۰ نفر

مانع‌گذاری فرابورس به جای مانع‌زدایی

چرا تپسی هنوز وارد فرابورس نشده است؟

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبر: 545330
چرا تپسی هنوز وارد فرابورس نشده است؟

نزدیک به ۷ ماه از خبر پذیرش تپسی در فرابورس می‌گذرد اما هیچ خبری از عرضه اولیه تپسی نیست. مشکل کار کجاست؟

شاید باورتان نشود که ما هم دنبال پاسخ همین سوال هستیم! واقعیت این است که ما طی ماه‌های گذشته، تمام اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و تمام مراحل قانونی و فرایندی را پشت سر گذاشته‌ایم. اما با وجود دارا بودن تمام شروط و درخواست شرکت برای درج نماد، هیچ پاسخ شفافی دریافت نمی‌کنیم و مدام کار ما با امروز و فردای مدیریت فرابورس مواجه می‌شود. این موضوع برای خودمان هم عجیب است. جالب اینجاست که در ورودی ساختمان فرابورس، استندی وجود دارد که روی آن نوشته شده «فرابورس، کلیدی برای ورود کشور به بازار سرمایه». اما چیزی که ما با آن مواجهیم، قفلی برای ورود به بازار سرمایه است آن هم در سالی که نام آن، مانع‌زدایی است و قرار است مسیر برای رشد و توسعه کسب و کارها فراهم شود.

شما چه فرایندی را تا به امروز طی کرده‌اید؟

اگر بخواهم به طور خلاصه به فرایند پذیرشمان در بورس اشاره کنم، ما از بهمن 98 وارد فرایند پذیرش شدیم. مراحل فرایند پذیرش برای ما بسیار سخت‌گیرانه بود چرا که یک صنعت کاملا جدید هستیم. استعلام رویه حسابرسی از کمیته فنی سازمان حسابرسی، تغییر حسابرس، انجام حسابرسی ویژه و برگزاری 3 جلسه کامل پذیرش، بخشی از فرایند پذیرش ما بود. در انتهای مهر 99 پذیرش مشروط انجام شد. با رفع شروط پذیرش مشروط در تاریخ 29 دی 1399، پذیرش قطعی در بازار دوم فرابورس انجام شد.

امروز 6 ماه از زمان دریافت پذیرش قطعی ما می‌گذرد و  تمامی اقدامات لازم را انجام داده‌ و تمامی مراحل را پشت سرگذاشته‌ایم. در شرایطی که ما درخواست درج داریم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد، برایمان بسیار عجیب و ناراحت‌کننده است که فرابورس نه کار را پیش می‌برد و نه پاسخ روشنی به ما می‌دهد. ما ده‌ها نامه به فرابورس زده‌ایم و ساعت‌ها جلسه رفته‌ایم، اما هیچ‌کس خود را مسئول پاسخ‌دهی به ما نمی‌داند. به نظر می‌رسد فرابورس در فاصله تغییر دولت، در شرایط بلاتکلیفی است و تصمیم‌گیری و کار در آنجا انجام نمی‌شود.

در شرایط فعلی بورس کشور، چرا فکر می‌کنید باید وارد بورس بشوید؟ اهمیت این موضوع برای شما کجاست؟

نگاه ما به بورس، یک نگاه بلند مدت است. ورود تپسی به بورس، نه تنها برای رشد خودِ شرکت، بلکه برای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور نیز مفید است و مسیر را برای ورود دیگر شرکت‌های مستعد این حوزه به بورس و نهایتا شکوفایی این صنعت در کشور فراهم می‌کند.

کشورهای پیشروی اقتصادی، شرکت‌های استارتاپ و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال را نه تنها به‌عنوان یک دارایی ارزشمند، بلکه به عنوان سلاحی برای پیروزی در جنگ اقتصادی می‌دانند. اکوسیستم استارتاپی در کشور ما هم رشد خوبی داشته و طی 10 سال گذشته، از یک سو فرصت اشتغال را برای شمار زیادی از مردم کشورمان فراهم کرده و از سوی دیگر، کیفیت ارائه خدمات در کشور را افزایش داده است. به عنوان مثال، تنها در تپسی، فرصت اشتغال برای بیش از 1.400.000 راننده فراهم شده و میلیون‌ها نفر از خدمات ما برای حمل و نقل درون شهری استفاده کرده‌اند.

امروز اکوسیستم استارتاپی ایران در مرحله‌ای از چرخه‌ی عمر خود قرار دارد که می‌تواند با برداشتن یک گام بزرگ، فرصت‌های بیشتری را برای توسعه و اشتغال فراهم کرده و بر اقتصاد کلان کشور تاثیر مثبت بگذارد. تامین مالی‌ مناسب برای چنین رشدی، بنا به تجربه‌ی اقتصادهای پیشرفته دنیا، از طریق پیوستن به بورس میسر می‌شود.

خواسته شما از فرابورس چیست؟

ما واقعا هیچ خواسته عجیب و غریب و ویژه‌ای نداریم. تنها می‌خواهیم مانند تمامی شرکت‌های دیگری که با طی فرایند پذیرش، وارد بورس شده‌اند، مسیر ورود به بورس برای ما هم باز باشد. حتی اگر مشکلی هم وجود دارد، به ما پاسخ بدهند که بتوانیم آن را رفع کنیم. زمان برای ما ارزشمند است. حالا که تمام شرایط فراهم است و تمام مراحل به درستی و دقت طی شده، تنها خواسته ما این است که بر سر راه ما مانع نگذارند.