۰ نفر

بررسی عملکرد یک شرکت بیمه‌ای در بورس؛

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 620653
بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

شرکت بیمه میهن، از سال 91 یکی از شرکت های فعال در صنعت بیمه بورس است. بیمه میهن با سرمایه 150میلیارد تومانی، حدود 0.4درصد از مبلغ کل حق بیمه صادر شده و 0.63درصد از خسارات پرداخت شده در صنعت بیمه ایران را به نام خود زده است. میهن در پنج سال گذشته همواره زیانده بوده و این زیان در سال 1400 نیز ادامه پیدا کرده است.

اقتصادآنلاین–سهیل بانی؛ شرکت بیمه میهن، در سال 87 و با سرمایه‌ای 40میلیارد تومانی تاسیس شد. بیمه میهن در شاخه‌های اموال، اشخاص، مهندسی و مسئولیت به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کند. سهام این شرکت بیمه، همزمان با انجام اقدامات اولیه برای تاسیس، در فرابورس پذیرفته و معاملات آن، با نماد «میهن»، در خرداد ماه سال 91 آغاز شد.

سرمایه و سهامداران «میهن»

در حال حاضر، سرمایه شرکت بیمه میهن، پس از دو مرحله افزایش سرمایه به 150میلیارد تومان رسیده است. همچنین هیات مدیره شرکت در سال 99 قصد داشت که سرمایه بیمه میهن را به 350میلیارد تومان برساند که البته این افزایش سرمایه، بی‌سرانجام باقی ماند.

حدود 20درصد از سهام بیمه میهن، متعلق به موسسه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سپهر، با در اختیار داشتن 17درصد از سهام میهن، دومین سهامدار بزرگ این شرکت محسوب می‌شود. گفتنی است که حدود 39.6درصد از سهام بیمه میهن، شناور و در اختیار سهامداران خرد این شرکت قرار دارد. فهرست سهامداران عمده شرکت و درصد مالکیت آن‌ها در گراف زیر نمایش داده شده است.

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

جامانده از بیمه‌ای‌ها

جدول زیر، بازده قیمتی نماد «میهن» را با گروه بیمه بورس و شاخص کل، در دوره‌های زمانی متفاوت نمایش می‌دهد. این جدول، نشان می‌دهد که میهن در دوره‌های زمانی بررسی شده، همواره بازدهی کمتری از شاخص کل بورس داشته و در مقایسه با گروه بیمه بورس هم، تنها در دوره سه ماهه برتری دارد.

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

بررسی عملکرد پنج ساله «میهن»

بر اساس آمار سال 99، مبلغ کل حق بیمه صادر شده در صنعت بیمه ایران، معادل 82هزار میلیارد تومان بوده که بیمه میهن، سهمی حدود 0.4درصدی از این مقدار را به خود اختصاص داده است. از سمت دیگر، در این سال حدود 44هزار میلیارد تومان خسارت در صنعت بیمه ایران پرداخت شده که بیمه میهن 0.63درصد از این مبلغ را متحمل شده است.

بررسی عملکرد پنج ساله بیمه میهن در پنج سال گذشته، نشان می‌دهد که این شرکت در این سال‌ها، با وجود افزایش مبلغ حق بیمه صادره همواره زیانده بوده است. زیان بیمه میهن در 9ماهه ابتدایی سال جاری به 66میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، حدود چهار درصد افزایش یافته است. این زیان‌های پی در پی، باعث شده تا زیان انباشته بیمه بهمن تا پایان آذر ماه امسال به 293میلیارد تومان برسد.

در گراف زیر، میزان حق بیمه صادره، خسارت پرداختی و زیان خالص بیمه میهن در پنج سال گذشته قابل مشاهده است.

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید