۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

طرح ۱۱ماهه و ناکارآمد کنترل کرونا / منع تردد شبانه لغو خواهد شد؟

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵
کد خبر: 576697
طرح ۱۱ماهه و ناکارآمد کنترل کرونا / منع تردد شبانه لغو خواهد شد؟

با توجه به قوت گرفتن احتمال آغاز موج ششم کرونا در کشور و از سوی دیگر لغو محدودیت‌های موثر در کنترل این بیماری مانند دورکاری و همچنین پافشاری مسئولان آموزشی بر آموزش حضوری دانش آموزان و دانشجویان، سوالی اساسی این است که چرا طرح ناکارآمدی چون منع تردد شبانه لغو نمی‌شود؟

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ شروع ناگهانی همه گیری کرونا و غافلگیری کشورها و دولت‌ها سبب شد مسئولین به هر راه و روشی برای کنترل این بیماری متوسل شوند. پاییز سال گذشته، زمانی که سومین پیک کرونا در کشور یکی پس از دیگری بسیاری از شهرهای کشور را به رنگ قرمز درآورد، طرح منع تردد شبانه توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد.

به همین جهت اولین شب آذر ماه سال گذشته و به دنبال اجرایی شدن طرح مذکور، راننده‌هایی که می‌دانستند قطعا 200 هزار تومان جریمه خواهند شد، از ترددهای غیر ضروری با وسایل نقلیه شخصی خود خودداری کردند و به همین سبب سطح تردد شبانه در شهرها به ‌شدت کاهش یافت و خیابان‌ها هرشب رأس ساعت ‌۹ در سکوتی ممتد فرو می‌رفتند.   

اما حالا با گذشت 11 ماه از زمان اجرایی شدن این طرح، سرعت گرفتن روند واکسیناسیون و همچنین لغو بسیاری از محدودیت‌های دیگر مربوط به کرونا در سطح جامعه، تنها ساعت اجرای طرح منع تردد شبانه از ساعت 21 تا 4 بامداد  به 22 تا 3 بامداد تغییر کرد.

همچنین در شهریور ماه سال جاری و به دنبال شبانه روزی شدن واکسیناسیون، زالی فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در استان تهران از پیشنهاد تعلیق سه هفته‌ای منع تردد شبانه خبر داد و گفت: پیشنهاد تعلیق سه هفته‌ای منع تردد شبانه را در تهران با هدف انجام واکسیناسیون شبانه روزی به نهادهای ذیربط داده‌ایم. این اظهارنظرها که از سوی شهروندان به معنای لغو منع تردد شبانه برداشت شد، سبب افزایش چشمگیر ترددها در اغلب شهرهای کشور شد.

اما طولی نکشید که پلیس از عدم ابلاغ این موضوع خبر داد و همچنین ثبت جریمه‌های ۲۰۰ هزارتومانی تردد، بیش از پیش بر سردرگمی شهروندان افزود. سردرگمی مردم و بلاتکلیفی ادامه داشت تا اینکه سرانجام وزیر کشور اعلام کرد که طرح منع تردد شبانه لغو نشده است و فقط افرادی که به مراکز واکسیناسیون تردد کنند با هماهنگی مرکز واکسیناسیون، وزارت بهداشت و پلیس جریمه نخواهند شد.

در روزها و هفته‌های اخیر علاوه بر اعتراضات شهروندان به طرح محدودیت تردد شبانه، اظهارات بسیاری از مسئولان در خصوص بی فایده بودن این طرح  در کنترل بیماری کرونا، انتقادات و پرسش‌ها درباره چرایی ادامه یافتن این طرح در تمام شهرهای کشور، از جمله شهرهایی که در وضعیت با ثبات کرونایی هستند را افزایش داده است.

خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ به تازگی با بیان اینکه از نظر علمی هنوز کسی نتوانسته اثر بخشی محدودیت تردد شبانه را ثابت کند، گفت: با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالا نشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد.

خضریان همچنین افزود: ما نمی‌توانیم مردم را مجبور به کارهای غیر علمی و بدون استدلال کنیم و برایشان محدودیتی وضع کنیم که با گذشت چندین ماه هیچ استناد علمی مبنی بر فوایدش ارائه نشده است. با افزایش انتقادها از تداوم ممنوعیت تردد شبانه، سخنگوی شورای شهر تهران نیز ادامه این ممنوعیت را موجب افسردگی شهروندان دانست و شهرداری تهران نیز اعلام کرد که خواستار لغو این ممنوعیت شده است.

جعفر شربیانی، عضو شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر درباره طرح ترافیک و طرح محدودیت تردد شبانه نوشت: برخی از کارشناسان خروجی عملی طرح ترافیک را درآمدزایی می‌دانند تا اینکه کمک به کاهش آلودگی هوا باشد. سردار هادیانفر، رییس پلیس راهور نیز ضمن بیان موضع پلیس مبنی بر عدم اثربخشی ممنوعیت ترددهای شبانه، یکی از دلایل اصلی ترافیک در ساعات پایانی روز را استرس ناشی از اعمال جریمه تردد شبانه دانست.

از سوی دیگر با توجه به هشدارهای مقامات بهداشتی، شکی نیست که خطر شروع ششمین موج کرونا بیخ گوش کشور است. علیرضا ناجی، رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار در خوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: مطمئناً الان ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریع‌تر جامعه انجام دهیم.

رییس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با بیان اینکه وقتی طی دو هفته روند افزایشی تداوم یابد، به معنی ورود به پیک جدید شیوع کروناست، گفت که به دنبال افزایش شهرهای قرمز کرونایی و ایجاد روند افزایشی در برخی استان‌های کشور، مقامات بهداشتی تاکید می‌کنند خطرناک‌ترین کاری که در حال حاضر اتفاق می‌افتد یا حداقل صحبت آن مطرح می‌شود، این است که هر نهادی با چانه‌زنی سعی می‌کند فعالیت‌هایش را از سر بگیرد و همزمانی این بازگشایی‌ها مهم‌ترین نگرانی در شرایط فعلی است.

اما علی‌رغم هشدارهای مقامات بهداشتی، سخنگوی آموزش و پرورش اعلام کرده است که احتمالا در آذر ماه نهایتا بخشی یا تمام فعالیت‌های تمام مدارس به صورت حضوری انجام می‌شود. همچنین وزیر علوم از واگذاری اختیار بازگشایی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ آبان به دانشگاه‌ها خبر داده است. وزیر علوم همچنین افزود: سیاست ما این است که به مرور دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بر اساس شرایط و امکانات خود برای حضور آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند.

حال سوال اینجاست با وجود احتمال شروع ششمین موج کرونا در کشور و در مقابل لغو محدودیت‌های موثری چون دورکاری و آموزش غیر حضوری دانش آموزان و دانشجویان، چرا طرحی چون منع تردد شبانه که ناکارآمدی آن در کنترل بیماری ثابت شده و بسیاری از مقامات به آن اذعان داشته‌اند باید ادامه یابد.

در حال حاضر با توجه به افزایش انتقادات به طرح ممنوعیت تردد شبانه و همچنین اظهارنظر معاون وزیر بهداشت مبنی بر برگزاری جلسه‌ای کارشناسی در وزارت کشور با موضوع منع تردد و همچنین خبر معاون فنی مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت از احتمال لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه و طرح ممنوعیت بین استانی فقط برای واکسن‌زده‌ها، پس از اتصال سامانه وزارت بهداشت، وزارت کشور و پلیس راهور، احتمال لغو محدودیت‌ تردد شبانه بیش از پیش قوت گرفته است.