۰ نفر

در نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

بازگشایی دامنه نوسان از اوایل سال آینده / سود سهام عدالت تا پایان امشب واریز می ‌شود

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 619751
بازگشایی دامنه نوسان از اوایل سال آینده / سود سهام عدالت تا پایان امشب واریز می ‌شود

نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز و با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست، به تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده این سازمان در سال جاری و برنامه‌های در دست اقدام برای سال آینده پرداخته و در پایان، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به نوسانات بازار سرمایه در سال جاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون، نزدیک به ۶۰۰هزار میلیارد تومان تجهیز منابع به روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی داشتیم. در این میان کل اوراق بدهی منتشرشده، حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۱۰۰هزار میلیارد اوراق در بازار تسویه شده است. دولت، این پول را به سیستم مالی کشور یعنی بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری واریز کرده که فروش اوراق نقدی نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۱۴هزار میلیارد تومان مازاد بر مبالغ منتشرشده، به سیستم مالی بازپرداخت داشته است.

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان امروز

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد واریز سود سهام عدالت تصریح کرد: طی سال ۱۳۹۹حدود ۱۳۲ نماد، سود حدود ۲۵ میلیون نفر را پرداخت کردند. در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۸۶ شرکت سود خود را از طریق سجام پرداخت کرده‌اند. 

عشقی اضافه کرد: ۴۳ میلیون و ۶۶۵هزار و ۳۲۱ نفر سهامدار عدالت داریم که یا در سجام ثبت‌نام کرده‌اند یا شماره شبای بانکی خود را از طریق سامانه سهام عدالت در اختیار ما گذاشته‌اند. عملیات واریز سود سهام عدالت این افراد از شب گذشته شروع شده و برای دارندگان پورتفوهای مختلف سود در حال واریز است.

به گفته وی، تا پایان امروز و با همکاری شبکه بانکی، این سود برای همه افراد دارای سهام عدالت واریز خواهد شد. برای پرتفوی ۴۹۲هزار تومانی، ۵،۳۲۰،۳۹۹ ریال و برای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی، ۵،۷۵۲،۹۴۴ ریال و برای پرتفوی یک میلیون تومانی، ۱۰،۸۱۳،۸۷۱ ریال سود واریز خواهد شد. این ارقام برای سهامدارانی است که پرتفوی سهام عدالت خود را تغییری نداده‌اند و برای سایر افراد، این ارقام کمتر خواهد بود.

تکلیف واریز سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت چیست‌؟

عشقی در پاسخ به سوالی در مورد سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت که گفته شده در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارد و هنوز به حساب سپرده‌گذاری واریز نشده است، گفت: این موضوع در دستور شورای عالی بورس قرار دارد تا اگر این وجوه توسط سازمان خصوصی‌سازی وصول شده است، به شرکت سپرده‌گذاری واگذار شود. بستگی دارد شورای عالی بورس در این مورد چه تصمیمی بگیرد. پس از آن، سود مورد نظر به سهامداران پرداخت خواهد شد.

تغییر تدریجی دامنه نوسان از سال آینده

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است، اما این موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و ریسک‌های سیاسی است. پیش از این اعلام کرده بودم که اصلاح دامنه ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز می‌شود و اکنون برنامه این است که از یک تاریخ به بعد، اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد آغاز شود. این روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار، بازبینی خواهد شد. 

عشقی اضافه کرد: دامنه نوسان باید مقارن باشد و تلاش بر این است که اصلاح دامنه، بخش عمده بازار را در بر بگیرد. البته بازار پایه، داستان متفاوتی دارد. دامنه نوسان، یکی از مولفه‌های اثرگذار بر بازار است و عوامل دیگری مانند میزان فعالیت سهامداران، بازارگردانان و… در تعادل‌بخشی بازار موثر است.

