۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اخذ مجوز واردات گاز از ترکمنستان توسط بخش خصوصی / تشکیل کارگروه ویژه برای تامین سوخت زمستانی

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۸
کد خبر: 559723
اخذ مجوز واردات گاز از ترکمنستان توسط بخش خصوصی / تشکیل کارگروه ویژه برای تامین سوخت زمستانی

ایران پیشتر قراردادی را با ترکمنستان در خصوص واردات گاز منعقد کرده بود. احیاء این قرارداد و مذاکره با بخش خصوصی کشور برای خریداری گاز ترکمنستان و استفاده از این ظرفیت برای تامین نیاز گاز زمستانی مناطق شمال شرق و شرق کشور ذیل برنامه‌های فوری وزارت نفت قرار دارد.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛    نماینده مردم نهبندان در مجلس با اشاره به نخستین جلسه مشترک مجلس و وزیر نفت بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه گفت: مسائل مختلفی در این نشست مطرح شد و اعضای کمیسیون هم مطالبات خود را به طور دقیقی مطرح کردند. وزیر نفت با توجه به نزدیک شدن به پاییز، موضوع تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها را یک اولویت جدی پیش روی صنعت نفت عنوان کرد. بر اساس اعلام اوجی، کارگروهی برای این منظور در وزارت نفت ایجاد شده تا از دل هماهنگی با وزارت نیرو تلاش شود، مشکل و کمبودی در مناطق مختلف کشور ایجاد نشود.

مصطفی نخعی در ادامه با تشریح سایر موارد مطرح شده در این نشست تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای اخذ مجوز واردات گاز از ترکمنستان از دیگر موارد مهمی است که وزارت نفت برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای آن را در دستور کار قرار داده است. ایران قبلا قراردادی را با ترکمنستان در خصوص واردات گاز منعقد کرده بود. احیاء این قرارداد و مذاکره با بخش خصوصی کشور برای خریداری گاز ترکمنستان و استفاده از این ظرفیت برای تامین نیاز گاز زمستانی مناطق شمال شرق و شرق کشور ذیل برنامه‌های فوری وزارت نفت قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به وضعیت ذخایر انرژی کشور گفت: بر اساس اعلام وزیر نفت ذخیره بنزین و نفت گاز کشور اوضاع مناسبی ندارد و حجم ذخایر این حوزه‌های انرژی به نسبت سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است. بنابراین بهبود وضعیت ذخایر استراتژیک کشور در حوزه انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت نفت کشور محسوب می‌شود.

او افزود: اتخاذ تصمیمات مناسب برای افزایش شاخص‌های فروش نفت و میعانات گازی از دیگر مواردی است که وزیر نفت آنرا به عنوان یک اولویت جدی برشمرد. با توجه به اینکه ایران بیش از ۱۶۰هزار بشکه تولید مازاد دارد، از طریق تهاتر می‌تواند این حجم مازاد را در راستای نیازهای کشور به کار بگیرد.

بهینه‌سازی مصرف در بخش‌های صنعتی و نیروگاهی

نخعی همچنین در تشریح سایر موضوعات مطرح شده در نشست کمیسیون انرژی با وزیر نفت گفت: جلوگیری از خام فروشی از طریق ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های نفت در کنار پیگیری موضوع پتروپالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی‌ها از دیگر اولویت هایی است که بر اساس اعلام اوجی مد نظر قرار دارد. از سوی دیگر بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های صنعتی ونیروگاهی و سرمایه‌گذاری بر روی زیرساختها و... نیز موضوعی است که وزارت نفت برنامه‌ریزی‌های عملیاتی برای بهبود آنرا در دستور کار قرار داده است.

او در پاسخ به پرسشی در این خصوص که با توجه به بروز برخی اعتراضات در خصوص عدم توجه به وضعیت معیشتی پرسنل صنعت نفت، آیا وزارت نفت دولت سیزدهم برنامه‌ای برای این بخش تدارک دیده؟ گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های جدی وزارت نفت و مجلس بحث ساماندهی نیروی انسانی است.البته بعد از پیگیری‌های اخیر مجلس و شورای امنیت ملی، گام هایی برای بهبود وضعیت دریافتی نیروهای رسمی برداشته شد، اما در خصوص نیروهای ارکان ثالث(پیمانکاری) و قراردادی قرار است کارگروهی با مشارکت نیروهای متخصص در حوزه منابع انسانی تشکیل تا راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت معیشت و افزایش دریافتی کارکنان صنعت نفت(قراردادی و پیمانکاری) تدارک دیده شود.

نخعی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر نفت همچنین از ابلاغیه ها، دستور العمل‌ها و بخشنامه‌های خلاف قانونی مدیریت قبلی سخن گفت. رویکردهایی که بعضا خلاف عدالت و خلاف منافع پرسنل و باعث افزایش شکاف در دریافتی‌ها می‌شود. جواد اوجی وعده داد که این ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های غیر عادلانه هر چه سریعتر احصا و لغو شوند. وزیر نفت همچنین خود را متعهد به اجرای قانون ایثارگران دانست.واقع آن است که ۳۵هزار نیروی ایثارگر در وزارت نفت نیازمند تبدیل وضعیت هستند و باید هرچه سریعتر در خصوص تغییر وضعیت آنها اقدامات قانونی انجام شود.