۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه/ عقب‌نشینی فلزات گرانبها در برابر بهبود چشم انداز اقتصادی

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲
کد خبر: 509126
طلا تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه/ عقب‌نشینی فلزات گرانبها در برابر بهبود چشم انداز اقتصادی

معاملات آتی طلا روز گذشته روند نزولی در پیش گرفت. افزایش بازده اوراق قرضه دولتی حداقل در کوتاه مدت و دستیابی به بازده ۱.۴۵ درصدی در روز پنجشنبه که بالاترین سطح یک سال گذشته است، تبدیل به فشار خارجی برای بازار فلزات گرانبها شده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روند نزولی معاملات آتی طلا در کوتاه مدت و مبتنی بر نمودارها همچنان بر بازار فلز زرد حاکم است، اگرچه نمودارها بیانگر وضعیت بهتری در بازار نقره هستند، معاملات نقره به شکلی قابل توجه در برابر عوامل نزولی مقاومت به خرج می‌دهند. بر این اساس روز گذشته قیمت طلا با ۲۱.۴۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۷۶.۸۰ دلار در هر اونس و نقره با ۰.۱۶۹ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۶۹ دلار در هر اونس معامله شد.

اطلاعات اقتصادی منتشر شده در ایالات متحده نیز به نوعی در کاهش این بازارها تاثیرگذار بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده ادعای بیکاری با ۱۱۰ هزار کاهش درخواست به ۷۳۰ هزار درخواست رسیده است. با این وجود آمارها همچنان بیانگر آن است که بازار اشتغال در ایالات متحده تا اندازه‌ای به ثبات رسیده است. تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه چهارم سال گذشته ۴.۱ درصد گزارش شده و سفارش کالا نسبت به سال گذشته در ژانویه ۳.۴ درصد افزایش یافته است که این خود حاکی از بازگشت اقتصادی ایالات متحده است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. این در حالی است که در ایالات متحده با تاثیرپذیری از افزایش بازده اوراق قرضه دولتی بازارها روز گذشته سقوط شدیدی را تجربه کردند. در شرایط کنونی بازارها، تمرکز معامله گران و سرمایه‌گذاران بر روی چشم انداز تورم جهانی است، چرا که این باور ایجاد شده که تورم جهانی رو به افزایش گذاشته است. سوال اصلی این است که تورم تا چه اندازه جای رشد دارد و آیا این میزان تورم مشکل ساز خواهد بود؟‌ عملکرد بورس تحت تاثیر اوراق قرضه دولتی قرار گرفته است. بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ پیش بینی کرده‌اند که «ابر چرخه کالایی» ایجاد خواهد شد که قیمت کالاهای خام از جمله نفت خام را با افزایش دوباره مواجه خواهد کرد. برخی از بازارهای آتی کالاها مانند غلات نیز هم اکنون در بالاترین قیمت چند ماهه خود قرار گرفته‌اند.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته قیمت آتی نفت خام نیمکس اندکی افزایش یافت و به قیمت ۶۳.۴۵ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص دلار آمریکا نیز اندکی کاهش یافت، اخیرا روند صعودی معاملات کمرنگ شده است.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در میان روند نزولی شش هفته‌ای در نمودارهای روزانه قرار گرفته است و روند نزولی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در بازارهای آتی آوریل دستیابی به بالاترین قیمت هفته یعنی ۱۸۱۵.۲۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به پایین‌ترین سطح معاملات ماه فوریه یعنی ۱۷۵۹ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۵ دلار قرار گرفته است، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمتری قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۸.۱۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۷۵۹ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نفره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۲۶۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۸.۴۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده و همچنین سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین قیمت معاملات هفته ۲۷.۳۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.