با گذشت سه ماه از آغاز پذیره نویسی صندوق ETF پالایش یکم، بازدهی این صندوق به یک درصد زیر تخفیف دولت رسید و خریداران این صندوق هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

برای آگاهی از اخبار صندوق پالایش یکم اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ در هفته‌ای که گذشت دومین صندوق ETF دولتی که با نام «پالایش یکم» پذیره نویسی شد، رشدی هفت درصدی رقم زد. حال با احتساب تخفیف ۳۰درصدی، ارزش ذاتی این صندوق به یک درصد زیر تخفیف دولت رسیده است. بنابراین دارایی فردی در زمان پذیره نویسی پنج میلیون تومان پالایش یکم خریده است، اکنون به چهار میلیون و ۹۵۰هزار تومان رسیده است.

رشد مطلوب پالایشی‌ها در هفته‌ای که گذشت 

درهفته اول آذر ماه اغلب سهامهای تشکیل دهنده صندوق پالایش یکم یعنی سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، اصفهان، تبریز و بندر عباس، با روند صعودی‌ای که تجربه کردند سبب رشد پالایش یکم شدند.

«شتران» و «شپنا» نسبت به هفته گذشته رشدی بیش از ۱۸درصدی رقم زدند و «شبندر» در حدود دو درصد افزایش قیمت را تجربه کرد اما «شبریز» در مدت مشابه افتی دو درصدی را تجربه کرد.

برای دیدن تصویر در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید

پالایش یکم

همه چیز برای بازگشایی آماده است

شاید مهم‌ترین اتفاق بورس در هفته‌ گذشته بازگشایی «شستا» بود که از دید تحلیل‌گران توانست تا حدودی تکلیف بازار را روشن کند. با این وجود و با تمام کشمکش ‌های بوجود آمده بر سر بازگشایی پالایش یکم، هنوز تاریخ مشخصی برای بازگشایی اعلام نشده و  حالا سهامداران این صندوق از همیشه سردرگم‌تر هستند.

در هفته‌های گذشته برخی مسئولین اعلام کردند که پالایش یکم با بازدهی منفی باز نخواهد شد. با این تفاسیر و حالا که نماد‌های موجود در پالایش یکم روند مثبتی پیش گرفته‌اند، میتوان انتظار داشت بازدهی این صندوق در هفته آینده مثبت شود و این یعنی بازگشایی پالایش یکم دور از انتظار نیست.