۰ نفر

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین اقتصادآنلاین:

تحلیل بنیادی «وخارزم» / نگاهی به کارنامه عملکردی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 637701
تحلیل بنیادی «وخارزم» / نگاهی به کارنامه عملکردی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی با سرمایه ۱۸.۷۰۰ میلیارد ریال در میان ۳۲ شرکت سرمایه گذاری که اطلاعات مربوط به پرتفوی سرمایه گذاری مورخ ۱۴۰۰/۲۹/۱۲ آنها در سامانه کدال افشا گردیده است.رتبه ۶ در بهای تمام شده پرتفوی بورسی و غیر بورسی و رتبه ۷ د رمازاد ارزش پرتفوی بورسی را در اختیار دارد. فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی عمدتا در زمینه‌های تولید برق، احداث ساختمان، بازار سرمایه، تولید دارو، فعالیت‌های معدنی و تولید و بهره‌برداری از انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی و رایانه‌ای و واردات و صادرات است.

اقتصادآنلاین – فاطمه حیدری؛ یکی از راه های کاهش ریسک سرمایه گذاری، ایجاد تنوع در سبد سهام است. شرکت های سرمایه گذاری با وجود تمرکز بر یک صنعت خاص (پتروشیمی، فلزی، بانکی و...)، صنایع مختلف را در پرتفوی خود جای می‌دهند. در یکسال اخیر بیش ترین بازدهی مربوط به گروه تولید کود و ترکیبات نیتروژن با بازدهی 100 درصد  بوده است. در این میان شرکت های سرمایه گذاری با میانگین 50 درصد بازدهی همواره در جایگاه ده صنعت برتر از لحاظ بازدهی قرار دارند.

1

معرفی شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی درسال ۱۳۷۶ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال به صورت سهامی خاص به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۴ با هدف توسعه فعالیت‌ها، گسترش مشارکت در انواع طرح‌های سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه صنعت سرمایه‌گذاری کشور، به سهامی عام تغییر یافت. سهام شرکت در سال ۱۳۸۹ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در اسفند ماه همان سال در بازار اول فرابورس ایران پذیرفته شد و هم‌اکنون با نماد معاملاتی «وخارزم» در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران در حال معامله است. سهام شناور آزاد و حجم بالای معاملات سهام، شرکت را در میان ۵۰ شرکت فعال بازار سرمایه ایران قرار داده که حاکی از نقدشوندگی و شفافیت مطلوب این شرکت در بازار سرمایه کشوراست.شرکت سرمایه گذاری خوارزمی طی سال‌های گذشته توانسته سرمایه گذاری‌های خود را در صنایع پربازده متنوع سازد. فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی عمدتا در زمینه‌های تولید برق، احداث ساختمان، بازار سرمایه، تولید دارو، فعالیت‌های معدنی و تولید و بهره‌برداری از انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی و رایانه‌ای و واردات و صادرات است.

سهامداران

یکی از نکات مهم در بررسی سهامداران وخارزم درصد سهام در اختیار سایر اصشخاص حقیقی و حقوقی است.  موسسه توسعه همیاری سپهر با 20درصد مالکیت بزرگترین سهامدار وخارزم است.

2

بررسی وضعیت پرتفوی به تفکیک صنعت

در جدول های زیر بهای تمام شده شرکت های بورسی و غیر بورسی به تفکیک صنعت ترسیم شده اند.در بخش بورسی بیش‌ترین سرمایه گذاری مربوط به محصولات شیمیایی، فلزات اساسی ، استخراج کانه‌های فلزی ، فرآوردههای نفتی و بانک است. در پرتفوی غیر بورسی بیش‌ترین بهای تمام شده مربوط به صنعت عرضه برق،گاز، بخار و آب گرم و سپس واسطه گری های مالی و پولی است.

3

4

صورت وضعیت پورتفوی شرکتهای پذیرفته شده در بورس

بانک صادرات ایران با ارزش بازار 1.100میلیارد تومان بیش‌ترین وزن را در پرتفوی بورسی وخارزم دارد. بانک پاسارگاد، سینا دارو، حق تقدم پتروشیمی فن آوران، فولاد مبارکه ،صنعتی چادرملو، ملی صنایع مس ایران از جمله مهم ترین شرکت های موجود در پرتفوی این نماد هستند.

5