۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت به دنبال کاهش بیش از انتظار ذخایر سوخت آمریکا / افزایش تقاضا در آستانه فصل زمستان از بازار حمایت می‌ کند

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴
کد خبر: 571370
رشد قیمت نفت به دنبال کاهش بیش از انتظار ذخایر سوخت آمریکا /  افزایش تقاضا در آستانه فصل زمستان از بازار حمایت می‌ کند

به دنبال کاهش بیش از حد انتظار موجودی ذخایر سوخت آمریکا و افزایش تقاضا برای نفت به دلیل گران شدن گاز، قیمت نفت افزایش یافت.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛  به گزارش رویترز، از آنجا که کاهش بیش از حد انتظار موجودی ذخایر بنزین و میعانات در ایالات متحده باعث ترغیب خرید شد، قیمت نفت روز پنجشنبه صعود کرد و توانست ضررهای قبلی خود را جبران کند.

همچنین با انتظارات مبنی بر افزایش قیمت گاز طبیعی با نزدیک شدن به فصل زمستان و روی آوردن به نفت برای برآورده کردن تقاضای گرمایش، قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال افت 0.3درصدی روز چهارشنبه، 52سنت معادل 0.6درصد افزایش یافت و به 83دلار و 70سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا پس از کاهش 0.3درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، با 52سنت معادل 0.7درصد رشد، به قیمت 80دلار و 96سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

کازوهیتو سایتو، تحلیلگر ارشد در کارگزاری فوجیتومی اذعان داشت: "کاهش بیش از حد انتظار موجودی ذخایر بنزین و میعانات ایالات متحده منجر به خریدهای جدید شد."

بر اساس داده‌های موسسه نفت آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، موجودی ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 8اکتبر، 5.2میلیون بشکه افزایش یافت، اما ذخایر بنزین 4.6میلیون بشکه و ذخایر میعانات 2.7میلیون بشکه کاهش را نشان داد.

در همین حال، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که ذخایر نفت خام 0.7میلیون بشکه افزایش یابد، در حالی که ذخایر بنزین 0.1میلیون بشکه و میعانات 0.9میلیون بشکه افت داشته باشد.

سایتو اظهار کرد: "با پایبندی اوپک پلاس بر برنامه افزایش تدریجی تولید نفت و عدم توانایی برخی کشورهای عضو این گروه برای تولید به میزان سهمیه تعیین شده خود، عرضه همچنان محدود خواهد بود و قیمت نفت حداقل تا نشست بعدی اوپک پلاس روی مدار صعودی قرار خواهد داشت."

لازم به ذکر است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه، در اوایل ماه جاری بر برنامه توافق شده قبلی خود مبنی بر افزودن 400هزار بشکه در روز در ماه نوامبر، پایبند ماندند.

وزیر دارایی آنگولا ماه گذشته اعلام کرد که این کشور به احتمال زیاد حداقل دو سال برای برآورده کردن سهمیه تعیین شده توسط اوپک پلاس، دچار چالش خواهد بود.

همچنین پس از آنکه داده‌های اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید نفت خام در ایالات متحده در سال 2021 بیش از پیش‌بینی قبلی کاهش می‌یابد، باعث افزایش نگرانی در خصوص محدودیت عرضه شد و قیمت نفت مورد حمایت قرار گرفت. با این حال، این سازمان اعلام کرد که میزان تولید در سال 2022 بازگشت را تجربه خواهد کرد.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در کارگزاری نیسان خاطرنشان کرد: "همچنین سرمایه‌گذاران بر این باورند که با نزدیک شدن به فصل زمستان، افزایش قیمت گاز، تولیدکنندگان برق را به استفاده از نفت ترغیب خواهد کرد."

روز چهارشنبه، اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت برای سال 2021 را کاهش داد، در حالی که دیدگاه خود برای سال 2022 را حفظ کرد.

با این حال، از آنجا که مصرف‌کنندگان نهایی، سوخت خود را تغییر می‌دهند، گروه تولیدکنندگان بر این باور است که افزایش قیمت گاز طبیعی می‌تواند تقاضا برای فرآورده‌های نفتی را تغییر دهد.