۰ نفر

تغییر آیفون صوتی به آیفون تصویری و تغییر سیم کشی آن

۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
کد خبر: 518303
تغییر آیفون صوتی به آیفون تصویری و تغییر سیم کشی آن

امروزه درب ‌بازکن‌ های اتوماتیک نیاز ضروری تمام ساختمان ‌ها هستند. لابد در یاد دارید که تا همین یک دهه گذشته نیز تمام درب باز‌کن ‌های خانه‌ های مان درب باز‌کن ‌های صوتی بودند.

اما چیزی نگذشت که تکنولوژی تحولی در این زمینه پدید آورد و مجموعه آیفون تصویری پا به این عرصه گذاشتند. این آیفون ‌ها دیگر می توانستند علاوه بر صدای فرد پشت درب خانه، صورتش را هم به ما نشان بدهند. همین ویژگی بود که یکباره کاربران را به شکلی سراسری به طرف این محصول جذب نمود. حتی در سال های اخیر تعدد امکانات آیفون ها بالاتر رفته و امکاناتی ویژه تر در اختیار مصرف کننده ها قرار می دهد، از جمله:

  • ذخیره تصویر (عکس یا فیلم با صدا)
  • وجود سنسور حرکتی برای شروع به ذخیره تصویر تنها با حرکت از جلوی پنل دم دی
  • امکان اتصال به دوربین مداربسته و نمایش تصاویر دریافتی از آن
  • اتصال به گوشی موبایل و پاسخگویی به مراجعه کننده از طریق موبایل
  • باز کردن درِ پارکینگ با استفاده از یک کلید بر روی مانیتور
  • ارتباط داخلی با واحد ها
  • اتصال به سیستم خانه هوشمند و کنترل روشنایی و... منزل
  • فراخوانی آسانسور

اما از آن زمان به بعد پرسش مکرر میان کاربران این بوده است که آیا امکان تعویض یک آیفون صوتی با یک آیفون تصویری اصولا امکان‌ پذیر است؟ و آیا نیاز به سیم ‌کشی مجدد وجود دارد؟ یا اینکه برای نصب آیفون تصویری به جای آیفون صوتی، می توان بدون در تغییر سیم کشی تمام ساختمان، تعویض را صورت داد؟ در ادامه متن تلاش می ‌شود علاوه بر تعریف دقیق ترِ موضوع، به راهکارهای پیش رو هم اشاره کنیم.

ساز و کار سیم ‌کشی در آیفون‌ ها

نحوه سیم‌کشی در آیفون‌ های صوتی قدیمی از نوع پارالل بود. به این صورت که از پنل اصلی یک کابل منشعب شده و به تمام واحد های ساختمان انتقال پیدا می ‌کرد. پر واضح است که در این شیوه سیم ‌کشی امکان بروز نویز در مسیر صدا ها بسیار بالا ‌بوده است. اما در سیستم آیفون‌ های تصویری علاوه بر بهره‌ گیری از کابل‌ های فویل‌ دار از شیوه سیم کشی لاین به لاین استفاده می ‌شود. یعنی به جعبه تقسیم مراجعه نموده و برای هر واحد به صورت جداگانه یک کابل به پنل منتقل می‌ گردد. اگرچه این شیوه از نظر برآورد قیمت ‌ها بالاتر از شیوه پارالل برای کاربران هزینه در پی خواهد داشت اما به دلیل مزایایی که دارد به ویژه کاهش نویز صدا و تصویر همچنان پرطرفدار است.

تغییر کاربری و کابل ‌های فویل ‌دار

در فرآیند تعویض یک آیفون صوتی با سیستم آیفون تصویری چالشی در مقابل کاربران وجود دارد و آن هم نوع سیم‌ کشی استفاده شده در پنل آیفون صوتی است. بنابراین پرسش اینجا است که آیا این سیم ‌کشی نیز باید تعویض گردد؟ سیم‌کشی آیفون ‌های صوتی با کابل ‌های معمولی قدیمی انجام می ‌گرفتند حال اینکه در سیم‌ کشی آیفون ‌های جدید تصویری، از کابل‌ های با روکش فویل بهره گرفته می‌ شود.  این کابل ها اصولا تصاویر را بدون هیچ نویزی منتقل می‌ کنند و این مزیت سبب شده است که کاربران به استفاده از آن‌ها روی بیاورند. در این کابل‌ ها به دور سیم ‌ها یک فویل وجود دارد. همچنین این کابل ‌ها شیلد دار نیز می ‌باشند: به این صورت که یک سیم لخت در اطراف کابل پیچیده شده و در داخل فویل قرار گرفته است.

