۰ نفر

رییس قوه قضاییه؛

هماهنگی میان ۳قوه ‌بی‌نظیر است / جلسات مهمی برای حل مشکلات برگزار کردیم

۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
کد خبر: 567075
هماهنگی میان ۳قوه ‌بی‌نظیر است / جلسات مهمی برای حل مشکلات برگزار کردیم

رییس قوه قضاییه گفت: هماهنگی میان ۳ قوه در ۳ ماهه اخیر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بی‌نظیر بوده و فقط در این مدت ۴ نوبت جلسه برای حل مشکلات تشکیل دادیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  تسنیم، محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین که در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، همدلی و هماهنگی قوای سه گانه در سه ماهه اخیر را نسبت به 4 دهه گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و گفت که در این مدت مسائل و مشکلات مهم کشور در نشست‌هایی سه‌جانبه و دوجانبه بررسی و پیگیری شده است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به احصاء آسیب‌ها و مشکلات موجود در کشور، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای حل این مشکلات و آسیب‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخشی‌نگری و اصرار بر موضع شخصی مانع از پیشرفت کارهاست و باید برای حل مشکلات و ایجاد امید و آرامش و ارتقاء عزت و رفاه مردم بر خرد جمعی تکیه کنیم.

محسنی اژه‌ای به طور خاص از حوزه‌های علمیه خواست که با ایفای نقش خود در تبیین موضوعات و گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه، دستگاه قضایی را در حل و فصل مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی یاری دهد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به درخواست برخی نمایندگان گروه‌های مختلف مردمی برای تشکیل کارگروه‌های مشترک به منظور حل مشکلات و معضلات، اعلام کرد که در اولین گام پس از دیدار با خانواده شهدا و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید مقرر شده کارگروهی مشترک برای پیگیری مشکلات خانوادگی این قشر و مشکلات مربوط به حوزه زنان در کشور تشکیل شود.

 محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد که در گام دوم قرار است این رویکرد در جهت حل دیگر مسائل کشور توسعه یابد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه 20 درصد پرونده‌های قضایی مربوط به مسائل خانواده می‌شود تاکید کرد که این مشکلات فقط با کمک مردم و نخبگان حوزه و دانشگاه و خود خانواده‌ها قابل حل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نمی‌شود همه کارها را صرفا با زبان قانون پیش برد بلکه باید از همه ظرفیت‌ها همچون ارتقاء آگاهی در جامعه، توسعه فرهنگ صلح و سازش و ایثار و گذشت حل کرد که آثار ماندگار و بابرکتی دارند.

رییس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان قزوین برای حل مشکلات این منطقه، چهره‌های ارزشمند و تحصیلکرده را بزرگترین سرمایه دانست که به کمک آن می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان نمونه به مشکل عدم اجرای قانون مربوط به ایثارگران توسط برخی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و از نماینده جامعه ایثارگری که در این جلسه به طرح موضوع پرداخت درخواست کرد موارد تخلف یا قصور و تقصیر دستگاه‌ها را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کند.

وی در عین حال متذکر شد ممکن است عدم اجرای برخی قوانین ناشی از اختلاف برداشت‌ها باشد که لازم است با همکاری نهادهای ذی‌ربط در این خصوص رفع ابهام شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به سخنان نماینده اصناف استان قزوین در این جلسه و درخواست وی برای اصلاح برخی قوانین و اجرای مصوبات سران قوا از وی خواست که این موارد را برای پیگیری از طریق مجلس و دولت و طرح موضوع در نشست سران قوا به صورت شفاف ارائه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در واکنش به گلایه نماینده نخبگان استان قزوین از عدم تاسیس شهرک تحقیقاتی در این استان برای توسعه تحقیقات کاربردی در خصوص مسائل مورد نیاز کشور، از استاندار خواست که علل عدم پیشرفت روند اجرایی ایجاد این شهرک بعد از 10 سال را بررسی کند و تاکید کرد که در صورت نیاز به همکاری قوا آمادگی دارد تا موضوع را مجدانه پیگیری کند.

رییسی قوه قضاییه در خصوص برخی موارد مطرح شده درباره تعطیلی و رکود برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان قزوین در شرایط حساس فعلی نیز گفت: امروز ما در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و هیچ واحد تولیدی که امکان فعالیت دارد نباید تعطیل و یا ظرفیت آن کاسته شود.

رییس قوه قضاییه از استاندار قزوین خواست که با احصاء علل و عوامل تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی این استان، کارگروه مشترکی تشکیل دهد تا در این خصوص با حضور همه عوامل مرتبط تصمیم‌گیری شود.