۰ نفر

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد؛

آیین نامه تهاتر ظرف روزهای آینده ابلاغ می شود / صادرات تا١۴٠۴ به ٧٠میلیارد دلار می رسد

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 567464
آیین نامه تهاتر ظرف روزهای آینده  ابلاغ می شود / صادرات تا١۴٠۴ به ٧٠میلیارد دلار می رسد

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از ابلاغ آیین نامه تنهاتر کالا با کشورهای همسایه و هند و چین خبر داد و گفت: این آیین نامه تدوین شده و ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، علیرضا پیمان پاک در مراسم هم اندیشی وزیر صمت با صادرکنندگان و روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور، از گشایش ال سی دوجانبه خبر داد و گفت: تلاش داریم از اینم ابزار برای گسترش تجارت خارجی کشور استفاده کنیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد و افزود: از پتانسیل این صندوق در حوزه گشایش ال سی دوجانبه بهره خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: ١۴ پروژه زیرساختی تعریف شده تا در قالب آن تجارت را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه ١١ دالان تجاری را بین ایران و سایر کشورهای دنیا از جمله روسیه تعریف کرده ایم که عملیاتی شدن آن منجر به رونق تجارت دوجانبه خواهد شد؛ ضمن اینکه کنسرسیوم های صادراتی نیز تشکیل خواهد شد و گلوگاه‌های پیش روی تجارت هم برطرف خواهد شد.

پیمان پاک از پایش دالان های تجاری به صورت هردو ماه یک بار خبر داد و گفت: تسهیل تجاری، انعقاد تعرفه های ترجیحی، ایجاد مسیر سبز گمرکی، ساز و کار مالی، شبکه توزیع و بازاریابی و کانال های دوجانبه پولی برای تسهیل تجاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کشورهای هدف، محصولات مزیت دار صادراتی به دقت بررسی شده و مدیریت زنجیره تامین را در دستور کار قرار خواهیم داد به نحوی که در قالب آن ٣۵ میلیارد دلار صادرات را محقق خواهیم کرد و نقدینگی بانکها را به این سمت هدایت خواهیم کرد.

به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، زنجیره سازی بین المللی را در دستور کار قرار خواهیم داد و امکان تهاتر را با توجه به آیین نامه ابلاغی وزارت صمت که  در روزهای آینده در حوزه تهاتر ابلاغ می شود، فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز مورد تمرکز قرار خواهد گرفت، گفت: پتانسیل صادرات ١٠٠ میلیارد دلاری ایران در کشورهای همسایه و هند و چین

وجود دارد؛ ضمن اینکه ارتباط نزدیک با نقش آفرینان حوزه تجارت در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد تا سیاست‌های وزارت صمت در حوزه تجارت با کمک ذی نفعان عملیاتی شود.

وی افزود: برنامه وزارت صمت با کمک اتاق و فعالان اقتصادی تدوین شده و هدف‌گذاری انجام شده امروز ارایه می شود و در قالب نظرخواهی هابی که انجام خواهد شداجرایی و اصلاح خواهد شد؛ این در حالی است که از ٢٢٣٨ میلیارد دلار حجم واردات کشورهای همسایه و همسو سهم ایران بسیار پایین است امید است صادرات را به میزان ٣۵ میلیارد دلار رشد دهیم .

وی افزود: هماهنگی سیاستهای تجاری و ارزی در دستور کار است که طی ۴ سال آتی صادرات ایران را به ٧٠ میلیارد دلار خواهد رساند؛ ضمن اینکه اولویت بندی صادرات را صورت دادیم و با توجه به محدودیت منابع همه تمرکز را بر کشورهای همسایه، چین و هند خواهیم گذاشت.