۰ نفر

سی‌ان‌بی‌سی گزارش می دهد؛

آتش جنگ اوکراین در بازارهای ارزی

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۲۳
کد خبر: 619133
آتش جنگ اوکراین در بازارهای ارزی

بازارهای ارز از ضررهای شدید و نوسانات تند که در سایر طبقات دارایی در هفته‌های اخیر مشاهده شده در امان نمانده و استراتژیست‌ها در حال تغییر رویکرد خود با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین هستند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شاخص نوسانات ارز بانک دویچه روز سه شنبه در اروپا به ۱۰ درصد رسید که بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ یعنی اوج شیوع و همه‌گیری کرونا بوده است. یورو روز سه شنبه در برابر دلار ۰.۴ درصد افزایش یافت، چرا که برخی از تحرکات به سمت دارایی‌های امن تعدیل شد، اما همچنان از زمان آغاز جنگ بیش از ۴ درصد در برابر دلار کاهش یافت چرا که در این مدت درگیری‌ها شدت گرفته و تمرکز بر روی تهدید منابع انرژی اروپاست. ارز رایج روز دوشنبه بیش از ۱ درصد کاهش یافت تا بزرگترین افت سه روزه خود را از مارچ ۲۰۲۰ به پایان برساند.

یورو

در یادداشتی که روز جمعه منتشر شد، زک پاندل و کاماکشیا تریودی روسای مشترک گلدمن ساکس در بخش جهانی FX نوشتند که چشم‌انداز سازنده غول وال استریت در مورد یورو تا زمانی که درگیری نظامی ادامه دارد، اکنون از معادلات خارج شده است.

مدل‌های گلدمن نشان می‌دهد که کاهش سطح انتظارات رشد در منطقه یورو در هفته گذشته، حدود ۱ درصد از جفت ارزهای یورو و دلار کم کرد، در حالی که صرفه ریسک در سراسر اروپا – بازده اضافی که سرمایه‌گذار می‌تواند برای پذیرش ریسک بیشتر انتظار داشته باشد – تقریبا ۴ درصد ارزش داشت.

پاندل و تریودی می‌گویند: علیرغم کاهش شدید یورو/ دلار آمریکا، این مدل‌ها نشان می‌دهند که با توجه به حرکت در سایر متغیرهای بازار، ارز باید تا حدودی پایین‌تر و در محدوده 1.07 تا 1.08 معامله شود.

اگرچه آنها اشاره کرده‌اند که تخمین‌ها باید با احتیاط انجام شوند اما مدل‌ها نشان می‌دهند که یورو در برابر زلوتی لهستان PLN، کرون سوئد SEK، دلار آمریکا USD، فورینت مجارستان HUF و پوند انگلیس GBP نسبتا قوی است، در حالی که در برابر فرانک سوییس CHF تا حدودی ضعیف است.

استراتژیست‌ها بر این باورند که این مساله نشان دهنده آن است که یورو/ دلار و یورو/ پوند مناسب‌ترین جفت‌ها برای پوشش‌های جدید ریسک‌های مرتبط با اوکراین هستند و وضعیت فرانک سوییس به عنوان یک پناهگاه امن سنتی مورد توجه قرار گرفته است.

با این حال آنها افزودند خطر دخالت بانک ملی سوییس برای توقف افزایش ارزش پول «به احتمال زیاد تاکنون افزایش یافته است.»

مناقشه نظامی ابهام گسترده‌ای را در مورد چشم انداز اقتصاد کلان منطقه ایجاد کرد، اما پاندل و تریودی پیشنهاد کردند که حتی اگر سرریزها به چشم انداز رشد منطقه یورو آسیب بزنند، لزوما منجر به کاهش پایدار یورو نمی‌شود، چرا که بانک مرکزی  اروپا ممکن است در مورد تاثیر آن بر تورم نگران باشد، در حالی که دولت‌ها ممکن است با تسهیل مالی به بحران پاسخ دهند.

آنها معتقدند که علاوه بر این اگر رشد منطقه یورو به خوبی حفظ شود و بانک مرکزی اروپا در مسیر افزایش نرخ در سال جاری باقی بماند، همچنان شاهد چشم انداز ساختاری صعودی برای ارز خواهیم بود.

