۰ نفر

چگونه پلمپ دفاتر را انجام دهیم؟ (آموزش کاربردی)

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۷
کد خبر: 601417
چگونه پلمپ دفاتر را انجام دهیم؟ (آموزش کاربردی)

 

پلمپ دفاتر، یکی از اقدامات مهمی است که همه شرکت‌ها، صاحبان اصناف و کسب و کارها باید انجام دهند. علت الزامی بودن پلمپ دفاتر این است که شما باید از زمان تاسیس شرکت تکالیف مالیاتی خود را انجام دهید. پلمپ دفاتر هم مقدمه انجام این امور است در غیر اینصورت جریمه می‌شوید و فعالیت شما غیر قانونی است.

اما چه اشخاصی باید دفاتر پلمپ را دریافت کنند؟ برای پلمپ دفاتر قانونی تا چه زمانی مهلت داریم و چگونه باید دفاتر را پلمپ کنیم؟

چه اشخاصی باید دفاتر خود را پلمپ کنند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند از جمله شرکت‌ها، موسسات، صاحبان اصناف باید پلمپ دفاتر خود را دریافت کنند. نکته مهم اینکه پلمپ دفاتر را حتی شرکت‌هایی که هیچ‌گونه فعالیتی ندارند نیز باید انجام دهند. البته کارشان کمی آسان‌تر است و  پس از پایان سال مالی باید دفاتر را به‌صورت سفید نگهداری کنند.

2

 

برای پلمپ دفاتر تا چه زمانی مهلت داریم؟

 

برای دریافت دفاتر پلمپ شده هر سال، می‌توانید از ابتدای سال قبل تا پایان اسفند ماه همان سال اقدام کنید. به عنوان مثال برای پلمپ دفاتر سال ۱۴۰۱، از فروردین ۱۴۰۰ تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ فرصت دارید. پیشنهاد می‌شود به دلیل شلوغی سامانه‌ها و حجم کاری زیاد در پایان سال، حتما زودتر نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنید.

چگونه دفاتر قانونی را پلمپ کنیم؟

برای پلمپ دفاتر باید وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شوید و گزینه «پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی» را انتخاب و مراحل زیر را طی کنید:

۱- در گام اول باید اطلاعات متقاضی پلمپ دفاتر را تکمیل کنید. این اطلاعات شامل نوع شخص متقاضی(حقیقی یا حقوقی)، نوع تقویم مالی و شروع سال مالی است. سپس بقیه اطلاعات را وارد کنید.

۳- اگر شخص حقوقی هستید، در مرحله بعد باید اطلاعات شخص حقوقی را به دقت مشاهده و در‌صورتی‌که صحت اطلاعات مورد تایید شماست، گزینه «تایید اطلاعات شخصیت حقوقی» را انتخاب کنید. با کلیک گزینه «گام بعدی»،کلیه اطلاعات شخص حقوقی از طرف کاربر مورد تایید قرار می‌گیرد.

نکته مهم: دفاتر به آدرس ثبتی که در گام قبلی نمایش داده شد ارسال می‌شود. بنابراین حتما آدرس را به صورت دقیق مشاهده و تایید کنید.

۴- در این گام، شماره پیگیری به متقاضی داده می‌شود و باید سمت تکمیل‌کننده اظهارنامه هم مشخص شود. سپس باید اطلاعات مربوط به یکی از اعضای هیات مدیره را تکمیل کنید.

۵- در مرحله بعد باید اطلاعات مربوط به بقیه اعضاء هیات مدیره را وارد کنید. سپس گزینه «ثبت اطلاعات شخص» را انتخاب کنید و وارد گام بعدی شوید.

۶- در این بخش، سمت اعضای هیات مدیره شرکت که در گام قبلی اطلاعات آن‌ها را تکمیل کردید، مشخص کنید.

۷- در گام بعدی، نوع دفتر و تعداد برگ‌های آن را مشخص کنید. دفاتر شامل دفتر کل و دفتر روزنامه می‌شود.

۸- در این مرحله، صحت اطلاعات خود را پس از مشاهده اظهارنامه پلمپ تایید کنید.

۹- در گام آخر، مدارک مورد‌نیاز را به اداره پست تحویل دهید. رسید پستی را دریافت کرده و در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست را تکمیل کنید. پس از دریافت پیامک و پرداخت هزینه، دفاتر پلمپ برای شما ارسال می‌شود.

3

برای پلمپ دفاتر چه مدارکی لازم است؟

برای ارسال درخواست پلمپ دفاتر مدارک زیر لازم است:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • فرم تکمیل شده اظهارنامه
  • اصل اظهارنامه دریافت شده از سامانه
  • اصل یا تصویر وکالت‌نامه یا معرفی‌نامه(برای اشخاص حقوقی دولتی)
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت (برای اشخاص حقوقی)
  • مشخص کردن سال مالی
  • مشخص کردن نوع دفتر (۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ)

مهم‌ترین دلایلی که باعث رد درخواست پلمپ دفاتر می‌شوند

  • دفاتر دارای خط‌خوردگی، حاشیه‌نویسی و تراشیدگی باشند
  • دفاتر فاقد یک یا چند برگ باشند یا صفحات آن‌ها سفید گذاشته شوند
  • از یک دفتر پلمپ شده برای ثبت مراودات مالی چند‌سال استفاده شود
  • تمامی فعالیت‌های مالی در دفاتر ثبت نشوند
  • از دفاتر خالی سال‌های قبل استفاده شود

اگر پلمپ دفاتر را به موقع انجام ندهیم با چه تبعاتی مواجه می‌شویم؟

در صورتی که پلمپ دفاتر را در مهلت مقرر انجام ندهید، با مشکلاتی مواجه می‌شوید که مهم‌ترین آن، جریمه مالیاتی است. به عبارتی دیگر اگر دفاتر پلمپ را دریافت نکرده باشید نمی‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم کنید و همین باعث جریمه شما می‌شود. به طور کلی پیامدهای عدم پلمپ دفاتر موارد زیر هستند:

  • عدم امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • عدم امکان دریافت کارت بازرگانی
  • محرومیت از معافیت‌های مالیاتی

پلمپ دفاتر با ثبت‌یار

برای پلمپ دفاتر حتما به مهلت انجام آن توجه داشته باشید، در غیر این صورت با جریمه‌های مالیاتی مواجه می‌شوید. بنابراین  آن را به اسفند‌ماه موکول نکنید و حتما زودتر نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنید. شما می‌توانید پلمپ دفاتر را به مجموعه‌های ثبتی و کارشناسان این حوزه بسپارید.

ثبت‌یار به عنوان سامانه آنلاین ارائه خدمات حقوقی کسب و کارها، آماده همراهی شما در این مسیر است. همچنین هر سال به مشتریان خود یادآوری می‌کند که پلمپ دفاتر را در مهلت قانونی انجام دهند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.