۰ نفر

حضانت فرزندان پس از طلاق با پدر است یا مادر؟

۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۳۴
کد خبر: 644484
حضانت فرزندان پس از طلاق با پدر است یا مادر؟

طبق قانون، اولویت حضانت و نگهداری فرزندان پس از طلاق والدین تا سن هفت سالگی با مادر و سپس با پدر است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بعد از هفت سالگی، اگر پدر و مادر در خصوص حضانت فرزندان با یکدیگر اختلاف داشته باشند، دادگاه تشخیص میدهد که فرزندان با پدر زندگی کنند و یا مادر.

اگر مادر در مدتی که حضانت فرزند را بر عهده‌ دارد، ازدواج کند، حق حضانت با پدر است.

همچنین بر اساس قانون، اگر در صورت عدم مواظبت یا انحراف اخلاقی پدر یا مادری که حضانت فرزندان را برعهده دارند، سلامتی جسمی و یا تربیت اخلاقی فرزند در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا رییس حوزه قضایی هر تصمیمی را که به صلاح فرزندان است، بگیرد.

اگر زن و مرد درباره ملاقات فرزندان به توافق نرسند، دادگاه زمان و مکان ملاقات را تعیین میکند و زن و مرد باید تابع آن باشند، زیرا در غیر این صورت مجازات می‌شوند.

همچنین نفقه و خرج و مخارج فرزندان پس از طلاق والدین، در هر حالت با پدر آنهاست. این بدان معناست که اگر حضانت با مادر هم باشد، مخارج فرزندان با پدر است.    

یک باور غلط درباره حضانت فرزندان پس از فوت پدر وجود دارد که متاسفانه در بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نیز ترویج داده می‌شود. بر این اساس، بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند پس از فوت پدر، حضانت فرزندان با پدربزرگ پدری آنها و یا عمو آنها است. این درحالی است که طبق قانون، حضانت بچه‌‌ای که پدر او فوت کرده است با مادر اوست مگر اینکه دادگاه حضانت مادر را خلاف مصلحت بچه بداند.

دادکست را می‌توانید هر پنجشنبه ساعت ۲۲ از کانال تلگرامی دادکست و حساب رسمی دادکست در کست‌باکس و سایر اپ‌های پادگیر بشنوید.