۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ناچیز قیمت طلا در پی ریسک گریزی سرمایه‌گذاران/ عقب‌نشینی بازارها ناشی از عدم اعتماد به تصویب بسته محرک دوم آمریکا

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 489215
افزایش ناچیز قیمت طلا در پی ریسک گریزی سرمایه‌گذاران/ عقب‌نشینی بازارها ناشی از عدم اعتماد به تصویب بسته محرک دوم آمریکا

قیمت معاملات آتی طلا و نقره در آخرین روز معاملاتی هفته روند افزایشی در پیش گرفت. از دیدگاه تحلیل‌گران بازگشت دوباره سرمایه گذاران به سمت پناهگاه امن سرمایه گذاری موجب این افزایش قیمت هر چند ناچیز شده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ عدم نتیجه گیری از مذاکرات مرتبط با تصویب بسته دوم محرک مالی و افزایش موارد ابتلا به کووید – 19 در آخرین روز معاملاتی هفته اندکی افزایش قیمت در بازار فلزات گرانبها ایجاد کرد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با 6.20 دلار افزایش به قیمت 1843.40 دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با 0.021 دلار افزایش به قیمت 24.11 دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام عمدتا در طول روز گذشته روند نزولی داشتند. در ایالات متحده هم دو شاخص از سه شاخص اصلی ریزش داشت، به غیر از شاخص داو جونز که اندکی افزایش یافت دو شاخص اس‌اندپی500 و نزدک کاهش یافت. در میان تحولات نگران کننده در عرصه جهانی، به نظر می‌رسد فرار از ریسک پذیری در روزهای پایانی هفته شدت یافته است.

اگرچه در ایالات متحده موارد موفق واکسن کرونا به ثبت رسیده اما جدای از انتشار اخبار در موفقیت آزمایش واکسن‌ها، موارد ابتلا و قربانیان روز به روز افزایش می‌یابد. در حالی که قربانیان کرونا در ایالات متحده روزانه به بیش از 3 هزار نفر رسیده است، تعداد بیشتری از ایالت‌ها محدودیت‌های تجاری و شغلی در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که در طول چند هفته گذشته با اعلام اخبار مرتبط با تولید واکسن کرونا چشم انداز اقتصادی 2021 نسبت به آنچه پیشتر تصور می‌شد بهبود یافته است.

از دیگر نکات تاثیرگذار بر معاملات هفته گذشته، انجام مذاکرات در رابطه با تصویب بسته دوم محرک مالی میان سران کنگره و کاخ سفید بود که اگرچه در ابتدای هفته موجب جهش بازارهای مالی شد اما در پایان هفته با طولانی شدن روند مذاکرات امید سرمایه‌گذاران را به تصویب قریب الوقوع این بسته کمرنگ کرد. در واقع تحلیل‌گران ارزیابی می‌کنند که در شرایط فعلی در آستانه هیچ توافقی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تصویب بسته دوم محرک مالی قرار نداریم.

همزمان به نظر می‌رسد مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت قرار است بدون هیچ توافقی به پایان برسد. در عین حال اخبار حاکی از آن است که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به مردم خود هشدار داده تا خود را برای یک «برگزیت سخت» مهیا کنند. اگرچه برخی از تحلیل‌گران همچنان در انتظار یک مصالحه در آخرین لحظه پیش از آنکه توافق انگلیس و منطقه اروپا در روز یکم ژانویه به پایان برسد، هستند اما عدم دستیابی به توافق می‌تواند نوسان شدید و اختلال بازارها را به دنبال داشته باشد.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته افزایش یافت. در بازارهای مهم خارجی، قیمت معاملات آتی نفت خام ژانویه نیمکس با اندکی کاهش به 46.50 دلار در بشکه رسید این در حالی است که در معاملات روز پنجشنبه نفت خام به بالاترین قیمت هشت ماهه خود رسیده بود. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا روز گذشته در حدود 0.88 درصد معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی کوتاه مدت قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا ادامه روند معاملات آتی فوریه رسیدن به سطح مقاومت ثابت 1879.80 دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی 1767.20 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1850 و سطح مقاومت دوم 1865 دلار در هر اونس عنوان شده، در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا 1824.80 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1810 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره مارس در یک سطح کلی فنی و کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی بالاترین قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی 26.27 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل 21.93 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی 24.43 دلار و سطح مقاومت دوم 24.755 دلار در هر اونس عنوان شده، همچنین سطح پشتیبانی نخست 23.63 دلار و سطح پشتیبانی دوم در 23 دلار در هر اونس مشاهده شده است.