برای هماهنگی میان سازمان بورس و بانک مرکزی چه اقداماتی انجام شده است؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به منظور هماهنگی بهتر بازار سرمایه و سیستم بانکی، کارگروه مشترکی با حضور سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی تشکیل شده و تمام مباحثی که دغدغه سازمان و بانک مرکزی است اعم از نرخ‌ها، نظارت بر نهادهای مالی مشترک، راه اندازی ابزارهای مالی مشترک، استفاده از زیرساخت‌های سیستم بانکی برای توسعه بازار سرمایه و ارتباط سپرده‌گذاری مرکزی با سیستم بانکی، در این نشست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ضرر و زیان مردم چه زمانی جبران می‌شود؟

عشقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی ضرر و زیان مردم در بازار سرمایه جبران خواهد شد، تصریح کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان به صورت دقیق، زمانی را برای تعیین خروج مردم از ضرر و زیان و جبران آن اعلام کرد. در دو سال گذشته، شاهد سرمایه‌گذاری مردم در سهم‌های مختلف بودیم و میزان زیان آنها در این بازار متفاوت با یکدیگر است. 

وی افزود: خروج پول در یک سال گذشته، از سوی حقیقی‌ها صورت گرفته است. در روزهای اخیر، این وضعیت بهبود پیدا کرده است و امیدواریم با ایجاد ثبات در متغیرهای کلان، روند اصلی بازار مشخص شود و سرمایه‌گذاران تصمیمات خود را برای ورود به بازار سرمایه اتخاذ کنند. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه وابسته به تصمیم نهایی در مورد لایحه بودجه است، اظهار داشت: نوسان در ذات بازار قرار دارد، اما احکام اصلی که تصویب شده است و اکنون در شورای نگهبان قرار دارد، به نفع بازار سرمایه است و در سال آینده، شرکت‌ها افزایش سرمایه خوبی خواهند داشت. 

نمایش عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران

عشقی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار بر این است تا عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران نمایش داده شود. 

برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۱

عشقی در مورد به برنامه‌های در دستور کار سازمان بورس در سال آینده گفت: اکنون برنامه‌های مختلفی در دستور کار این سازمان است و برنامه‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و نیز حمایت از حقوق سرمایه گذاران در نظر گرفته‌ایم.

اقدامات در حوزه بهبود ریزساختارها و کارکرد تأمین مالی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: جذب سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی استارتاپ‌ها از بازار سرمایه، پذیرش نخستین معدن طلای بازار سرمایه در فرابورس، راه‌اندازی تابلوی معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی و راه‌اندازی اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران در سازمان بورس به منظور حل مسائل، مشکلات و چالش‌های صنایع مختلف، از جمله اقدامات انجام‌شده در حوزه بهبود ریزساختارها و کارکردهای تامین مالی در بازار سرمایه هستند. 

آیا شاخص‌ها دستکاری می‌شوند؟

به گفته عشقی، شاخص به هیچ عنوان نشان‌دهنده سود و زیان کل سهامداران نیست. اینکه شاخص دستکاری می‌شود، کاملا غلط است. اگر گزارشی به صورت علمی تایید شود، توسط سازمان بورس بررسی می‌شود. اگر گزارشی دارید در این خصوص ارائه دهید.

حواشی ایجادشده در سهام سرخابی‌ها

عشقی تصریح کرد: در زمینه خرید یا فروش سهام به ویژه موضوع پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس که مشمول پذیرش نمی‌شوند، توصیه‌ای داریم و رویکرد ما شفاف‌سازی در زمینه اطلاعات است. بحث‌هایی که در کانال‌های خبری فرابورس در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود، شاید هشدار محسوب شود تا سهامداران با دقت سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مشمول پذیرش در بازار نیستند، اما با توجه به رویکرد شفاف‌سازی و لزوم نظارت و کنترل‌های حسابرسی و حاکمیت شرکتی، مقرر شد تا سهام سرخابی‌ها در تابلو بازار پایه درج و پذیره‌نویسی شوند.