۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش فلزات گرانبها با انتشار داده‌ های تورم / طلا در بالاترین سطح ۵ماهه قرار گرفت

۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۱۹
کد خبر: 579834
جهش فلزات گرانبها با انتشار داده‌ های تورم / طلا در بالاترین سطح ۵ماهه قرار گرفت

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده افزایش قابل توجهی یافت تا جایی که طلا به بالاترین سطح پنج ماه گذشته و نقره به بالاترین سطح سه ماهه رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ انتشار اعداد و ارقام اقتصادی که شامل میزان تورم ایالات متحده و چین در ماه اکتبر باعث افزایش تقاضای خرید فلزات گرانبها شد چرا که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در برابر افزایش قیمت‌ها بیش از پیش به سمت بازار امن سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۲۶.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۵۷.۶۰ دلار در هر اونس و نقره  آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۸۲۷ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۱۴ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص قیمت مصرف کننده ماه اکتبر ایالات متحده بر اساس آمار منتشر شده نسبت به ماه گذشته ۰.۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۲ درصد افزایش یافت در حالی که اختلاف قابل توجهی با پیش بینی‌ها داشت. آمار منتشر شده بیشترین آمار تورم ایالات متحده در طول سی سال گذشته است. همچنین شاخص قیمت تولید کننده آمریکا روز سه شنبه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش یافت.

همچنین شاخص قیمت تولید کننده چین که روز چهارشنبه منتشر شد، افزایش ۱۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نسبت به ماه سپتامبر ۱۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد که سریع‌ترین افزایش قیمت درب کارخانه در ۲۶ سال گذشته بوده است. مشکلات آب و هوایی و کمبود شدید زغال‌سنگ خود را در افزایش شاخص قیمت تولید کننده نشان داده است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. با انتشار آمار تورم، هر سه شاخص اصلی در ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفتند و این مساله معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که توجه بیشتری به چشم انداز افزایش تورم و قیمت‌های مشکل ساز دارند را نسبت به روزهای پیشین ریسک گریزتر کرده است.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا به شدت افزایش یافت. قیمت نفت خام نیمکس با اندکی کاهش به قیمت ۸۳.۱۵ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۵۱۲ درصدی رسید.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی قیمت‌های آتی طلای دسامبر روز گذشته به بالاترین سطح پنج ماه گذشته خود رسید. روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در یک روند صعودی پنج هفته‌ای قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۷۰.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۸۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۸۳۹ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۲۳ دلار در هر اونس  عنوان شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر روز گذشته به بالاترین سطح سه ماه گذشته خود رسید. روند صعودی معاملات از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و قیمت‌ها در یک روند صعودی شش هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۶.۱۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۴.۵۹ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴.۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.