۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سرعت کمتر از انتظار اشتغالزایی ماه سپتامبر آمریکا / فقط ۱۹۴ هزار شغل افزوده شد

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۵۵
کد خبر: 569433
سرعت کمتر از انتظار اشتغالزایی ماه سپتامبر آمریکا / فقط ۱۹۴ هزار شغل افزوده شد

اقتصاد ایالات متحده در ماه سپتامبر با سرعتی بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت اشتغال ایجاد کرد، هرچند این آمارهای ناامیدکننده به کاهش شدید اشتغال دولتی مربوط است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، وزارت کار ایالات متحده روز جمعه گزارش داد که بر اساس لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در این کشور در ماه سپتامبر تنها ۱۹۴ هزار شغل افزایش یافته در حالی که پیش بینی‌های داو جونز بیانگر افزایش ۵۰۰ هزار شغل در ماه سپتامبر بود. بر این اساس نرخ بیکاری به ۴.۸ درصد رسید که بهتر از آمار پیش بینی شده ۵.۱ درصدی و پایین‌ترین سطح بیکاری از ماه فوریه تاکنون بوده است.

1

(نمودار رشد شغلی آمریکا از ژانویه ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

تیترهای خبری حاکی از کاهش ۱۲۳ هزار نفری در لیست حقوق و دستمزد دولتی بود، در حالی که مشاغل خصوصی نزدیک به ۳۱۷ هزار شغل افزایش یافته است.

کاهش نرخ بیکاری ایالات متحده در حالی رخ داده که میزان مشارکت نیروی کار کاهش یافته، بدین معنا که تعداد بیشتری از افرادی که در زمان شیوع کرونا در حاشیه قرار گرفته بودند، بار دیگر به نیروی کار بازگشته‌اند. گروه دیگری که شامل کارگران به اصطلاح دلسرد شده و افرادی که به دلایل اقتصادی مشاغل پاره وقت دارند نیز هستند به ۸.۵ درصد رسیده که این هم کمترین میزان از زمان شیوع کرونا تا به امروز است.

نیک بانکر مدیر تحقیقات اقتصادی در شرکت کاریابی بر این باور است که این یک گزارش تخفیف یافته است. در شرایطی که تقاضا برای نیروی کار بالاست و میلیون‌ها نفر در انتظار بازگشت به کار هستند، رشد اشتغال همچنان جای پای خود را محکم نکرده است.

با این وجود شاخص داو جونز در معاملات صبح جمعه تقریبا ثابت است و در دیگر بازارها هم تا این ساعت واکنش قابل توجهی هنوز مشاهده نشده است.

2

(نمودار نرخ بیکاری آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون)

با وجود اشتغالزایی ضعیف، دستمزدها به شدت افزایش یافته است. افزایش ماهانه ۰.۶ درصدی دستمزدها باعث افزایش سالانه ۴.۶ درصدی شده و شرکت‌ها از افزایش دستمزد برای مبارزه با کمبود مداوم نیروی کار استفاده می‌کنند. نیروی کار موجود در ماه سپتامبر ۱۸۳ هزار نفر افزایش یافت و ۳.۱ میلیون نفر از آنچه که در فوریه ۲۰۲۰ درست پیش از اعلام شیوع همه‌گیری کرونا بر سرکار بود کمتر است.

اندرو هانتر اقتصاددان ارشد آمریکایی در کپیتال اکونومیکس در این باره نوشت: کمبود نیروی کار همچنان فشارهای رو به افزایشی بر روی دستمزدها اعمال می‌کند و زمانی که کارگران با دستمزد پایین به کار بازگردند این مساله می‌تواند میانگین دستمزد را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، بخش سرگرمی و گردشگری با افزایش ۷۴ هزار شغل، باعث کاهش میزان بیکاری در این بخش به ۷.۷ درصد شد در حالی که پیشتر این رقم به ۹.۱ درصد می‌رسید. خدمات حرفه‌ای و تجاری نیز حدود ۶۰ هزار شغل و بخش خرده فروشی نیز حدود ۵۶ هزار شغل افزوده است.

به گفته گاس فوچر اقتصاددان ارشد PNC مشاغل آموزش و پرورش محلی دولتی، ۱۴۴ هزار نفر کاهش یافته که ممکن است به دلیل تعدیل فصلی این شغل باشد.

نرخ بیکاری سیاه‌پوستان از ۸.۸ درصد به ۷.۹ درصد کاهش یافته که عمدتا به دلیل کاهش نرخ مشارکت مردان در نیروی کار از ۶۶.۷ درصد به ۶۶ درصد بوده است.

در این گزارش همچنین خبرهای خوبی از ماه‌های گذشته هم به چشم می‌خورد. بر این اساس اگرچه آمار اشتغال ماه جولای به خودی خود قابل توجه بود اما در بازبینی ۳۸ هزار شغل دیگر هم به آن افزوده شد، همچنین میزان اشتغال ماه آگوست از ۲۳۵ هزار مورد اولیه به ۳۶۶ هزار مورد رسید.

بر اساس این گزارش میزان اشتغال به جمعیت، ۵۸.۷ درصد افزایش یافته که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ تاکنون است.

این گزارش در یک برهه مهم اقتصادی منتشر می‌شود به طوری که داده‌های اخیر نشان می‌دهد هزینه‌های مصرف کننده با وجود افزایش قیمت‌ها، رشد در بخش تولید، خدمات و هزینه‌های مسکن تقریبا ثابت بوده است.

مقامات فدرال رزرو تعداد مشاغل را از نزدیک مورد ارزیابی قرار می‌دهند، بر این اساس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است که آماده حذف برخی کمک‌های فوق العاده‌ای است که در دوران همه‌گیری کرونا ارائه کرده بود. دلیل اصلی این مساله هم تورم هدف ۲ درصدی فدرال رزرو عنوان شده است.

با این وجود، مقامات آمریکا عنوان می‌کنند که بازار مشاغل هنوز تا اشتغال کامل فاصله دارد و این مساله خود پیش نیاز افزایش نرخ بهره است. قیمت گذاری در بازار کنونی نشان می‌دهد که نخستین افزایش نرخ بهره احتمالا در نوامبر ۲۰۲۲ اتفاق خواهد افتاد.