه سولانا،  (SOL) نام دارد. برای ذخیره‌سازی هر ارزی، نیاز به یک کیف پول دارید. با توجه به مقبولیت بالای سولانا، احتمالاً برای پیداکردن کیف پول، دردسر چندانی نخواهید داشت. در ادامه چند کیف پول مشهور برای توکن SOL‌ را معرفی خواهیم کرد.

فانتوم والت یکی از کیف پول‌های اصلی سولاناست. کار با فانتوم والت چندان سخت نیست و کاربران می‌توانند تمام نیازهای خود در تعامل با شبکه سولانا را با استفاده از این کیف پول برطرف کنند. در فانتوم والت علاوه بر ذخیره‌سازی توکن‌های SOL، می‌توانید توکن‌های غیرقابل تعویض مبتنی بر اکوسیستم سولانا را هم ذخیره کند..

 امکان شرکت در سهام‌گذاری سولانا، سازگاری با کف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سولانا از جمله دیگر امکانات کیف پول فانتوم است. فانتوم والت همچنین کلید خصوصی شما را در اختیارتان قرار می‌دهد و این یعنی امنیت قابل‌قبولی دارد.

سول فلیر (SolFlare) هم یکی دیگر از کیف پول‌های مبتنی بر وب برای سولاناست. کار با این کیف پول ساده است و مانند فانتوم والت، با کیف پول‌های سخت‌افزاری سازگار است و کاربران می‌توانند توکن‌های غیرمثلی خودشان را هم در آن ذخیره کنند.

مث والت (Math Wallet) از جمله کیف پول‌های خوب برای سولانا است. این کیف پول از ارزهای دیجیتال دیگر مثل بایننس کوین، بیت‌کوین و اتریوم هم پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان اتصال ساده این کیف پول به کیف پول‌های سخت‌افزاری هم وجود دارد.

خرید سولانا، مانند خرید هر ارز دیجیتال دیگری چندان سخت نیست. تنها کافی است یک صرافی ارز دیجیتال پیدا کنید که سولانا را در فهرست ارزهای قابل‌معامله خود داشته باشد. به‌طور کلی دو راه برای خرید سولانا پیش روی شماست:

خرید مستقیم سولانا از صرافی‌های ایرانی با کارت بانکی

در این روش مستقیم با واریز ریال به صرافی داخلی و تبدیل آن به رمزارز SOL می توانید این رمزارز را خریداری کنید.

خرید سولانا از صرافی‌های خارجی

در این روش بعد از واریز ریال به صرافی داخلی باید آن را به تتر تبدیل کنید و سپس با انتقال به صرافی خارجی  می توانید رمزارز SOL را خریداری نمایید.

 

نتیجه گیری

بسیاری از کارشناسان، کاربردهای شبکه سولانا در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، کارمزدهای پایین و سرعت بالای انجام تراکنش‌ها را به‌عنوان دلایل اصلی رشد قیمت این ارز دیجیتال می‌دانند.

  وجود پروژه‌های قدرتمند، از صرافی‌های غیرمتمرکز گرفته تا پروتکل‌های دیفای نوید روزهای روشن‌تر را برای قیمت سولانا می‌دهد؛ چراکه هر چه استفاده از این اکوسیستم بیشتر شود، کاربران مجبور خواهند بود SOLهای بیشتری خرج کنند و همین موضوع تقاضا برای این توکن‌ها را بیشتر می‌کند.

  با وجود 50 هزار تراکنش در هر ثانیه، کارمزد تراکنش‌ها در سولانا بسیار پایین است. در زمان نگارش این مطلب، هر تراکنش چیزی در حدود ۰.۰۰۰۲۵ دلار هزینه دارد.