۰ نفر

دیه و حبس مجازات قتل اشتباهی

۳ آذر ۱۴۰۰، ۹:۲۸
کد خبر: 584052
دیه و حبس مجازات قتل اشتباهی

پسر نوجوانی که به‌ اشتباه دوستش را به‌ قتل رسانده بود به پرداخت دیه و 5 سال حبس محکوم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رسیدگی به این پرونده از پاییز سال گذشته به‌دنبال وقوع درگیری خونین در یک کارواش در منطقه شهریار آغاز شد. با حضور مأموران و تحقیقات مشخص شد که درگیری میان یکی از مشتری‌ها با صاحب کارواش رخ داده که در جریان آن پسر 16 ساله‌ای به‌نام شهرام از ناحیه سفید ران مجروح شده است که وی یک روز پس از آن در بیمارستان جان باخت.
با مرگ پسر نوجوان مأموران تحقیقات میدانی را آغاز کردند و مشخص شد که قربانی با ضربه چاقوی دوستش مجروح شده بود که مهران بازداشت شد و در اعترافاتش گفت: آن روز من و شهرام با هم به‌ کارواش رفته بودیم که با صاحب کارواش دعوا کردیم وقتی درگیری‌مان بالا گرفت صاحب کارواش با چوب ضربه‌ای به سرم زد و صورتم پر خون شد و من برای دفاع از خودم چاقویم را درآوردم و بی‌هدف سعی می‌کردم تا جانم را نجات دهم. غافل از اینکه دوست صمیمی‌ام شهرام قصد داشت میانجیگری کند و من را نجات دهد که چاقو ناخواسته به او خورد.
در حالی که پزشکی قانونی پس‌ از معاینات بالینی متهم 18ساله در گزارشی اعلام کرده بود متهم هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته و از رشد عقلی برخوردار نبوده، پرونده برای رسیدگی به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده، پدر و مادر شهرام درخواست قصاص کردند.
سپس متهم که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود به جایگاه رفت و باز هم اظهاراتش در زمان بازجویی را تکرار کرد و گفت: شرمنده خانواده دوستم هستم.
سپس وکیل وی به دفاع پرداخت و گفت: موکلم هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته و پزشکی قانونی نیز اعلام کرده است که در رشد عقلی او شبهه وجود دارد. از این‌رو تقاضا دارم تا طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی از قصاص معاف و به مجازات قانونی محکوم شود.
پس از آن قضات وارد شور شدند و با توجه به‌ نظر کارشناسان پزشکی قانونی متهم را از قصاص معاف و به پرداخت دیه و 5 سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند.