۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تکذیب فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها / فروش سهام عدالت از طریق تعاونی ها هنوز نهایی نشده است

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۵
کد خبر: 563323
تکذیب فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها / فروش سهام عدالت از طریق تعاونی ها هنوز نهایی نشده است

فروش سهام عدالت از آبان ماه سال گذشته متوقف شد و در حال حاضر، امکان فروش آن به صورت خرد و بلوکی وجود ندارد. اما همچنان ابهامات زیادی مانند مبنای ارزش سهام عدالت فروخته‌شده، فروش سهام عدالت از طریق تعاونی‌ها، افزایش سرمایه شرکت‌های موجود در پرتفو این سهام و... برای سهامداران وجود دارد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت فروش سهام عدالت حتی به صورت بلوکی، ‌امکان فروش برای سهامداران مستقیم از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها وجود ندارد. در نتیجه در برخی از کارگزاری‌ها هنگام ثبت سفارش فروش، پیام خطا برای کاربر نمایش داده می‌شود. با این وجود، تعدادی از سهامداران عدالت در پیام‌های خود به اقتصادآنلاین، این موضوع را مطرح کرده‌اند که برخی از کارگزاری‌ها، خبر از فروش سهام عدالت و واریز وجه آن پس از سه روز داده‌اند.

مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص درست یا کذب بودن این موضوع به اقتصادآنلاین گفت: فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها و واریز وجه به حساب سهامداران، صحت ندارد و در حال حاضر، فروش سهام عدالت آغاز نشده است که به تبع آن، معامله‌ای انجام شود.

وی افزود: در صورتی که فروش سهام عدالت آغاز شود، فروش به صورت بلوکی خواهد بود. اما در حال حاضر، برنامه‌ای برای شروع مجدد فروش سهام عدالت نداریم. با توجه به شرایط بازار، تنها به درخواست‌های فروش به صورت بلوکی، پاسخ داده خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص فروش سهام عدالت از طریق تعاونی‌ها تصریح کرد: فروش سهام عدالت از طریق تعاونی‌ها مربوط به روش مدیریتی غیرمستقیم بوده که یک مدل مقرراتی محسوب می‌شود و تاکنون نهایی نشده است. این طرح در حال حاضر در سطح مطالعات قرار دارد و اقدام قانونی درخصوص آن، صورت نگرفته است.

پارچینی درخصوص این موضوع که ارزش سهام عدالت فروخته‌شده بر مبنای قیمت روزی است که سفارش ارسال می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: اگر سفارش فروشی اعمال شود، براساس قیمت روزی خواهد بود که معامله انجام می‌شود و ارتباطی به قیمت روز سفارش فروش ندارد.

وی درمورد افزایش سرمایه برخی از شرکت‌های موجود در پرتفو سهام عدالت که هنوز اعمال نشده است، اظهار داشت: افزایش سرمایه باید مسیر قانونی خود را طی کند. این احتمال وجود دارد که بخشی از این افزایش سرمایه‌ها به سهام استفاده نشده (حق تقدم) تبدیل شده‌اند و وجوه حاصل از فروش حق تقدم‌ها، به حساب افراد واریز می‌شود.