۰ نفر

با نگاهی به روند تاریخی شاخص؛

پیش‌ بینی بورس امروز (۴ مرداد)؛ روز مهم برای شاخص کل

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۶:۰۰
کد خبر: 655956
پیش‌ بینی بورس امروز (۴ مرداد)؛  روز مهم برای شاخص کل

شاخص کل برخلاف آنچه انتظار می‌رفت حداقل در کوتاه مدت به واسطه انتشار گزارش های سه ماهه و همچنین سطح حمایتی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی به روند صعودی بازگردد اما معاملات دیروز را با کاهش قابل توجه بیش از ۲۴ هزار واحدی به پایان برد. موضوعی که این پرسش را مطرح می‌کند که کف شاخص کجاست؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در معاملات دیروز دوشنبه ۳ مرداد، یکی از سیاه‌ترین روزهای خود را سپری کرد و با کاهش بیش از ۲۴ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی رسید. اصلاحی که با توجه به گزارش های خوب فصل بهار اکثر صنایع تا حدودی غیرقابل پیش بینی بود؛ به ویژه آنکه گروه پالایشی که یکی از بهترین گزارش های فصلی را منتشر کرد و انتظار می‌رفت با بازگشایی نمادهای این گروه، شاخص کل حداقل در کوتاه مدت به روند صعودی بازگردد. اما این پیش‌ بینی نه تنها محقق نشد، بلکه معاملات روز یکشنبه نمادهای این گروه چنگی به دل نزد و قیمت آخرین معامله تمام نمادهای این گروه پایین تر از قیمت پایانی بسته شد. موضوعی که در نهایت به معاملات منفی این نمادها در بازار روز گذشته منجر شد. در حقیقت نمادهایی همچون شپنا نه تنها منجی نبودند بلکه به عاملی برای ریزش بیش‌تر شاخص تبدیل شدند.

 اصلاح شاخص کل تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟
اگر کوتاه مدت نگاه کنیم، شاخص کل حمایت نسبی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی را از دست داده است و شاید سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی حمایت معتبر بعدی باشد. اما معمولاً برای تحلیل دقیق‌تر شاخص کل بهتر است در تایم فریم هفته ای به روند آن نگاه کنیم؛ بر این اساس شاخص کل در معاملات روز دوشنبه به حمایت داینامیک میانگین متحرک ۲۵ دوره ای خود نفوذ کرده و معاملات امروز در تایید این شکست از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به فشار عرضه بازار دیروز و سایر شرایط، فشار عرضه و کاهش شاخص حداقل در نیمه اول از احتمال بالاتری برخوردار است و روند آتی شاخص را معاملات نیمه دوم بازار تعیین خواهد کرد.

در صورتی که این حمایت در معاملات امروز از دست برود، شاخص حمایت داینامینک ۵۰ دوره ای بعدی را پیش روی خود دارد. با این وجود نکته مهم این است که با توجه به روند نوسانی شاخص کل طی تقریباً دو سال گذشته، عملاً سه میانگین متحرک ۲۵، ۵۰ و ۷۵ دوره ای در تایم فریم هفتگی به سمت یکدیگر میل کرده اند و با توجه به اینکه شاخص کل هیچگاه از سال ۱۳۹۴ به زیر میانگین ۷۵ روزه نرفته، یک محدوده حمایتی قوی را ایجاد کرده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد حتی با ادامه روند نزولی، شاخص کل به زیر سطح یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد کاهش پیدا کند.

Capture

در این میان دو عامل مهم دیگر هم سناریو بازگشت شاخص به روند صعودی را کم‌رنگ تر از گذشته می‌کند؛

  1. کاهش ارزش معاملات به زیر سطح سه هزار میلیارد تومان
  2. ریسک‌های سیستماتیک بازار: نگرانی از تشدید رکود اقتصاد جهانی به واسطه افزایش نرخ بهره و شیوع مجدد سویه جدید کرونا،‌اصلاح کامودیتی‌ها،‌ آینده مبهم برجام، تشدید قیمت گذاری دستوری در شرایط تورمی و... .