۰ نفر

در بازار چه می‌گذرد؟

شاخص بورس افسار پاره کرده؟ / اهمیت نقدپذیری در بازار

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵
کد خبر: 633532
شاخص بورس افسار پاره کرده؟ / اهمیت نقدپذیری در بازار

شاخص کل بورس تهران امروز با رشدی یک درصدی توانست هفته را با قدرت آغاز کرده و روند رو به رشدی را که در سال جدید در پیش گرفته ادامه دهد. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند تعطیلات پیاپی در هفته گذشته زمینه ساز درجا زدن بازار شود اما به نظر می رسد پیش بینی ها عمدتا درست از آب درنیامد و بازار کماکان رو به جلو می‌تازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛شاخص کل بورس تهران امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با رشد ۱۴ هزار واحدی معاملات را به پایان رساند. رشد ۱۴هزار و ۷۹واحدی (۰.۹درصد) شاخص کل باعث سبز شدن تابلوها شده و شاخص را در محدوده یک میلیون و ۵۴۳هزار واحدی قرار داد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز  ۰.۹رشد کرده و وارد محدوده ۴۲۶هزار واحدی شد که در نوع خود تحولی شگرف و بسیار امییوارکننده تلقی می شود. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با جهشی قابل توجه به ۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید.

افسار بورس پاره شده است؟

بازار سرمایه در سال ۱۴۰ شرایط چندان مطلوبی را تجربه نکرد و با تداوم رکودی سنگین در زمستان گذشته، اسفند ماه ۱۴۰۰ را نیز به اتمام رساند و به استقبال نخستین سال از قرن پانزدهم خورشیدی رفت.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که روند رکودی بازار سرمایه در سال جدید هم ادامه دار خواهد بود و سهامداران بهتر است انتظار تحولی چشمگیر را نداشته باشند. اما اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ رخ داده حاکی از برگشتن ورق به نفع اهالی بورس است که توانسته بخشی از ضرر و زیان سنگین سهامداران (هرچند ناچیز) در دو سال اخیر را جبران کند.

اما عده ای از متخصصان اعتقاد دارند رشد شاخص کل در سال جدید نشات گرفته از بهبود اوضاع اقتصادی و متعاقبا فضای کسب و کار نیست که بتواند زمینه را برای ایجاد جهش های بلند و چشمگیر در بازار سرمایه فراهم کند. به باور این دسته از تحلیلگران حتی پولی هم که این روزها در بورس جریان داشته و باعث رشد دو برابری ارزش معاملات شده، متعلق به بازار سهام نیست و به همین دلیل اعتقاد دارند که این پول بالاخره دیر یا زود به خاستگاه اصلی خود باز خواهد گشت و اوضاع بازار به شرایطی که سهامداران در اسفند و بهمن ۱۴۰۰ شاهدش بودند باز می‌گردد.

البته عده زیادی از تحلیلگران چنین نکته‌ای را اساسا مردود دانسته و هرگونه اظهارنظری در این راستا را برخلاف منافع بازار و سهامداران تلقی می‌کنند. به باور این دسته از فعالان و کارشناسان بازار سهام، رشد بازار به هر نحوی که شده می تواند به سود سهامدار تمام شده و قطعا باید از آن استقبال کرد. برخی دیگر نیز پا را فراتر گذاشته و از دخالت دولت و سازمان بورس در جهت سبز شدن تابلوها نیز استقبال کرده و نسبت به هر تحرکی در راستای نقد این دست اقدامات را در تقابل و تعارض با منافع بازار و فعالانش می‌دانند.

بدون هیچ قضاوتی نسبت به دلیل رشد شاخص کل می‌توان گفت آنچه این روزها می تواند برای بازار مثبت و مفید فایده قرار گیرد باز ماندن درهای بازار و گوش سهامداران به روی منتقدان است. چرا که تجربه تابستان ۹۹ نشان داد که بی توجهی به اظهارنظرات منتقدان می تواند در نهایت به یک فاجعه ختم شود که نخستین و بزرگترین متضرران آن دقیقا همان مردمی هستند که با فریب عده ای کارشناس‌نما تتمه سرمایه خود را در این شرایط رکود اقتصادی وارد بازاری کردند که با دستکاری توانسته بود روند رو به رشدی را تجربه کند.