۰ نفر

بررسی دیه جنایات؛

شکستن فک چقدر هزینه دارد؟

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 632937
شکستن فک چقدر هزینه دارد؟

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در این گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «شکستگی فک» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که ماه‌های حرامند، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همه‌ساله با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلامی بانک مرکزی، نرخ دیه آن سال توسط رییس قوه قضاییه تعیین می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش‌ها منظور از دیه کامل، دیه کامل مرد در ماه‌های غیر حرام یا عادی است که برای محاسبه دیه زن باید مبلغ ذکرشده را نصف کنید.

دیه شکستگی فک در قانون مجازات اسلامی:

در ابتدا باید بگوییم که در خصوص دیه فک دو حالت وجود دارد زیرا فک، دارای دو بخش می باشد که میزان دیه هرکدام، بر اساس ماده ۶۳۳ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. 

همچنین، باید این موضوع در نظر گرفته بشود که بر اساس حکم مقرر در ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی: " دیه فک، مستقل از دیه دندان و سایر اعضا است و اگر با فک، دندان یا غیر آن از بین برود یا آسیب ببیند، هر کدام، دیه یا ارش جداگانه دارد." این بدان معنا است که اگر آسیب وارد شده، سبب شکسته شدن فک و دندان‌ها شود، دیه هرکدام به صورت مستقل محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون، شکستگی استخوان فک پایین، مشمول حکم شکستگی استخوان و شکستگی استخوان فک بالا، مشمول حکم شکستگی استخوان‌های سر و صورت است. 

ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی به شکستگی فک بالا اشاره کرده است. بر اساس این ماده قانونی به شکستگی سر و صورت، در حالتی که جراحتی را ایجاد نکند، هاشمه گفته شده که میزان دیه آن، ده صدم دیه کامل می‌باشد که براساس آخرین میزان نرخ دیه، ۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

حال اگر فک پایین، دچار شکستگی شود، میزان دیه آن، بر اساس ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی، برابر با میزان دیه شکستگی است. این ماده قانونی مقرر کرده است: " دیه شکستن استخوان هر عضو، یک پنجم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود، چهارپنجم دیه شکستن آن است." 

به دلیل آن که فک به تعداد زوج در بدن وجود دارد، میزان دیه هر فک، نصف دیه کامل است که معادل ۳۰۰ میلیون تومان می‌باشد که میزان دیه شکستگی آن، ۶۰ میلیون تومان است.