۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

در هفته‌ای که گذشت چه بر سر بورس آمد؟/ سود ۲۵درصدی بورسی‌ها قطعی می‌شود

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰
کد خبر: 511102
در هفته‌ای که گذشت چه بر سر بورس آمد؟/ سود ۲۵درصدی بورسی‌ها قطعی می‌شود

در هفته‌ای که گذشت بورس تهران همچنان به روند نزولی خود ادامه داد. در روز سه شنبه بازار با رشد چهار هزار واحدی رو به رو شد اما این سبزپوشی کم جان، بیش از یک روز دوام نیاورد. در مجموع شاخص کل بورس، ۱۶هزار واحد افت کرد. همچنین بیشترین بازدهی این هفته مربوط به گروه «منسوجات» بود.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بورس تهران چهار روز سرخ‌پوش و تنها یک روز سبزپوش شد. سه شنبه ۱۲ اسفند ماه، بازار پس از افت‌های پی در پی بالاخره، هرچند اندک اما رنگ رشد به خود گرفت(چهار هزار واحد). با این حال دلخوشی سهامداران بیش از یک روز دوام نداشت و آخرین روز هفته با افت هشت هزار واحدی شاخص همراه شد.

 این روند نشان از آن دارد که همچنان احوال بازار ناخوش است. همچنان بی اعتمادی و خستگی سهامداران گریبان‌گیر حال و روز بازار بوده و طرح‌های جدیدی که برای بهبود بازار اتخاذ می‌شوند تا کنون جز نتیجه عکس به همراه نداشتند.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس در مجموع ۱۶هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۹۳هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۱۷۷هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با شیب کمی روندی نزولی را طی کرد. همچنین شاخص کل فرابورس دو روز اول هفته شاهد افت و سه روز دیگر را با رشد مواجه شد و در مجموع دو واحد افت کرد.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت به نفع حقوقی بود و هیچ روزی بازار شاهد ورود پول حقیقی نبود. در مجموع حقیقی‌ها بیش از سه هزار میلیارد تومان از بازار خارج کردند. گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. از طرف دیگر بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به ترتیب متعلق به گروه‌های «اطلاعات و ارتباطات»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «منسوجات» بود.

گفتنی است بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «اپال»، «سصوفی»، «کاوه»، «دسانکو»، «کپشیر» و «کسعدی» بود. از طرف دیگر بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وتجارت»، «فملی»، «شپنا»، «شستا»، «فولاد» و «وسپهر» بود.  

ارزش معاملات

ارزش معاملات در روزهای پایانی هفته ای که گذشت، کمی بهبود یافت اما در مجموع چنگی به دل نمی‌زد. متوسط ارزش معاملات این هفته به سه هزار و ۳۶۵میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین ارزش معاملات باچهار هزار و ۴۴۹میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۱۲اسفند ماه بود. 

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به طوری که دو هزار و ۳۱۸میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«استخراج کانه‌های فلزی» با معاملات هزار و ۸۵۱میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» در جایگاه سوم قرار گرفت.

پربازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «منسوجات» با ۵.۲درصد، «محصولات کاغذی» با ۱.۷درصد، «استخراج زغال سنگ» با ۱.۴درصد بازدهی ثبت شدند. از طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «مخابرات» با منفی ۴.۳درصد، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با منفی ۳.۹درصد و «محصولات چوبی» با منفی ۳.۶درصد به ثبت رسیدند.

مروری بر اخبار هفته:

تغییر جدید سازمان بورس در بازار سرمایه

عطف به طرح پیشنهادی از طرف صندوق های سرمایه گذاری ناشی از جمع بندی مذاکرات با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد:

صندوق های سرمایه گذاری «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۱۵درصد و حداکثر ۲۵درصد از ارزش کل دارایی های صندوق در «سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری» هستند.

همچنین مصوب شد که حداکثر میزان خرید اوراق دولتی به اندازه ۳۰درصد ارزش دارایی های درآمد ثابت صندوق ها باشد.

لغو عرضه اولیه «حآفرین»

در روز یکشنبه خبر عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» منتشر شد. قرار بر عرضه تعداد ۷۴۲ میلیون سهم «حآفرین» معادل ۱۰درصد از سهام شرکت، چهارشنبه (۱۳ اسفندماه) در فرابورس ایران بود. اما این عرضه اولیه در روز سه شنبه بدون اعلام رسمی دلایل آن، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

قرار بود در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۷۰۰ سهم در دامنه قیمتی پنج هزار و ۲۸۵ریال تا پنج هزار و ۳۸۵ریال تعلق و از این تعداد، ۶۶۸ میلیون و ۵۲۰هزارسهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص یابد و تعداد ۷۴ میلیون و ۲۸۰هزار سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق گیرد.

آغاز معاملات آتی نقره در بورس کالا

معاملات آتی نقره از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز سه شنبه به طور آزمایشی در بورس کالای ایران آغاز شد که در ۵ دقیقه نخست این معاملات و در استقبال سرمایه‌گذاران ۲۱۶ قرارداد آتی نقره ثبت شده است.

 هر قرارداد آتی نقره ۱۰۰ گرم، استاندارد کالا به صورت ساچمه مطابق استاندارد ۹۹۹ و حد نوسان قیمت مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل است؛ قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا خواهد بود.

تغییرات تابلوی فرابورس

پلوله به تابلوی پایه زرد منتقل شد. نماد شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در بازار اول فرابورس با نماد «مدیریت» در گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» درج شد.

تصویب طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد

بر اساس گفته محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس، پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، بتوانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند. این موضوع به عنوان پیشنهاد در شورا مطرح شد و مورد پذیرش قرار گرفت و جزییات اجرایی آن در روزهای آتی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

انتخابات سهام عدالت به تعویق افتاد!

توییتر رسمی روابط عمومی سازمان بورس اعلام کرد: سود سهام عدالت توسط سمات پرداخت می‌شود. با مصوبه شورای عالی بورس، انتخابات سرمایه‌گذاری‌های استانی به تعویق افتاد. همچنین ماشاءالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس گفت: در جلسه شورای عالی بورس با تصویب اعضا، برگزاری مجامع سراسری شرکـت‌های استانی سهام عدالت که قرار بود ۲۰ اسفند برگزار شود به سال آینده موکول شد.

عرضه یک ملک تجاری روی تابلوی بورس کالا

براساس اطلاعیه عرضه بازار املاک و مستغلات بورس کالای ایران، ۱۹ اسفندماه جاری یک باب واحد تجاری در حال ساخت (پیشرفت فیزیکی پروژه ۵۰ درصد) با مالکیت شخص حقیقی و به مساحت ۶۳۸۲.۶۵ مترمربع عرضه خواهد شد.

ارزش سهام عدالت در پایان هفته

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در ۱۳ اسفند ماه به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۶۳۵هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۳۲هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۸۱هزار تومان رسیده است.

احضار برخی از مسئولان بورس به قوه قضائیه

حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: در پی ارسال نامه نایب اول رئیس‌مجلس به رئیس قوه قضائیه، برخی از مدیران سازمان بورس برای پاسخگویی به سؤالات مطرح‌شده درباره علل سقوط شدید ارزش سهام بازار سرمایه در تابستان امسال به دستگاه قضا احضار شدند.

مسدودی ۳ایستگاه معاملاتی و ۴۲دسترسی برخط

محمدرضا شاه نظری، مدیریت نظارت بازار گفت: به منظور ارتقای سلامت بازار سرمایه و در راستای صیانت از حقوق سهامداران و با توجه به ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران و ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات اقدام به مسدود نمودن ۳ ایستگاه معاملاتی و ۴۲ مورد دسترسی برخط سهامداران طی هفته جاری از تاریخ ۱۳۹/۱۲/۰۹ الی ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ نموده است که مواردی از جمله ورود سفارش خرید یا فروش و اقدام معامله در سمت دیگر، حذف نامتعارف سفارش، سفارش‌های متعدد کم حجم و معامله متفاوت با جریان بازار از دلایل این اقدامات بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوطه تذکر داده شده است.

رییس سازمان بورس بر روی آنتن زنده

برای اولین بار پس از انتصاب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز (جمعه) ۱۵اسفند ماه، ساعت ۱۸:۳۰ دکتر دهنوی، در گفت و گوی خبری شبکه خبر حضور خواهند داشت. موضوع برنامه اقدامات سازمان بورس در راستای حمایت نهاد ناظر از حقوق سهامداران(investor protection) و آخرین مسائل مربوط به سهام عدالت است.