۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / ادامه تاثیر طوفان آیدا بر قیمت طلای سیاه

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۵۶
کد خبر: 559016
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / ادامه تاثیر طوفان آیدا بر قیمت طلای سیاه

با توجه به آثار تعطیلی پالایشگاه‌های آمریکا به دنبال وقوع طوفان آیدا و همچنین ادامه برنامه افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس، قیمت نفت در طول هفته گذشته با وجود نوساناتی که داشت، تغییر چندانی را ثبت نکرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار نفت در هفته گذشته نیز طبق معمول فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرد. اما با وجود اتفاقاتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، بیشتر روند نزولی بر بازار حکم‌فرما بود و تا حدودی سودهای دو هفته گذشته را از بین برد. اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار طلای سیاه در هفته اخیر، تعطیلی پالایشگاه‌ها و توقف تولید در خلیج مکزیک آمریکا و همچنین پایبند ماندن اوپک پلاس بر برنامه افزایش عرضه خود بود.

همانطور که ذکر شد، وقوع طوفان آیدا از دریای کاراییب تا خلیج مکزیک، خساراتی را وارد کرد که باعث شد بازار تحت فشار قرار گیرد. پس از اینکه طوفان آیدا از ساحل نزدیک بندر فورچون، لوئیزیانا، قطب صنعت انرژی فراساحلی این خلیج عبور کرد، شاخص‌های نفتی شاهد رشد بودند که این افزایش قیمت از اوایل ماه آگوست مشاهده نشده بود.

یکی از کارشناسان در ابتدای هفته اذعان داشت: فرآورده‌های نفتی، مانند بنزین و گازوییل، با تعطیلی پالایشگاه‌ها احتمالا شاهد افزایش قیمت بیشتری باشد؛ به خصوص اگر مشکلاتی در راه‌اندازی مجدد پالایشگاه‌ها و خطوط لوله وجود داشته باشد.

از آنجا که قطعی برق به تعطیلی پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج اضافه و تمرکز به سمت فرآورده‌های نفت خام معطوف شد، قیمت بنزین در ایالات متحده بیش از ۳درصد افزایش یافت. اما با این حال، با انتظارات مبنی بر بازیابی تولید در زودهنگام، قیمت‌ها کاهش یافت.

در ابتدای هفته، در بخش تولید، شرکت‌های انرژی بیش از ۹۵درصد تولید نفت خام خود، معادل ۱.۷۴میلیون بشکه در روز در خلیج مکزیک آمریکا را متوقف کردند. لازم به ذکر است که این خلیج حدود ۱۷درصد از نفت کشور را تامین می‌کند. همچنین، بندر نفتی فراساحلی لوئیزیانا، بزرگترین پایانه خصوصی نفت خام ایالات متحده، تحویل‌های خود را پیش از طوفان متوقف کرد.

اما در ادامه هفته، از آنجا که نگرانی از قطع برق و جاری شدن سیل در لوئیزیانا پس از وقوع طوفان آیدا باعث کاهش تقاضای نفت از سوی پالایشگاه‌ها شد، قیمت نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه داد. کارشناسان اظهار کردند: با وجود شرکت‌هایی که درحال‌حاضر خسارت‌ها را ارزیابی می‌کنند، فعلا زمان‌بندی برای مدت زمان کاهش ظرفیت تولید مشخص نیست.

به گفته مقامات، با وجود آسیب فاجعه‌بار به شبکه برق در لوئیزیانا، ممکن است قطعی برق سه هفته طول بکشد که این امر تلاش برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد تاسیسات انرژی را کند می‌کند.

وزارت انرژی ایالات متحده در اواسط هفته تخمین زد که در مجموع ۲.۳میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش، یا ۱۳درصد از ظرفیت ایالات متحده در لوئیزیانا به دلیل طوفان آیدا متوقف شده است. در همین حال، ۹۴درصد از تولید نفت و گاز طبیعی در سمت آمریکا از خلیج مکزیک، در حالت تعلیق باقی مانده است.

