۰ نفر

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد؛

با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تنها تولیدکننده‌ نماها رشد می‎ کنند

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۰
کد خبر: 566482
با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تنها تولیدکننده‌ نماها رشد می‎ کنند

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه با ممنوعیت بلندمدت واردات، تنها تولیدکننده نماها در صنعت لوازم خانگی رشد می‌کنند، گفت: برخی به نام تولیدکننده، با ممنوعیت واردات رسمی، قطعات لوازم خانگی را با روش های خاص خود، از گمرکات مختلف وارد کرده و نام خود را تولیدکننده می‌گذارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، جهانبخش سنجابی در میزگرد تخصصی حفاظت از بازار لوازم خانگی در مقابل مافیای واردات، گفت: در شرایط خاص، ممنوعیت واردات می تواند یک فضای مناسب برای تولیدکنندگان ایجاد نماید، اما باید به این نکته توجه داشت که حذف رقابت دو خروجی دارد که بر اساس آن، قیمت کالا را افزایش داده و تمایل به قاچاق را هم بالا می‌برد.

وی افزود: اگر رقابت از صنایع گرفته شود، کالبد صنعت عفونی شده و افت کیفیت، قیمت تمام شده بالا و ناخوشایندی را برای مصرف کننده به دنبال خواهد داشت.

سنجابی با اشاره به بازار صادراتی ٣٠٠ میلیون دلاری لوازم خانگی به عراق و افغانستان گفت: ۶٠ درصد این سهم به عراق اختصاص دارد پس نباید این بازار را از دست داد.

سنجابی گفت: باید شاخص داخلی سازی ٢٠ تا ٣٠ درصد باشد؛ پس نباید فکر کرد با ممنوعیت واردات مشکلات حل می شود؛ بلکه باید انتظار داشت که تولیدکننده نما را رشد می دهد؛ به نحوی که برخی به نام تولیدکننده، با ممنوعیت واردات رسمی، قطعات لوازم خانگی را با روش های خاص خود، از گمرکات مختلف وارد کرده و نام خود را تولیدکننده می‌گذارند.

وی افزود: نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی سر خود کلاه بگذاریم؛ چرا که برخی راه دور زدن تعرفه های گمرکی را می دانند و اس کی دی وارد می‌کنند؛ پس اس‌کی‌دی سازها لقب تولیدکننده می گیرند. 

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: در این میان سه عنصر قیمت، کیفیت و شبکه خدمات پس از فروش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ذائقه مشتری است که شکل دهنده روند بازار بوده و به این دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی به نفع تولیدکننده داخلی نیست.

سنجابی گفت: مصرف کننده باید ذائقه خود را با روش های مبتکرانه تولیدکنندگان داخلی تغییر دهد؛ در غیر اینصورت قاچاق باز هم جای تولیدکنندگان داخلی را خواهد گرفت.

همچنین علی حیات‌نیا، اقتصاددان نیز با بیان اینکه ظرفیت تولید لوازم خانگی ٢٠ میلیون دستگاه است، گفت: صنعت لوازم خانگی بعد از نفت و خودرو سومین صنعت پرسود دنیا است؛ اما لوازم خانگی شرایط متفاوتی دارد که اگر بسترهای مناسب برای توسعه بازار ایجاد شده و الگوی مصرف داخلی به سمت و سوی صنایع برود، می توان جایگاه خوبی را کسب کرد.

وی افزود: کیفیت تولیدات داخلی لوازم خانگی برابری با سایر کشورها خواهد کرد؛ ضمن اینکه در بازارهای پیرامون ظرفیت صادرات بالایی دارد.

حیات نیا گفت: باید با توجه به اینکه صنعت لوازم خانگی یک صنعت تکنولوژیک است، پس باید ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار شود تا تغییرات تکنولوژیک در این حوزه پوشش داده شود.

وی افزود: لوازم خانگی می تواند به صنعت اول کشور تبدیل بشود؛ یعنی تولیدکنندگان باید خود را با شرایط دنیا وفق دهند.

حیات نیا گفت: راهکار اصلی برای حضور در بازار لوازم خانگی، سرمایه گذاری مشترک با کشورهای خارجی است؛ این در حالی است که برخی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پتانسیل بالایی برای کار مشترک با خارجی‌ها دارند، به نحوی که به عنوان نمونه بانه به یک هاب لوازم خانگی تبدیل شده ولی اکنون در جهت واردات است؛ اما باید به سمت اقدامات مشترک و تولید حرکت کرد.

وی معتقد است در ایران سیاست جایگزینی واردات در ایران انجام شد ولی توسعه صادرات شکل نگرفت.

حیات نیا با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی باید بازارهای متفاوت را به لحاظ عرضه و کیفیت متفاوت ببیند، گفت: باید شرایط را برای حضور قدرتمندتر تولیدکنندگان داخلی فراهم کرد.