۰ نفر

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار؛

پس از ۱۳ سال اولین مجوز تاسیس یک شرکت کارگزاری جدید صادر شد

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 674528
پس از ۱۳ سال اولین مجوز تاسیس یک شرکت کارگزاری جدید صادر شد

به گفته مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، با صدور مجوز تاسیس و فعالیت برای شرکت های کارگزاری جدید پس از ۱۳ سال وقفه و قید استانداردهای جدید در دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری، امید می‎رود شاهد پویایی بیشتر صنعت کارگزاری و نهایتاً بازار سرمایه باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به خاتمه وقفه صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۳ سال، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های سازمان بورس مبنی بر توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی از جمله شرکت‌های کارگزاری، سال گذشته پس از ۱۲ سال وقفه در صدور مجوزهای جدید برای تاسیس شرکت‌های کارگزاری جدید، دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت کارگزاری در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسید و طی فراخوانی به فعالان بازار سرمایه اعلام شد.

منوچهر میرزایی ادامه داد: از زمان صدور فراخوان تا کنون صدور موافقت اصولی تاسیس ۱۵ شرکت کارگزاری در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده و به متقاضیان ابلاغ شده است. از میان این تعداد ۵ شرکت کارگزاری به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده است.

این مدیر ارشد در سازمان بورس با اشاره به اینکه به‌تازگی مجوزهای فعالیت نخستین کارگزاری جدیدالتاسیس صادر شد، اذعان کرد: با صدور مجوزهای فعالیت این کارگزاری که در اسفندماه سال گذشته مجوز تاسیس خود را از سازمان اخذ کرده بود، پس از ۱۳ سال شاهد ورود یک کارگزاری جدید به چرخه فعالیت و جمع ۱۰۸ عضوی صنعت کارگزاری هستیم.

او با اشاره به فرایند صدور مجوز فعالیت کارگزاری براساس دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری، گفت: براساس این دستورالعمل، فرایند صدور مجوز شرکت‌های کارگزاری به ۳ مرحله تفکیک شده است: مرحله صدور موافقت اصولی، مرحله صدور مجوز تاسیس و مرحله صدور مجوزهای فعالیت.

به گفته میرزایی، مرحله نخست، مرحله صدور موافقت اصولی، مشتمل بر تعیین و معرفی ترکیب سهامداران شرکت و پیشنهاد سرمایه اولیه شرکت می‌شود. مرحله دوم، مرحله صدور مجوز تاسیس، شامل تامین و واریز سرمایه اولیه پیشنهادی و معرفی نخستین مدیران شرکت و برگزاری مجمع عمومی موسس شرکت می‌شود و مرحله سوم، مرحله صدور مجوزهای فعالیت، ضمن حفظ شرایط صدور مجوز تاسیس مشتمل بر معرفی نیرویهای انسانی واجد شرایط متناسب با مجوزهای فعالیت درخواستی و همچنین، تامین و تجهیز سامانه‌ها و زیرساخت‌های فنی مورد تایید سازمان و معرفی دفاتر محل فعالیت شرکت می‌شود.

او با بیان اینکه در دستورالعمل جدید برای ارتقای سطح کیفیت خدمات شرکت‌های کارگزاری، استانداردهای بالاتری در صدور مجوزهای فعالیت لحاظ شده، تصریح کرد: ضرورت تامین و تجهیز سامانهها و زیرساختهای فنی اختصاصی و تامین سرمایه اولیه حداقل یک هزار میلیارد ریالی از جمله این استانداردها است.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با بیان اینکه ارتقای کیفیت خدمات شرکت‌های کارگزاری یکی از اهداف مهم تصویب دستورالعمل جدید صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری است، خاطرنشان کرد: صدور مجوزهای جدید نقطه عطفی خواهد بود تا افراد جدید با ایده‌های نو و خلاقانه وارد صنعت کارگزاری شوند که به پویایی صنعت مذکور و نهایتاً بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

میرزایی با اشاره به دو استاندارد یاد شده در دستورالعمل جدید صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری عنوان کرد: قید چنین استانداردهایی سبب می‌شود تا شرکت‌های کارگزاری موجود نیز برای حفظ ماندگاری خود در بازار سرمایه و افزایش توان رقابتی خود برای حفظ و کسب سهم از بازار محکوم به تغییرات جدی در استراتژی‎‌ها و توسعه فعالیت‌ها و امکانات فنی خود بوده و ضمن توجه جدی به نیازمندیهای مشتریان خود، در نهایت به دنبال حصول و تحقق حداکثر رضایتمندی مشتریان باشند.