در بورس امروز ۳۶۰میلیارد تومان دارا یکم و ۵۳۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۷۴۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۲۰۹میلیارد تومان بود.

اقتصادآنلاینامیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش ۵۳۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۱۳۸میلیارد تومان واحدهای صندوق امین یکم فردا (امین یکم) را از حقوقی‌ها خریدند (۸۰درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق «کمند» را به ارزش ۱۴میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (پنج درصد معاملات).

دارندگان صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز (سحرخیز) رشد ۰.۸درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق سرو سودمند مدبران (سرو) با زیان ۳.۷درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۶.۲درصد) در رابطه با صندوق سپهر کاریزما (کاریس) در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۸۹۳میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۵۱درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از میان صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، اکثر توجهات به صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد «طلا» معطوف بود و بیشترین کاهش قیمت (۱.۷درصد) به نام صندوق پشتوانه طلای زرافشان (زر) ثبت شد.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم هزار و ۷۴۰میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۲۰۹میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود دو هزار و ۶۰۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی بیش از ۸۰۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید

صندوق‌های معامله‌پذیر 99.12.09

تحرکات صندوق‌ها 99.12.09