۰ نفر

نگاهی به شرکت گسترش سرمایه‌ گذاری ایرانیان؛

علت زیان «وگستر» در سال جاری چه بود؟

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 619924
علت زیان «وگستر» در سال جاری چه بود؟

شرکت گسترش سرمایه ‌گذاری ایرانیان در سال ۸۹ و با نماد «وگستر» در فرابورس پذیرفته شد. وگستر در پایان پاییز سال ۱۴۰۰، پس از چهار سال سوددهی متوالی، زیانی ۱۱۰میلیارد تومانی را رقم زد که ناشی از افت بازار سهام در نیمه دوم سال ۹۹ تا به امروز است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، در مرداد ماه سال83 و با هدف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، واحدهای‌سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و... با هدف کسب انتفاع و کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌پذیر تاسیس شد. البته این شرکت در دیگر دارایی‌ها، ازجمله مسکوکات، فلزات گران‌بهاو گواهی سپرده بانکی نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. سهام شرکت در سال 89 و با نماد «وگستر» در فرابورس پذیرفته شد و در حال حاضر در بازار اول فرابورس قابل معامله است.

تغییرات سرمایه وگستر

سرمایه وگستر، در زمان تاسیس در سال 89، برابر با 10میلیارد تومان بود که در حال حاضر، سرمایه این شرکت پس از سه مرتبه افزایش سرمایه به 40میلیارد تومان رسیده است. البته وگستر، افزایش سرمایه‌ای 100درصدی و از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی نیز در دست اقدام دارد.

بررسی سهامداران شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری سلیم با در اختیار داشتن 32.3درصد از سهام وگستر، سهامدرا اصلی این شرکت محسوب می‌شود. شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام نیز دیگر سهامدار حقوقی وگستر است. همچنین در بین سهامدران عمده شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، نام سه شخص حقیقی به چشم می‌خورد و 57.8درصد از سهامدران شرکت نیز، مالک کمتر از یک درصد از سهام آن هستند. در گراف زیر، سهامداران وگستر و درصد مالکیت آن‌ها نمایش داده شده است.

علت زیان «وگستر» در سال جاری چه بود؟

نگاهی به بازدهی قیمتی وگستر

سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، با ارزش بازاری 165میلیارد تومانی، در گروه سرمایه‌گذاری بورس معامله می‌شود. جدول زیر، بازدهی «وگستر» را در دوره‌های زمانی متفاوت، با گروه سرمایه‌گذاری‌های بورس و شاخص کل مقایسه کرده است. این جدول نشان می‌دهد که وگستر در همه دوره‌های زمانی بررسی شده، بازدهی کمتری نسبت به دو شاخص دیگر دارد و نتوانسته عملکرد مناسبی از این جهت بجا بگذارد.

علت زیان «وگستر» در سال جاری چه بود؟

زیان‌دهی وگستر در 1400

بررسی روند سودسازی وگستر، نشان می‌دهد که این شرکت از سال 96 تا 99، همواره سود خالص کسب کرده و این سود در سال 99 و همزمان با جهش بزرگ بازار سهام، به بیشترین حد خود، یعنی 195میلیارد تومان رسیده است.

 با این وجود، سقوط بازار در نیمه دوم سال 99 و تداوم آن تا به امروز، وگستر را پس از چهار سال زیان‌ده کرده است. به طوری که وگستر در 9ماهه سال 1400، زیان خالص 110میلیاردی را متحمل شده است.

 این اتفاق، سبب شده تا سود انباشته وگستر، از 215میلیارد تومان در سال 99، به 84میلیارد تومان کاهش یابد. به علاوه، سقوط قیمت سهام در اختیار «وگستر»، خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) شرکت را 6هزار و 472ریال در پایان سال 99، به سه هزار و 135ریال در پایان آذر 1400 کاهش داده است.

گراف زیر عملکرد سوددهی وگستر را از ابتدای سال 90 تا پایان پاییز امسال نمایش می‌دهد.

علت زیان «وگستر» در سال جاری چه بود؟