در بورس امروز ۴۰۰میلیارد تومان دارا یکم و ۴۸۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به دو هزار و ۱۴۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در این صندوق‌ها ۲۰۰میلیارد تومان بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین سهیل بانی؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش ۴۸۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق امین یکم فردا نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل پنج میلیارد تومان واحدهای صندوق پالایش را از حقوقی‌ها خریدند (یک درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق اعتماد آفرین پارسیان را به ارزش ۶۷میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۴۷درصد معاملات).

دارندگان صندوق پالایش رشد ۵.۳درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق گروه زعفران سحرخیز با زیان دو درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۸.۲درصد) در رابطه با صندوق سهام زرین کوروش در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۸۷۵میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۴۱درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به بیش از دو میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین رشد قیمت (۲.۸درصد) این گروه به صندوق پشتوانه طلای پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم دو هزار و ۱۴۰میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی ۲۰۰میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود سه هزار و ۲۷۰میلیارد تومان و مقدار ورود پول حقیقی ۱۴۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

تحرکات صندوق‌ها 00.02.21

نوسانات صندوق‌ها 00.02.21