۰ نفر

گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟ چگونه می توان این گواهینامه را اخذ کرد؟

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبر: 587514
گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟ چگونه می توان این گواهینامه را اخذ کرد؟

اگر جزو مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی باشید قطعا تاکنون نام گواهینامه‌ها و به طور کلی استانداردهای ایزو را شنیده‌اید، گواهینامه ایزو۲۲۰۰۰ یکی از گواهینامه‌های این سازمان بین المللی است که با عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی شناخته می‌شود.

اگر جزء مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی باشید قطعا تاکنون نام گواهینامه‌ها و به طور کلی استانداردهای ایزو را شنیده‌اید، گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ یکی از گواهینامه‌های این سازمان بین المللی است که با عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی شناخته می ‌شود.

برای اخذ گواهینامه ایزو معتبر ویژه صنایع مرتبط با خوراک و نوشیدنی باید به استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ رجوع نمود.

ایزو ۲۲۰۰۰ تمام اصول و ضوابطی را که در جهت بهبود کیفیت و افزایش ایمنی و سلامت مواد غذایی در واحدهای تولیدی این مواد باید رعایت شوند را دربر می ‌گیرد و تا زمانی که واحد مذکور به این ضوابط و اصول عمل نکند قادر به اخذ گواهینامه ISO ۲۲۰۰۰ نخواهد بود.

عکس

 

گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟ چگونه می توان این گواهینامه را اخذ کرد؟

معرفی دقیق و تخصصی ایزو ۲۲۰۰۰ 

همانطور که گفته شد استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ به طور مستقیم با ایمنی و بهداشت مواد غذایی و به طبع آن واحدهای تولید کننده و عرضه کننده این مواد مرتبط است. اما به نظر شما امکان اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ تنها برای واحدهای تولید کننده و عرضه کننده مواد غذایی انسان وجود دارد؟!
اگر تصور می کنید که استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ و اصول و ضوابط آن تنها به کارخانجات تولیدی مواد غذایی انسان مرتبط می شود، سخت در اشتباهید و بهتر است بدانید که استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ گستره وسیعی از واحدهای تولیدی را شامل می شود و به همی ن دلیل است که در می ان گواهینامه ها و استاندارهای ایزو، ISO ۲۲۰۰۰ را به جامعترین گواهینامه و استاندارد مرتبط با صنایع غذایی می شناسند.
گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ را برای کدام صنایع می توان اخذ کرد؟
ضوابط و قوانین ایزو ۲۲۰۰۰ تمام سازمانها و واحدهایی را که با صنعت مواد غذایی مرتبط می شوند را در بر می گیرند، به عبارت دیگر گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ را صاحبین مزارع تولید کننده غذای دامی و حیوانی تا صنایع بسته بندی مواد غذایی می توانند اخذ کنند.
بنابراین در یک دسته بندی کلی باید گفت، استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ صنایع زیر را تحت پوشش خود قرار می دهد؛
- تولید کنندگان غذای دام و طیور
- تولید کنندگان غذای آبزیان
- پرورش دهندگان دام و طیور و آبزیان
- تولید کنندگان مواد اولیه صنایع غذایی از قبیل مواد نگهدارنده
- صنایع حمل و نقل مواد غذایی (از مواد اولیه تا محصول نهایی)
- انبارهای نگهداری مواد غذایی و مواد اولیه
- صنایع بسته بندی مواد غذایی
- واحدها و بخشهایی که مسئولیت نظافت کارخانجات مواد غذایی یا انبارهای نگهداری مواد غذایی را برعهده دارند
- تولید کنندگان مواد بسته بندی که برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند
بر این اساس اگر شما صاحب و مدیر یکی از صنایع مذکور هستید قادر به اخذ گواهینامه ISO ۲۲۰۰۰  برای مزرعه، کارخانه و ... خود خواهید بود البته در صورت رعایت شرایط و عمل به قوانین اعلام شده در قالب استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰.

