۰ نفر

رییس کمیته فقهی بورس؛

وقف سهام به آستان قدس امکان پذیر شد / تاسیس صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۷
کد خبر: 637723
وقف سهام به آستان قدس امکان پذیر شد / تاسیس صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه

روز جاری، نشست خبری رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور خبرنگاران برگزار شد که در این نشست، به تشریح اقدامات این کمیته در سال گذشته و برخی موضوعات دیگر پرداخته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: کمیته قفهی بورس در سال گذشته، موضوعاتی را مورد بررسی قرار داد که اولین مسئله، بررسی و تصویب معاملات کپی و انعکاسی بود.

وی افزود: در بازار سرمایه، برخی دانش و تجربه طولانی فعالیت در بورس را دارند و امکان استفاده از دانش آنها وجود دارد. افرادی که تازه وارد هستند و نسبت به بورس آشنایی ندارند، می‌توانند از اشخاصی که از این دانش برخوردار هستند، تبعیت کنند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اطلاعات افراد ماهر از طریق کارگزار، در اختیار افراد تازه وارد قرار می‌گیرد. این هماهنگی بین نهاد واسط، کسی که مورد رفتار سرمایه‌گذاری آن مورد تبعیت قرار می‌دهد با کسی که می‌خواهد تبعیت کند انجام می‌شود.

امکان وقف سهام به آستان قدس رضوی فراهم شد

به گفته رییس کمیته قفهی سازمان بورس و اوراق بهادار، آستان قدس رضوی تقاضا کرد صندوقی در سازمان بورس تاسیس کند تا اشخاصی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند، بتوانند سهام خود را وقف کنند. در مورد این‌ موضوع با رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عالی قدر مشورت و با وقف سهام موافقت شد.

بنابر اظهارات مصباحی مقدم، اشخاصی که تمایل دارند، می‌توانند سهام خود را به این صندوق واگذار کنند یا منابع مالی خود را به این صندوق داده تا این صندوق، اقدام به خریداری سهام و وقف کند. در این فرآیند، وقف‌کنندگان می‌توانند اعلام کنند اگر ارزش سهام به شدت کاهش یافت، سهام تغییر داده و تبدیل به احسن شود.

انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام

مصباحی مقدم اظهار داشت: اوراق اجاره مبتنی بر سهام، از دیگر موضوعاتی است که در کمیته فقهی به تصویب رسیده و افراد می‌توانند سهام خود را اجاره دهند و امکان برگشت این سهام به شخصی که اجاره داده، وجود دارد. اجاره گیرنده نیز می‌تواند از منافع اجاره این اوراق استفاده کند. شرکت‌های متقاضی، شرکت‌های بزرگ هستند و تقاضا دارند سهام فروخته شود، اما شرکت بتواند از منافع اجاره آن استفاده کند و سهام قابلیت بازگشت به صاحب اصلی را داشته باشد.

صندوق تضمین در بورس

گفته رییس کمیته قفهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در سال 1399، سرمایه‌گذاری در بورس با استقبال زیادی مواجه شد و شاخص بورس را با رشد زیادی همراه کرد. اما پس از مدتی، با مشکل سقوط شاخص بورس مواجه شدیم و سرمایه افراد از دست رفت. این موضوع باعث شد تا سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهادی را تحت عنوان صندوق تضمین با هدف تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری بدهد که این صندوق می‌تواند کمک‌کننده به سهامداران باشد.

وی اضافه کرد: این صندوق، تضمین‌کننده سرمایه مردم در بورس خواهد بود. اگر سود سهام در این صندوق از مقدار تضمین‌شده فراتر برود، مازاد آن را نزد صندوق در راستای کنترل هیجانات بازار نگه خواهیم داشت. این صندوق مطابق با شرایط نوسانی بازار است که اصل سرمایه در این صندوق تضمین می‌شود، اما نسبت به سود آزاد خواهد بود.

انتشار اوراق وکالت برای تامین مالی دولت

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه اوراق وکالت برای تامین مالی دولت است، تصریح کرد: در گذشته تامین مالی دولت از طریق اوراق مرابحه انجام می‌شد که برای گندم از این اوراق استفاده کرده بود. درمورد اوراق مرابحه، مصوباتی وجود داشت و دولت از این اوراق برای موارد گوناگون استفاده می‌کرد. درمورد اوراق وکالت نیز باید گفت که افرادی که این اوراق را خریداری می‌کنند، به دولت وکالت عام می‌دهند که هر نوع فعالیت اقتصادی را انجام دهد. دولت می‌تواند هر خریدی را انجام دهد و یا برای بودجه مورد استفاده قرار بدهد.