۰ نفر

رفع حالت تهوع در بارداری

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۱۹
کد خبر: 495783
رفع حالت تهوع در بارداری

تصور می‌شود بارداری زمان سرور و شادمانی است اما برخی اوقات با وجود بعضی از نگرانی‌ها، این خوشحالی و شادمانی می ‌تواند کم رنگ ‌تر به نظر برسد. در این دوره علاوه بر اینکه بدنتان در حال تغییر است، هورمون‌های بدنتان نیز مکرراً دچار تغییراتی می‌شوند.

تهوع و استفراغ، شایع‌ترین علامت ناراحت کننده دوران بارداری بوده که بیش از نیمی از زنان باردار آن را تجربه می کنند. در این مطلب توصیه هایی برای رفع یا کمتر شدن این حالات آزاردهنده در بارداری به شما همراهان گرامی توصیه میکنیم.

1. با همسرتان صحبت کنید

شاید دوست داشته باشید در طول دوره‌ی بارداری‌تان کاملا خودکفا و قوی ظاهر شوید، اما صحبت کردن در مورد احساسات‌تان با افرادی که در اطراف شما هستند، می‌تواند به کاهش تهوع بارداری کمک کند. همسر شما احتمالا نمی‌داند که صابون معطرش، حال شما را بهم می‌زند یا اگر پس از خوردن پیتزا بدون مسواک زدن دندان‌هایش به شما نزدیک شود، بوی دهانش باعث می‌شود که حالت تهوع پیدا کنید. بنابراین با او صحبت کنید و اجازه دهید بداند که کدام تغییرات کوچک به بهتر شدن حال شما کمک می‌کنند. مطمئن باشید هنگامی که حال‌وروز شما بهتر شود، او نیز احساس بهتری خواهد داشت.

2. مایعات بخورید

حح

سعی کنید بین وعده‌های غذایی خود تا جای ممکن مایعات بنوشید اما توجه کنید که در یک مرتبه، مقدار زیادی نوشیدنی را یک جا نخورید. این کار موجب می‌شود معده شما پر شود و احساس گرسنگی نکنید و غذای کافی نخورید. بهترین روش این است که در تمام طول روز به صورت مرتب به صورت جرعه‌جرعه آب و مایعات بنوشید تا بدون سیر کردن خود، آب کافی را به بدن خود برسانید. رنگ ادرار شما نشان می‌دهد که شما مایعات کافی مصرف می‌کنید یا خیر. اگر رنگ ادرار شما زرد تیره است، این نشان می‌دهد که شما مایعات کافی مصرف نکرده‌اید.

خوردن نوشیدنی‌های سرد و گازدار ممکن است راحت‌تر باشد و موجب بالا آوردن نشود. اگر این کار به شما کمک می‌کند، چند جرعه نوشیدنی گازدار بنوشید. برای برخی زنات، نوشیدنی‌های ترش مانند لیموناد، خوشایندتر است. اگر پیش از این، استفراغ زیاد کرده‌اید، بهتر است یک نوشیدنی ورزشی که حاوی گلوکز، نمک و پتاسیم است بنوشید تا الکترولیت‌های بدن شما جایگزین شود.

3. زنجبیل را امتحان کنید

درمانی خانگی که معده را آرام و به کاهش تهوع کمک می‌کند. مقداری زنجبیل را رنده کنید و به آن آب جوش اضافه کنید تا دم‌نوش آن تهیه شود. همچنین می‌توانید از بیسکویت و آب‌نبات زنجبیلی استفاده کنید، اما بهتر است زنجبیل طبیعی داشته باشند، زیرا بسیاری از آنها واقعاً زنجبیل ندارند. ممکن است نوشیدن چای نعناع یا مکیدن آب‌نبات با طعم نعناع به خصوص پس از صرف غذا نیز به رفع حالت تهوع شما کمک کند.

4. هیدراته بمانید

ممکن است این مورد کاملا واضح به‌نظر برسد اما نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب در هنگامی که حالت تهوع دارید و معده‌تان هیچ چیزی را قبول نمی‌کند، می‌تواند کار بسیار دشواری باشد. علی‌رغم این وضعیت، دریافت مایعات مورد نیاز بدن‌تان بسیار مهم است، چون هرچه بدن‌تان کم‌آب‌تر شود، شما بیشتر حالت تهوع پیدا خواهید کرد. برای هیدراته ماندن، از روش‌های مختلفی به‌منظور فریب دادن بدن‌تان برای پذیرش مایعات استفاده کنید؛ اریک متوجه شده است که برای برخی از زنان، تنقلات شور مانند چیپس سیب‌زمینی و پفک‌های پنیری «معده‌ی آنها را آرام می‌کند و باعث تشنگی‌شان می‌شود.»

