۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تحلیل بورس امروز ۱۴دی۱۴۰۰ / سایه سنگین رکود بر سر بازار

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۳۵
کد خبر: 596347
تحلیل بورس امروز ۱۴دی۱۴۰۰ / سایه سنگین رکود بر سر بازار

معاملات بورس در چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت یک درصدی به محدوده یک ‌میلیون و ۳۶۲‌هزار واحد نزول کرد.

اقتصادآنلاین _هانا پاکمند؛ به اعتقاد اغلب کارشناسان، روند رکودی بازار موجب شده تا طیف عمده‌ای از سهامداران با دید کوتاه‌مدت به فعالیت در بورس بپردازند. اما سوال اینجاست که کدام صنایع برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت در شرایط کنونی بازار مناسب‌تر هستند؟ 

محسن سیف زاده، کارشناس و فعال بازار سرمایه، در ابتدا با مروری بر معاملات امروز، شرایط بورس را تحلیل کرده و گفت: با توجه به اینکه روز گذشته از میانه بازار افزایش عرضه‌ها اتفاق افتاد و اغلب نمادهای مثبت با زیان همراه شدند، انتظار معاملاتی زیان‌ده در روند امروز بازار وجود داشت. 

وی بیان کرد: در معاملات امروز، حدود ۸۰درصد بازار با زیان همراه شد اما در اواخر بازار با شکل‌گیری تقاضای نسبی، زیان بازار با کاهش ۶درصدی به ۷۴درصد در کل رسید. در معاملات امروز مجددا قدرت در دست فروشنده بود و حدود ۴۰۰میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. 

این کارشناس افزود: اما نکته مهم در معاملات امروز، کم بودن تعداد صفوف فروش بود. حدود ۶۰نماد صف فروش داشتند و بیشتر نمادهای منفی در محدوده ۱- الی ۳- معامله شدند. با توجه به این نکته و همچنین روند شاخص کل انتظار می‌رود فردا روز بهتری برای سهامداران باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سهامدارانی که به دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند، صنعت غذایی می‌تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد. علاوه بر این، در صورت حصول توافق در مذاکرات برجام، فرآورده‌های نفتی، پالایشگاهی‌ها، شیمیایی‌ها و خودرویی‌ها نیز می‌توانند برای سرمایهگذاری مناسب باشند.

وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد اغلب فعالان بازار سرمایه، با دید کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند. باید در نظر داشت که در کوتاه‌مدت بازدهی مناسبی از یک گروه خاص نمی‌توان داشت. اما می‌توان این بازدهی مناسب را در تک سهم‌ها دنبال کرد.