۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحلیل تکنیکال کاردانو / روند نزولی به پایان رسیده است؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 588016
تحلیل تکنیکال کاردانو / روند نزولی به پایان رسیده است؟

کاردانو از جمله رمزارزهای قرارداد هوشمند است که علی‌رغم پروژه و هدف بسیار قدرتمند آن، در چند ماه گذشته روند نزولی داشته و طرفدارن خود را ناامید کرده است.

اقتصاد آنلاین - شیرکو سهرابی؛  کاردانو ADA باارزش بازار حدود ۴۵.۹۵ میلیارد دلار، در رتبه ۶ بازار قرار داشته و سهم ۱.۸۴ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد کاردانو درحال‌حاضر با قیمت ۱.۳۷ دلار معامله می‌شود و حجم مبادلات روزانه آن ۲.۰۶ میلیارد دلار است. قیمت این رمزارز در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶ درصد کاهش یافته است. بالاترین قیمت کاردانو به ۴ ماه گذشته برمی‌گردد که در حال نگارش این گزارش ۵۶ درصد پایین‌تر از رکورد قیمتی اخیر خود معامله می‌شود. در ادامه این گزارش به تحلیل تکنیکال این رمزارز و سناریوهای پیش رو پرداخته می‌شود.

نمودار ۱: چارت قیمتی کاردانو به تتر در تایم فریم روزانه

نمودار ۱: چارت قیمتی کاردانو به تتر در تایم فریم روزانه

با نگاه به نمودار بالا متوجه روند نزولی قابل توجه کاردانو می‌شویم. این روند از ۳ ماه گذشته بعد از ثبت رکورد تاریخی ۳ دلار برای هر رمزارز کاردانو، شروع شده و هنوز ادامه دارد. مطابق نمودار می‌توان گفت قیمت در یک مثلث آبی‌رنگ قرار دارد که درحال‌حاضر به کف این مثلث نزدیک شده و واکنش‌های بسیار خوبی را به این ناحیه نشان داده است (به کندل‌های سایه بلند در آخر نمودار توجه شود). اما این سطح دقیقا کجاست؟

در علم تکنیکال معمولا اعداد رند نقش مهمی روی روانشناسی بازار و رفتار جمعی افراد می‌گذارند. برای مثال زمانی که ارزش یک رمزارز از ۴۹۹ دلار بعد از مدت‌ها به ۵۰۰ دلار می‌رسد همه فکر می‌کنند عدد ۵۰۰ تفاوت زیادی با ۴۹۹ دارد. در حالی که عملا این‌طور نیست و بازار فقط یک دلار رشد کرده است. ولی در هر صورت واکنش‌های شدیدی در این نواحی به وجود می‌آید.

در نمودار کاردانو نیز کف ۱ دلاری این رمزارز بارها خود را حفظ کرده و با نزدیک شدن قیمت به این ناحیه شاهد تقاضای خوبی بوده‌ایم؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت ناحیه مستطیل قرمزرنگ می‌تواند حمایت معتبری برای کاردانو باشد و در صورت شکسته شدن این سطح می‌توان انتظار سقوط‌های شدیدتری از این رمزارز داشت.

سوال دوم این است در صورت برگشت کاردانو، مقاومت‌ها و اهداف رمزارز ممکن است کجا باشد؟

اگر دوباره به نمودار بالا برگردیم به طور بسیار ظریفی سقف مثلث آبی‌رنگ هم تراز با مقاومت میانگین سفیدرنگ ۱۰۰ روزه بوده که خود همین سطح با مقاومت روانی ۲ دلار ناحیه مستطیل بالای نمودار هم تراز است. بنابراین می‌توان ناحیه ۱.۹۸ تا ۲.۰۲ دلار را مقاومت جدی و هدف بعدی کاردانو در صورت وضعیت مناسب بازار به حساب آورد.

 جالب است بدانید که بنیان‌گذار کاردانو، چارلز هاسکینسون است که خود یکی از اعضای تیم اتریوم بوده است. آقای هاسکینسون از مدیران این پروژه است که فعالیت بسیار تاثیرگذاری در فضای مجازی به خصوص یوتیوب دارد و از طریق ویدیوهای خود طرفدارن زیادی برای کاردانو جمع کرده است. چارلز هاسکینسون، بیت‌کوین را از نسل اول بلاک‌چین و اتریوم را از نسل دوم بلاک‌چین در نظر می‌گیرد. طبق عقیده او، ما به یک نسل سومی از بلاک‌چین‌ها نیاز داریم که کاردانو این نیاز را برطرف می‌کند.