در حال حاضر ما در محدوده ارزهای منطقه یورو می‌مانیم و منتظر شفافیت بیشتر در مورد بحران ژئوپلتیکی در حال شکل گیری هستیم.

بانک سرمایه گذاری بی‌ام‌او در این باره اشاره کرده است که کاهش کمتر یورو در مقایسه با سایر ارزهای اروپایی تا حدی به دلیل سطح بالای نقدینگی در مبادلات یورو / دلار آمریکاست.

استراتژیست‌های بی‌ام‌او بر این باورند که پس زمینه آن به دوره‌ای از سرمایه‌گذاری داخلی کمتر در اروپا، رشد اقتصادی ضعیف‌تر که بخشی از آن به دلیل تورم فزاینده است و وخامت بیشتر تراز تجاری به دلیل قیمت بالای نفت اشاره دارد. بنابراین ما حرکت یورو / دلار را هنوز از منظر بنیادی بیش از حد قلمداد نمی‌کنیم.

روبل و اروپای شرقی

روبل روسیه بیش از ۶۴ درصد نسبت به دلار ارزش خود را از دست داده و به پایین‌ترین سطح خود رسیده که تا حدود زیادی به دلیل شدت شگفت انگیز تحریم‌های غرب علیه روسیه و سیستم مالی آن با هدف منزوی کردن مسکو از اقتصاد جهان است.

بر اساس گزارش بی‌ام‌او، محور اصلی کاهش هفته گذشته، مسدود کردن توانایی بانک مرکزی روسیه برای استفاده از انبوه ذخایر ارزی خود بود که بخش بزرگی از آن به یورو نزد بانک‌های اتحادیه اروپا نگهداری می‌شد.

گرگ اندرسون و استفان گالو روسای مبادلات ارزی بی‌ام‌او تصریح می‌کنند: موقعیت مطلوب خارجی روسیه قبل از تهاجم، عدم ممنوعیت کامل و فوری واردات سوخت‌های فسیلی روسیه توسط اتحادیه اروپا و دو برابر شدن نرخ بهره از سوی بانک مرکزی روسیه به ۲۰ درصد، تا حدودی اندازه حرکت دلار/ روبل را کاهش داده است.

با این حال نمی‌توانیم مطمئن باشیم که قیمت صفحه نمایش دلار/ روبل منعکس کننده قیمت واقعی است که شهروندان و مشاغل روسی ممکن است مجبور شوند برای دلار آمریکا بپردازند، در صورتی که بخواهند روبل خود را در شرایط کنونی نقد کنند.

بازارهای سهام روسیه در هفته گذشته تعطیل بود و انتظار می‌رفت حداقل تا روز سه شنبه این وضعیت باقی بماند. در حالی که بازارهای جهانی ارز به صورت رسمی به روی معاملات روبل بسته نیست، بی‌ام‌او در این باره معتقد است که تحریم‌ها باعث شده این ارز بسیار «غیر نقدشونده» باشد.

در کنار روبل، ارز کشورهای اقماری شورویی سابق نیز سقوط کرده اسست به طوری که زلوتی لهستان، فورینت مجارستان و کرون چک CZK از روزهای منتهی به حمله بین ۸ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

بی‌ام‌او تاکید می‌کند که بزرگی این حرکت‌ها نشان دهنده فرار سرمایه از این ارزهاست.

این فرار سرمایه احتمالا از سوی شهروندان محلی نگران و همچنین سرمایه‌گذاران جهانی صورت می‌گیرد. اندرسون و گالو هم تاکید می‌کنند که نقدشوندگی در این ارزها بسیار ضعیف است که فضایی را برای تداوم نوسانات باقی می‌گذارد.

لهستان مقصد شماره یک پناهجویان اوکراینی بوده و بخش کلیدی شبکه مسیرهای تدارکاتی است که از طریق آن کالا و تسلیحات به اوکراین منتقل می‌شود، بنابراین زلوتی لهستان بسته به چگونگی پیشرفت جنگ در برابر نوسانات و اختلالات آسیب پذیر به نظر می‌رسد.