۰ نفر

وجود ١٢٠٦٧ واحد راکد صنعتی در کشور

۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۲۱
کد خبر: 619357
وجود ١٢٠٦٧ واحد راکد صنعتی در کشور

نماینده دولت در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی گفت: ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی، ۶ هزار و ۹۳۳ واحد معدنی و ۱۶ هزار و ۳۷۷ واحد کشاورزی در کشور تعطیل هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر درباره وضعیت واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال پاسخ داد:

چه تعداد واحد نیمه فعال و غیر فعال داریم؟

مدنی: متاسفانه در کشور آمار دقیقی در این حوزه نداریم. واحد‌های اقتصادی در چند بخش تقسیم بندی می‌شوند. یکی از بخش‌هایی که واقعاً به آن توجه شده بخش صنعت است، واحد‌هایی که در این حوزه‌ها تعطیل شدند بخشی در شهرک‌های صنعتی و برخی در ناحیه‌های صنعتی هستند. بخشی در حوزه کشاورزی و بخشی دیگر در حوزه معادن هستند.

برخی از واحد‌های اقتصادی در حوزه معادن ایجاد شده اند که بخشی از آن‌ها تعطیل هستند و بخشی تعیین تکلیف نشده اند و بخشی دیگر در حوزه خدمات است که در این حوزه آمار وجود ندارد. با همکاری که با فرمانداری انجام می‌دهیم به دنبال این موضوع هستیم تا آمار‌ها را استخراج کنیم. در حوزه اصناف و واحد‌های تولیدی صنفی هم این مسئله وجود دارد.

در حوزه واحد‌های اقتصادی صنعتی مجموعا ۷۳ هزار واحد ثبت شده داریم. از این تعداد ۱۲ هزار و ۶۷ مورد به صورت تعطیل هستند. در حوزه واحد‌های معدنی ۱۲ هزار و ۸۷۵ واحد داریم که ۶۹۳۳ مورد از این واحد‌ها تعطیل هستند. در حوزه واحد‌های کشاورزی ۹۱ هزار و ۵۳۸ واحد داریم که ۱۶ هزار و ۳۷۷ مورد تعطیل هستند.

واحد‌های نیمه تعطیل با ظرفیت زیر ۵۰ درصد در حال تولید هستند که عدد آن قابل توجه است. در این حوزه آمار دقیق وجود ندارد ما در تدارک هستیم تا آمار را به صورت تجمیعی داشته باشیم.

چند درصد واحدها قابلیت برگشت به سمت چرخه تولید را دارند؟

مدنی: یک سری از واحدهایی که ایجاد شده‌اند متناسب با مزیت جغرافیایی آن مناطق نبوده‌اند مثلاً یک واحدی که احتیاج به آب فراوان دارد ، در جایی استقرار یافته که اصلاً آبی وجود ندارد و این مسئله سبب تعطیلی آن واحد شده است.

ما فکر می کردیم که همیشه مشکل این واحدها فقط مسائل مالی است و تنها نسخه ای که برای آنها پیچیده ایم نسخه تسهیلات و مراجعه به بانک ها بوده است. بانک‌ها مشکلاتی را برای تولید کننده ایجاد می کنند. آنهایی که ورشکست شدند ماده ۱۴۱ شده‌اند که بانک به آنها تسهیلات نمی‌دهد و یا امکان ارائه وثیقه را ندارند.

مشکلات در این حوزه متعدد است. تسهیلات دادن در دنیا راه علاج برای احیای واحدهای اقتصادی نیست. متاسفانه مسیری را دنبال می‌کنیم که در دنیا به هیچ عنوان بر روی آن تکیه نمی‌شود.

در آمریکا یک دفتری وجود دارد که ذیل رییس‌جمهور در حوزه کسب و کار است که بعد از بحرانی که اتفاق می‌افتد ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ منابع گذاشته اند تا کسب و کارها را احیا کنند. این ۱۰۰ میلیارد دلار را باید دید که چگونه به این واحدها داده اند. در آنجا مفهومی به نام تسهیلات دادن به این واحدها وجود ندارد.

آیا دستگاه های دولتی می توانند بگویند که نمی توانند کمکی به این واحدها کنند؟

مدنی: یک سری قوانین دست و پا گیر در کشور وجود دارد. دولت پای کار آمده است تا مشکلات را حل کند. یکی از مسائلی که در حوزه تعطیلی کسب و کارها داریم مربوط به صدور مجوزها می‌شود. ما به دنبال حذف امضاهای طلایی هستیم.