یی

ارتباط داخلی میان واحد ها

پس از آن‌ که امکان ارتباط داخلی میان واحد ها به آپشن ‌های آیفون‌ های تصویری اضافه گردید، مسئله سیم‌کشی برای این امکان جدید دغدغه‌ تازه کاربران شد. آیا یک رشته سیم اضافه برای برقراری این امکان تازه نیاز بود؟ پاسخ این است که همه چیز بستگی دارد به نحوه سیم‌ کشی ساختمان. از آنجا که برای تامین سیم‌ کشی مورد نیاز ارتباط داخلی میان واحد ها به یک کابل زوج جداگانه نیاز خواهد بود، بنابراین چنانچه برق‌ کار ساختمان از پیش چنین تمهیدی را فراهم آورده باشد، این امکان به راحتی قابل دسترسی است. در مقابل اگر چنین خصوصیتی وجود نداشته باشد باید کابل مورد نظر را به صورت روکار برای هر واحد تعبیه نمود. به هر حال اما این شیوه سیم‌ کشی روکار نیز مشکلات و معایبی دارد. معضل اول ظاهر نازیبای آن و دوم این‌که، هزینه سیم‌ کشی جداگانه برای هر کدام از واحد ها بالاتر خواهد رفت.

در نهایت آیا می توان بدون تغییر در سیم کشی، آیفون صوتی را به آیفون تصویری تغییر داد؟

پاسخ این سوال به چند عامل اصلی بستگی دارد: اولین مورد تعداد واحد های ساختمان است؛ اگر تعداد واحد های ساختمان کم باشد، مثلا 4 واحد، می توان از سیم کشی قبلی استفاده کرد؛ چرا که آیفون تصویری جدید نیاز به 8 سیم برای راه اندازی دارد و تعداد سیم های قبلی برای سیستم جدید کافی است و به احتمال 90% بدون هیچ مساله ای می توان سیستم جدید را نصب کرد. در نظر داشته باشید که این امکان برای نصب یک آیفون تصویری ساده است؛ اگر نمی توان عملکردی مانند ارتباط داخلی یا باز کردن در پارکینگ و... به آن افزوده شود، چرا که نیاز به سیم های مجزا دارد. اما اگر این ساختمان مثلا دارای 10 واحد باشد، استفاده از تعداد سیم های موجود می تواند در طبقات بالایی، ایحاد نویز تصویر و مخصوصا صدا کند؛ حتی اگر تعداد سیم ها کافی باشد.

ییی

این سیستم در مورد آیفون تصویری الکتروپیک و تکنما کارکرد بهتری دارد چرا که اساسا این برند ها با تعداد کم سیم نصب می شوند، بنابراین در ساختمان هایی که آیفون صوتی الکتروپیک یا تکنما به کار رفته است، تغییر مجموعه به آیفون تصویری ساده تر صورت می گیرد. نکته ای که در این شرایط وجود دارد این است که باز هم در موقعیتی که تعداد واحد ها بالا و تعداد سیم کم است، این امکان وجود دارد که با نویز در صدا و تصویر مواجه شوید و نیاز به سیم کشی پیدا کنید. اگر امکان این سیم کشی به طور توکار ممکن نباشد و لازم باشد روکار انجام شود، باید به مقدار سیم و داکت و هزینه نصب آن هم توجه داشته باشید؛ ضمن اینکه ممکن است با رد شدن سیم ها از کنار برق با ولتاژ بالا (مثلا از کنار آسانسور) باز هم با یک نویز خفیف مواجه شوید، بنابراین تعویض سیم ها، نمی تواند تضمین قطعی برای حذف صدا و تصویر ناخواسته باشد.

در پایان می توان گفت اگر هدف شما از تعویض آیفون صوتی به تصویری، صرفا مشاهده مراجعه کننده و باز کردنِ در باشد، باید وجود نویز در صدا و تصویر را با هزینه های سیم کشی و ظاهرِ نصبِ روکارِ احتمالیِ آن مقایسه کنید.شما می توانید برای اطلاع از شرایط خرید و قیمت آیفون تصویری به فروشگاه دی سی ای کالا مراجعه کنید.