بقیه‌ی افراد می‌گویند که جویدن تکه‌های نازک یخ یا نوشیدن آب یخ یا خوردن نوشیدنی‌های داغ برای‌شان مؤثر است. اریک می‌گوید: «درجه‌ی حرارت نوشیدنی واقعا مهم است. یک نوشیدنی ولرم با درجه‌ی حرارت متوسط گاهی‌اوقات می‌تواند باعث حالت تهوع شود.»

5. بیسکوئیت ساده بخورید

در کنار رختخواب خود غذای ساده‌ای مانند بیسکوئیت بگذارید. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید چند تکه بیسکوئیت بخورید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس از جای خود بلند شوید. در نیمه‌های شب که با حالت تهوع از خواب بیدار می‌شوید نیز خوردن بیسکوئیت به شما کمک می‌کند.

6. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

روزانه سه بار مسواک بزنید. اگر خمیردندان شما را اذیت می‌کند، بدون خمیردندان مسواک بزنید. سعی کنید سطح لثه‌ها را ماساژ دهید تا پاک و تمیز باشند.

ححح

7. کامپیوترتان را تنظیم کنید

ممکن است گمان کنید که گشت‌وگذار در وب‌سایت‌های مختلف و تماشای جدیدترین عکس‌های بازیگران، حواس شما را پرت خواهد کرد تا کمتر به حالت تهوع  در بارداری فکر کنید اما صفحه‌ی نمایش روشن کامپیوتر و افکت استروب غیرقابل‌تشخیص (نمایش فریم‌ها به‌صورت پی‌درپی) ممکن است باعث شود بیشتر حالت تهوع بگیرید.

برای مقابله با آن، اریک پیشنهاد می‌کند صفحه‌ی نمایش کامپیوترتان را تنظیم کنید تا چشم‌هایتان کمتر خسته شود. اندازه‌ی فونت را بولد و بزرگ بگذارید و پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی نمایش را به یک رنگ قهوه‌ای یا صورتی ملایم تغییر بدهید. همچنین اریک پیشنهاد می‌کند که در حین کار با کامپیوتر، استراحت‌های کوتاه و منظم داشته باشید؛ می‌توانید هر چند دقیقه یک‌بار از جایتان بلند شوید و کار دیگری انجام بدهید یا چشم‌هایتان را ببندید.

8. از بوهای تند دور بمانید

حواستان به عواملی غیر از غذا که موجب تحریک حالت تهوع می‌شود نیز باید باشد. برای مثال هوای گرم و مرطوب و گرفته، بوی تند عطر، بوی دود و حتی دیدن برخی تصاویر خاص مانند نورهای چشمک‌زن؛ می‌تواند موجب تحریک حالت تهوع شود.

9. ویتامین‌ها و مکمل‌های خود را با غذا بخوری

از آنجا که ممکن است ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری مورد استفادۀ شما تأثیری بر دستگاه گوارشی شما داشته باشد و باعث افزایش حالت تهوع شما شود، بهتر است آنها را به همراه غذا مصرف کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان، ویتامین با دُز آهن کمتر یا فاقد آهن را برای سه ماهۀ اول شما تجویز کند.

حححح

10. دراز بکشید

گاهی‌اوقات بهترین راه‌حل، ساده‌ترین است. دراز بکشید، چشم‌هایتان را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و قدری استراحت کنید. بسیاری از پزشکان و مادران می‌گویند که خواب، یک روش عالی برای رهایی از تهوع بارداری است و بدن‌تان نیز به آن نیاز دارد! اگر در حال حاضر یک یا دو بچه‌ی دیگر دارید، حتی برای چند ساعت در روز هم که شده، از پرستار بچه کمک بگیرید تا بتوانید قدری بیشتر استراحت کنید. اگر در به خواب رفتن در روز مشکل دارید، با استفاده از چشم‌بندهای خواب یا یک جفت عینک آفتابی تیره، جلوی نور روشن روز را بگیرید.

تمام مطالب بالا ازجمله نظرات پزشکی و سایر اطلاعات مربوط به سلامتی صرفا جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارد و نباید برای تشخیص یا درمان به‌کار رود. استفاده از این سایت و اطلاعات موجود در آن نباید جایگزین مراجعه به پزشک شود. اگر در مورد سلامت خود یا اطرافیان‌تان هرگونه سؤال یا مسئله‌ای دارید، همیشه مستقیما با پزشک‌تان مشورت کنید.

11. درمان با بوها را امتحان کنید

برخی از زنان معتقدند بوی برخی از عصاره‌ها مانند لیمو، نعناع یا پرتقال می‌تواند به رفع حالت تهوع در آنها کمک کند. می‌توانید از اسپری یا افشانۀ روغنی استفاده کنید. یک یا دو قطره از این روغن‌ها را روی یک دستمال با خود حمل کنید تا در آغاز احساس تهوع آن را بو کنید.