۰ نفر

با توجه به قانون تجارت؛

پرداخت سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت به کجا رسید؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 636065
پرداخت سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت به کجا رسید؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سود شرکت‌هایی که واگذاری آنها انجام نشده، از یکسان بودن ضوابط برای این دسته از شرکت‌ها و شرکت‌های بورسی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه مراسم تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران، در مورد سود شرکت‌هایی که واگذاری آنها انجام نشده است، گفت: بر اساس قانون تجارت که مبنای محاسبه سود شناخته می‌شود، زمان ۸ ماهه پس از مجمع مطرح است. 

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما به جهت افزایش شفافیت این است که شرکت‌های غیر بورسی، کار پذیرش خود در بورس را انجام دهند تا علاوه بر شفافیت، بحث ارزش‌گذاری آن‌ها برای باقیمانده سهام متعلق به دولت برای واگذاری‌هایی مانند سهام عدالت، راحت انجام شود و سود آسان‌تر بپردازند.

به گفته وی، ضوابط این شرکت‌ها مانند شرکت‌های بورسی است و تفاوتی با آنها ندارد. تاکید قانون به اصل موضوع است، نه بورسی و غیر بورسی بودن این شرکت‌ها. 

طبق قانون تجارت، شرکت‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند. اما این موضوع، چالشی را در سال‌های اخیر برای سهامداران ایجاد کرده است.

پیش از این موضوع و در تاریخ ۲۱ فروردین ماه، پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیمی نگرفته است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی، اعداد قابل توجهی نیست.

این در حالی است که ۲۳ اسفندماه سال گذشته، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به واریز سود شرکت‌های غیربورسی گفت: در جلسه قبلی شورای عالی بورس، هنوز سود این شرکت‌ها وصول نشده بود و در مورد آن تصمیم‌گیری نشد‌. اما در اولین جلسه شورای عالی بورس در سال آینده در مورد نحوه واریز سود این شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌شود که اگر مبلغ این سودها قابل توجه بود، به صورت جداگانه واریز می‌شود و اگر ناچیز بود، تجمیع شده و همراه سود سهام عدالت در سال آینده واریز خواهد شد.

با این وجود، شورای عالی بورس تاکنون تصمیمی در زمینه پرداخت سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت نگرفته است و در حالی که افراد جامانده از دریافت سود سهام عدالت سال‌ ۱۳۹۹ تا پایان اردیبهشت ماه، سود خود را دریافت می‌کنند، اما همچنان تکلیف این شرکت‌ها مشخص نیست.

لازم به ذکر است که شرکت‌های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور، شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هستند.