متن

فواید و مزایای اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

در حالت کلی هر کدام از گواهینامه های ایزو فواید و مزایایی دارند که گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.
مزایا و فواید اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ عبارتند از:
• حاکم کردن سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت در کل مجموعه
• کمک به اجرای دقیق ضوابط HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و شناخت نقاط کنترل بحران)
• شناخت خطرات احتمالی که باعث کاهش ایمنی مواد غذایی می شوند و رفع آنها
• کمک به تولید محصول ایمنتر در مدت زمانی کوتاه
• افزایش حس اطمی نان و اعتماد در مصرف کنندگان
علاوه بر این موارد، اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ باعث راهیابی محصولات تولیدی در کارخانه مورد نظر به بازار جهانی و به این ترتیب افزایش تقاضای خرید محصولات و همچنین افزایش تقاضای همکاری با آن واحد در سطح جهان خواهد شد که این مسائل خود مزایای دیگری از قبیل افزایش سود خالص سازمان را در پی خواهند داشت.
با این حساب اگر قصد افزایش سود و یا حتی تبدیل شدن نام محصول خود به یک برند مطرح در سطح جهان را دارید توصیه می کنیم حتما این گواهینامه را اخذ کنید.
دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ در کنار گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و استاندارد HACCP می تواند مزایای بیشتری برای سازمان به ارمغان آورد. 
نحوه اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰
اخذ گواهینامه ISO ۲۲۰۰۰ چند مرحله کلی دارد که این مراحل به ترتیب عبارتند از:
۱. آشنایی با ضوابط و اصول استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰
۲. اطمی نان از رعایت اولیه ضوابط و اصول بهداشتی در سازمان
۳. ثبت درخواست اخذ گواهینامه مذکور در یکی از موسسات معتبر فعال در زمی نه صدور گواهینامه-های ایزو
۴. آموزش و پیاده سازی الزمات مدیریت ایمنی مواد غذایی در سازمان
۵. بازرسی از سازمان (ممی زی)
۶. صدور گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰
نکته ۱: صدور گواهینامه نقطه پایان کار نیست بلکه از این مرحله کار سیستم مدیریت ایمنی سازمان آغاز شده و از آن پس از مرحله ورود مواد اولیه به سازمان تا مرحله خروج ماده غذایی آماده شده از آن توسط این سیستم مورد نظارت قرار می گیرد.
نکته ۲: موسسه صادر کننده گواهینامه ایزو حق عدم تمدید آن را در صورت رعایت نکردن ضوابط و قوانین در سازمان مربوطه دارد.

2

صادر کننده گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

بسیاری از افراد گمان می کنند برای اخذ گواهینامه های ایزو باید به سازمان ایزو مراجعه کرد اما چنین نیست زیرا سازمان بین المللی ایزو در کشورهای مختلف موسسات و سازمانهایی را جهت انجام این کار برگزیده است.

نکته مهمی که در این زمی نه وجود دارد این است که؛ متاسفانه در حال حاضر بسیاری از موسسات بدون اینکه مجوز رسمی از سازمان استاندارد جهانی داشته باشند اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند که گواهینامه صادر شده از جانب آنها فاقد هرگونه ارزش است، بنابراین هنگام انتخاب مرجع دریافت گواهینامه ایزو باید دقت و توجه کافی داشت.

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر باید از مراجعی اقدام کرد که تحت اعتبار IAF یا ASCB بوده و صدور گواهینامه ایزو مربوطه نیز در فیلد کاری آن پیش بینی شده باشد.

ایزوسیستم یکی از موسسات معتبر و دارای پروانه رسمی خدمات مدیریت کیفیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

برای اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و سایر گواهینامه های ایزو از طریق ایزوسیستم فقط باید به سایت اصلی این موسسه به آدرس www.isosystem.org مراجعه نموده و پس از آشنایی با انواع استانداردهای ایزو، استاندارد مربوط به سازمان و واحد تولیدی و خدماتی خود را بیابید و برای اخذ گواهینامه آن ثبت درخواست نمایید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمی نه پیاده سازی استانداردهای ایزو، هزینه مورد نیاز برای اخذ گواهینامه ها و ... می توانید با کارشناسان این موسسه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

تلفن جهت مشاوره رایگان اخذ گواهینامه ایزو :

۰۲۳-۳۳۴۴۴۸۱۳

۰۲۳-۳۳۴۴۴۸۱۴

۰۲۳-۳۳۴۴۴۸۸۴

منبع / reference :

ایزوسیستم

https://isosystem.org

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.