۰ نفر

صالحی اصفهانی: روحانی برسر دوراهی

۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۹:۴۳
کد خبر: 20234

دکتر جواد صالحی اصفهانی مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه‌ هاروارد دریافت کرده و در حال حاضر استاد اقتصاد در موسسه پلیتکنیک ویرجینیا (ویرجینیا تِک) آمریکاست. سابقه همکاری و تدریس در دانشگاه‌های آکسفورد و پنسیلوانیا را نیز در کارنامه دارد.

دکتر جواد صالحی اصفهانی مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه‌ هاروارد دریافت کرده و در حال حاضر استاد اقتصاد در موسسه پلیتکنیک ویرجینیا (ویرجینیا تِک) آمریکاست. سابقه همکاری و تدریس در دانشگاه‌های آکسفورد و پنسیلوانیا را نیز در کارنامه دارد.

هفته نامه تجارت فردا در شماره جدید خود مصاحبه مفصلی با او انجام داده است که اینجا مختصری از آن را ملاحظه می کنید.
دکتر صالحی در ابتدای این مصاحبه با شبیه سازی موقعیت کنونی با اوایل انقلاب، در خصوص توزیع ثروت و انتظار مردم در سی و چند سال گذشته، حسن روحانی را بر سر یک دو راهی ادامه یا توقف تصویر می کند.
او می گوید که در ابتدای انقلاب به مردم وعده توزیع مجدد داده شد اما با وقوع جنگ این وعده را به تعویق افتاد و مردم در پایان دولت آقای موسوی و پایان دوره جنگ، منتظر تحقق وعده های اول انقلاب بودند. آنها در دوره آقای هاشمی هم داستان آب و برق و نفت رایگان را به خاطر داشتند اما دیدند اولویت دولت هاشمی ، سازندگی است. اما مردم وعده های ابتدای انقلاب را از یاد نبرده بودند. آنها یارانه یا چیزی شبیه آن را می خواستند.
به عقیده دکتر صالحی، احمدی نژاد با شعار توزیع درآمدهای نفتی تنوانست دولت را در دست بگیرد و در دولت دومش این شعار را در قالب پرداخت یارانه نقدی عملی کرد. اکنون دولت آقای روحانی بر سر دو راهی تاریخی قرار دارد که این سیاست را ادامه بدهد یا متوقف کند.
این اقتصاددان مطرح ایرانی در خصوص بایدهای اقتصادی دولت روحانی و لزوم تجدید ساختار اقتصادی و اصلاح آن در جهت رشد اقتصادی، در خصوص نحوه توزیع ثروت در سه دهد گذشته گفته است: «بیشتر مردم، نفع خود را در سیاست‌های بازتوزیعی منابع می‌دانند»
دکتر صالحی با مقایسه بین مردم ایران و چین می گوید که مردم ایران اقتصاد را به صورت کیکی می‌بینند که باید تقسیم شود و می‌خواهند کارد تقسیم این کیک را به سیاستمداری بدهند که منافع آنها را رعایت می‌کند. اما در کشوری مانند چین به اقتصاد به صورت کیک قابل تقسیم نگاه نمی‌کنند و دنبال این نیستند که سهم خود را بگیرند و بخورند. برای مردم در این کشور بزرگ شدن کیک اهمیت بیشتری دارد نهتنها بزرگ شدن و خورده شدن آن.
اما به نظر او این انتخابات با گذشته یک فرق اساسی داشت او می گوید که مردم در این انتخابات نشان دادند دیگر به وعده‌های تقسیم کیک علاقه ندارند. اصلاً به خوردن کیک علاقه ندارند در عوض آنها نشان دادند رئیس‌جمهوری می‌خواهند که اهل سازندگی، توسعه و رشداقتصادی باشد.
دکتر صالحی با تاکید بر ترکیب آراء روحانی در میان فرو دستان و فرا دستان معتقد است که دولت آقای روحانی باید با تکیه بر پشتوانه بالای مردمی که دارد از سرمایه اجتماعی عظیمی که برایش ایجاد شده بهترین بهره‌برداری را بکند و سیاست اصلاح نظام یارانه را ادامه بدهد.
این صاحب نظر اقتصادی معتقد است مردم ایران حدود سه دهه با افسانه توزیع منابع نفتی زندگی کردند، اما دولت احمدی‌نژاد با مدیریت ضعیف بر منابع نشان داد که پول نفت به تنهایی خوشبختی نمی‌آورد. اکنون مردم می‌دانند که منابع معدنی رشدآور نیست و در واقع ضد رشد است. برای اینکه انگیزه رشد را میگیرد.
اگرچه دکتر صالحی به دلیل ملاحظات سیاسی موافق تداوم پرداخت یارانه هست اما معتقد است که دولت آینده باید روند پرداخت یارانه‌ها را بازنگری کند و مثلاً در شیوه پرداخت یا نحوه هزینهکرد یارانه‌ها به سود توسعه بازنگری کند. اما دولت آقای روحانی در مورد موضوع یارانه‌ها باید با احتیاط کامل عمل کند.