در دومین هفته آذر ماه، صندوق‌های ETF سهامی به طور متوسط، افت ۳.۸درصدی را ثبت کردند اما صندوق‌های مبتنی بر طلا، با رشد ۰.۴درصدی قیمت به کار خود پایان دادند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۳.۸درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۴.۴درصد افزایش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۳.۹درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین بازدهی هفتگی قیمت، ۰.۱درصد و مربوط به صندوق فراز داریک بود. با این وجود ارزش خالص دارایی‌های هیچ یک از صندوق‌ها، افزایش پیدا نکرد.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق شاخصی بازار آشنا اختصاص داشت؛ صندوق «وبازار» هم‌جهت با تنزل ۶.۴درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت ۷.۹درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۲۰.۱درصد زیرNAV  ابطال قرار دارد. صندوق فراز نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۲۱.۸درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

در طول هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۰.۶درصد کاهش قیمت داشت و ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن نیز ۰.۶درصد کاهش یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۳.۳درصد افت قیمت داشت درحالی که از ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۶.۹درصد کاسته شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۱۹.۸درصد و «پالایش» ۱۶.۲درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

طی هفته جاری، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۰.۴درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۰.۲درصد رشد قیمت داشت و ۰.۴درصد بالای قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF پشتوانه طلای کیان (گوهر) بهترین بازدهی (یک درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی صندوق گروه زعفران سحرخیز نیز به ۱.۶درصد رسید.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 00.09.11

صنذوق‌های قابل معامله 00.09.11