۰ نفر

رویترز خبر داد؛

صعود جهانی دلار

۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
کد خبر: 485166
صعود جهانی دلار

شاخص دلار مجددا وارد کانال ۹۲واحد شد.

به گزارش رویترز، احتمال تقویت سیاست حمایتی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر با توجه به باقی ماندن ریسک کرونا شدت گرفته است و اگر چه شماری از مدیران ارشد این نهاد احتمال تغییر رویکرد محسوس در کوتاه مدت را رد کرده اند اما ممکن است باهدف جلوگیری از موج ورشکستگی کسب و کارها در آمریکا، بانک مرکزی آمریکا بیش از پیش در بازارهای مالی مداخله کند. از سوی دیگر با توجه به اعلام برنامه برخی از دولت های اروپایی نظیر انگلیس برای استقراض بیشتر، انتظار نمی رود چشم انداز اقتصادی اروپا نیز چندان روشن باشد و چین موتور محرک رشد اقتصادی خواهد بود. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سرانجام روند رسمی انتقال قدرت به تیم بایدن آغاز شده است و در بخش های مختلف از جمله وزارت خارجه و کاخ سفید، تیم هایی به این منظور تشکیل شده اند. شماری از ایالت های جنجالی از جمله نوادا و مینه سوتا که اختلاف آرای بایدن و ترامپ در آن ها کم بود نیز به صورت رسمی بایدن را پیروز انتخابات در ایالت های خود انتخاب کرده اند.  

وزارت بازرگانی آمریکا آمار رشد نهایی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۳۳.۱ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۶۳.۸ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۱ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در آمریکا هنوز ۳.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد.  

پیش بینی می شود تا بهار آینده واکسن های موثر در مقابله با کرونا در اختیار بخشی از عموم مردم قرار گیرد. جیمز بولارد،  رییس دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در سنت لوییس گفته است که این واکسن ها به منزله چراغی هستند که در انتهای تونلی تاریک دیده می شود. بولارد که برای شرکت در اجلاسی عازم فنلاند  شده بود، با اشاره به تبعات سنگین اقتصادی کرونا بر روی اقتصاد جهانی افزود: داده ها نشان می دهند که شرایط در بسیاری از بخش ها هنوز فاصله زیادی تا سطح قبل از بحران دارد اما خبر خوب این است که نه تنها عقب گرد متوقف شده بلکه روند صعودی نیز از سر گرفته شده است و من به رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم و سه ماهه نخست سال بعد امیدوارم.  

تنش های بین چین و آمریکا ممکن است در روزهای پایانی دولت ترامپ شعله ور شود و این مساله رویکرد احتیاطی معامله گران را در کوتاه مدت افزایش داده است. طبق اسنادی که به دست رویترز رسیده، ممکن است دولت ترامپ۸۹ شرکت چینی را به دلیل همکاری آن ها با ارتش چین تحریم کند که در بین آن ها نام شرکت های مطرح هوافضای چین نیز دیده می شود. به عقیده برخی کارشناسان، از آنجا که بایدن به دنبال ترمیم روابط با پکن به ویژه در حوزه تجاری خواهد بود، ترامپ در تلاش است تا در روزهای پایانی دولت خود جلوی عادی سازی سریع روابط را بگیرد و به همین منظور تحریم ها علیه شرکت های چینی روز به روز در حال گسترش است.  

شرکت دارویی فایزر، از آغاز مطالعات جدید بررسی اثر واکسن این شرکت با تمرکز بر نوجوانان خبر داده است که با وجود نرخ مرگ و میر پایین در بین سایر گروه های سنی، معمولا ناقلین ویروس کرونا هستند بی آن که علایم بالینی محسوسی داشته باشند. پیش از این نتایج واکسن بر روی گروه سنی سالمندان بسیار رضایت بخش بوده است. مرکز تحقیقات دارویی آکسفورد نیز از موثر بودن واکسن تولیدی خود خبر داده است.  

به گفته صندوق بین المللی پول، رسیدن به یک راهکار دارویی در ریشه کنی کرونا می تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان تولید ناخالص داخلی جهان را حدود ۹ تریلیون دلار افزایش دهد. این نهاد با هشدار نسبت به خطر لغو سیاست های مالی حمایتی فعلی دولت ها و بانک های مرکزی از ضرورت تداوم رویکرد حمایتی سخن گفته و افزوده است: اگر هر کشور کار خودش را در مقابله با کرونا انجام دهد، مخارج کرونا حدود دو سوم افزایش پیدا خواهد کرد.  

اداره غذا و دارو آمریکا مجوز تولید انبوه واکسن ضد کرونای شرکت آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن یعنی بیونتک را صادر کرد. انتظار می رود در اوایل سال اینده میلادی این واکسن که طبق ادعای سازندگانش باعث ایجاد مصونیت ۹۰ درصدی در افراد مورد آزمایش شده، به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد و قرار است این واکسن ابتدا در آمریکا و سپس اروپا و سپس سایر نقاط عرضه شود.  

تاکنون بیش از ۶۱ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۴۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۶۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۶۸ هزار و ۹۴۹ نفر، برزیل با ۱۷۰ هزار و ۸۳۲ نفر، هند با ۱۳۵ هزار و ۷۳۴ نفر، مکزیک با ۱۰۳ هزار و ۵۹۷ نفر و انگلیس با ۵۷ هزار و ۳۱ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز ۲۵ نوامبر با ثبت از ۱۲ هزار و ۲۵ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با ۱۱ هزار و ۱۰ قربانی بود، شکست.  

همزمان با تداوم روند کاهشی دلار و احتمال معرفی واکسن کرونا، اقبال جهانی به اسکناس سبز رو به کاهش است تا جایی که طبق اعلام سوییفت،  برای نخستین بار در طول هشت سال اخیر، یورو به پراستفاده ترین ارز در تراکنش های بین المللی تبدیل شده و جای دلار را گرفته است. آخرین بار یورو در فوریه ۲۰۱۳ پراستفاده ترین ارز در تراکنش های بین المللی بانکی معرفی شده بود.  در ماه اکتبر ۳۷.۸ درصد کل تراکنش های انجام شده مربوط به یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود شش درصد افزایش نشان می دهد. از طرف دیگر اما سهم دلار از تراکنش های سوییفت با کاهش ۴.۶ درصدی به ۳۷.۶۴ درصد رسیده است.  

اریک نیلسون- تحلیلگر ارشد ارزی در بانک ولز فارگو- گفت: این طور به نظر می رسد که شاهد یک جدال نیرومند بین افراد خوشبین و بدبین هستیم. احتمالا همه معتقدند که در بلندمدت با وارد شدن واکسن کرونا شرایط تا حد زیادی تتغییر خواهد کرد اما این وحدت نظر در خصوص چشم انداز کوتاه مدت کمتر وجود دارد و عده ای معتقدند که بازگشت قرنطینه ها به معنای طولانی تر شدن زمان لازم برای احیای اقتصادی خواهد بود.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۱۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۳ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۳۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۰۴.۲۴۷  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۷۵ یوان چین اعلام شد.