۰ نفر

در پی برگزاری مجمع شرکت پارس فولاد سبزوار؛

سوددهی «فسبزوار» در سال آینده هم ادامه خواهد داشت؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبر: 617639
سوددهی «فسبزوار» در سال آینده هم ادامه خواهد داشت؟

شرکت پارس فولاد سبزوار در سال ۹۴ تاسیس شد و در سال ۹۷ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه شد. فعالیت اصلی شرکت، تولید آهن اسفنجی و دیگر محصولات فولادی است. فسبزوار در سال ۱۴۰۰، سود ناخالص دو هزار و ۵۰۸میلیاردی از این محل کسب کرد و سود خالص شرکت نیز با رشد ۱۱۵درصدی نسبت به سال گذشته، به حدود دو هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید.در مجمع فسبزوار که امروز برگزار شد، به هر برگه سهم این نماد، سود نقدی ۵۷۵تومانی تعلق یافت.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ در سال ۹۳ و در پی فراخوان ایمیدرو مبنی بر واگذاری طرح‌های هشتگانه فولادی، طرح فولاد سبزوار به شرکت اپال کانی پارس واگذار شد و در خرداد ماه سال ۹۴، شرکت پارس فولاد سبزوار تاسیس شد. فعالیت اصلی این شرکت، تولید محصولات فولادی و خصوصا آهن اسفنجی، با ظرفیت تولید سالانه ۸۰هزار تن است. نزدیک بودن شرکت پارس فولاد سبزوار به منطقه ویژه اقتصادی سنگان که تامین‌کننده اصلی مواد اولیه شرکت است و مجاورت به شبکه راه‌آهن سراسری برای حمل و نقل محصولات فولادی، از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی این شرکت به شمار می‌آیند.

آشنایی بیشتر با پارس فولاد سبزوار

سهام شرکت در پارس فولاد سبزوار در خرداد ماه سال جاری، در بورس اوراق بهادار تهران، با نماد «فسبزوار» ثبت و  ۱۵درصد از سهام شرکت در شهریور ماه همین سال، عرضه اولیه شد. حدود سه میلیون کد معاملاتی در این عرضه اولیه مشارکت کردند و به هر کد حدود ۲۲۵برگه سهم اختصاص یافت.

در حال حاضر، فسبزوار در بازار دوم بورس و گروه فلزات اساسی معامله می‌شود و ارزش بازاری آن حدود ۱۴هزار و ۳۴۰میلیارد تومان است. در طی ۱۱۱روز معاملاتی که از زمان عرضه اولیه فسبزوار می‌گذرد، این نماد با رشد ۱۵.۸درصدی قیمت همراه بوده است. در حالی که در مدت مشابه، شاخص گروه فلزات اساسی افتی در حدود ۱۰درصد را ثبت کرده است.

لازم به ذکر است که شرکت شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، با مالکیت ۶۸.۴درصد از سهام فسبزوار، سهامدار اصلی این شرکت محسوب می‌شود. همچنین ایمیدرو ۱۵درصد، صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان، چهار درصد و صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان، ۱.۳درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. حدود ۱۱درصد از سهام شرکت نیز متعلق به سهامداران خرد است. گراف زیر، فهرست کامل سهامداران فسبزوار را نمایش می‌دهد.

نمودار فسبزوار

بررسی تولید و فروش فسبزوار

محصولات شرکت پارس فولاد سبزوار، شامل آهن اسفنجی و بریکت است. فرآیند تولید فسبزوار، شامل خرید گندله از شرکت اپال پارسیان سنگان و تبدیل آن به آهن اسفنجی است. همچنین نرمه آهن جداسازی شده در این فرآیند، به عنوان خوراک بریکت‌سازی استفاده می‌شود.

بررسی روند تولید و فروش فسبزوار در چهار سال گذشته، از عملکرد خوب این شرکت در این سال‌ها خبر می‌دهد. در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، فسبزوار حدود ۸۴۰هزار تن محصول تولید کرد و حدود ۸۰۰هزار تن از این محصولات را به فروش رساند. به این ترتیب سود ناخالص فسبزوار در دوره مالی ذکر شده، به دو هزار و ۵۰۸میلیارد تومان رسید. در حالی که سود ناخالص شرکت در سال ۹۹، معادل هزار و ۲۳۰میلیارد تومان بود. گراف زیر، عملکرد تولید، فروش و سود ناخالص فسبزوار را در چهار سال گذشته نمایش می‌دهد.

نمودار فروش

تداوم رشد سود فسبزوار در ۱۴۰۰

سود خالص سبزوار در سال مالی منتهی به ۱۴۰۰.۰۹.۳۰، با افزایش ۱۱۵درصدی نسبت به سال گذشته، به حدود دو هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید. به این ترتیب سود هر سهم فسبزوار در این سال، به ۶۴۹تومان رسید. در حالی که این رقم برای سال ۹۹، معادل ۳۰۱تومان بود. از سوی دیگر، جهش سود سالانه فسبزوار، باعث شد تا سود انباشته شرکت نیز رشدی چشمگیر را تجربه کند و به دو هزار و ۷۸۵میلیارد تومان برسد. گراف زیر، نشان‌دهنده عملکرد سود سازی فسبزوار از ابتدای سال مالی ۹۷ است.

سود و زیان

از مجمع فسبزوار چه خبر؟

امروز، ۱۴ اسفند ماه، مجمع عمومی عادی سالیانه فسبزوار تشکیل شد و ۸۸درصد سهامداران شرکت، در این مجمع حضور داشتند. در این مجمع تصمیم‌گیری شد که به ازای هر سهم ۵۷۵تومان سود بین سهامداران تقسیم شود. بنابراین ۸۸.۶درصد از کل سود هر سهم، توزیع خواهد شد.