از این رو، یکی از تحلیلگران بازار هشدار داد: این خطر وجود دارد که خسارت ناشی از کاهش تقاضای پالایشگاه آمریکا بیشتر و طولانی‌تر از خسارت عرضه نفت خام باشد و این موضوع قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را تحت فشار قرار داده است.

از طرفی بازار در انتظار نشست اوپک پلاس در روز چهارشنبه برای تصمیم‌گیری این گروه در خصوص برنامه افزایش عرضه آن در بحبوحه خسارات ناشی از طوفان آیدا بود. منابع اوپک پلاس گفتند که به رغم بازگشت سریع تولید نفت خام آمریکا، اعضای این سازمان انتظار دارد بازار حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ با کسری مواجه باشد.

از این رو، در شرایطی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان در حال افزایش بوده و بسیاری از پالایشگاه‌های آمریکایی، که منبع اصلی تقاضای نفت خام است، همچنان تعطیل مانده، اوپک پلاس تصمیم گرفت که بر برنامه افزایش ۴۰۰هزار بشکه در روز پایبند بماند. این موضوع نیز باعث افت قیمت نفت خام شد. همچنین لازم به ذکر است که دولت بایدن از تعهد اوپک پلاس برای پایبند ماندن این گروه بر برنامه افزایش عرضه ابراز خوشحالی کرد.

در خصوص تاثیر تصمیم اوپک پلاس یکی از کارشناسان خاطرنشان کرد: هنوز این عدم قطعیت وجود دارد که با توجه به قرنطینه‌های جدید برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، آیا تقاضا می‌تواند با سرعتی که اوپک پلاس و بازار پیش‌بینی می‌کند رشد داشته باشد یا خیر.

اما از عوامل حمایت‌کننده قیمت‌ها می‌توان به افت ذخایر نفت خام آمریکا اشاره کرد. پیش از انتشار آمار رسمی، موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۷آگوست، ۴میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند خام ۳.۱میلیون بشکه کاهش پیدا کرده باشد.

اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام آمریکا ۷.۲میلیون بشکه کاهش یافته، اما فرآورده‌های نفتی عرضه شده توسط پالایشگاه‌ها با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان رشد قابل توجهی تجربه کرده است.

با این حال، از آنجا که گزارش‌ها نشان می‌دهد آغاز مجدد فعالیت پالایشگاه‌ها پس از وقوع طوفان آیدا، نسبت به تولید نفت خام زمان بیشتری طول خواهد کشید، به نظر می‌رسد موجودی ذخایر در هفته‌های آینده افزایش یابد.

در عین حال، ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار اظهار کرد: از آنجا که کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا ادامه دارد و نشانه‌های نظم در کاهش محدودیت‌های عرضه اوپک پلاس مشاهده می‌شود، با توجه به کسری بازار برای مدت باقی مانده سال، به نظر می‌رسد رالی بیشتر قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

همچنین در این بین، کاهش ارزش دلار آمریکا، که باعث ارزان‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود، باعث شد از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری شود.

در آخرین روز معاملات هفته هم ابتدا بازار در انتظار انتشار گزارش مشاغل آمریکا بود که با خوش‌بینی نسبت به این داده‌ها، قیمت‌ها اندکی افزایش یافت. اما در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، از آنجا که گزارش مشاغل تحت تاثیر بیماری همه‌گیر، امیدوارکننده نبود، قیمت طلای سیاه دوباره افت کرد.

با کاهش تقاضا برای خدمات و تداوم کمبود کارکنان که ناشی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بود، تعداد مشاغل غیرکشاورزی ایالات متحده ۲۳۵هزار مورد افزایش یافت. در حالی که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده انتظار می‌رفت ۷۲۸هزار شغل اضافه شود.

بررسی قیمت نفت

در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، نفت خام برنت ۴۲سنت معادل ۰.۵۸درصد کاهش یافت و به ۷۲دلار و ۶۱سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۷۰سنت معادل ۱درصد افت، به قیمت ۶۹دلار و ۲۹سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص نفتی در طول هفته گذشته تقریبا ثابت بود و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا تنها رشد ۰.۸درصدی را ثبت کرد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به ادامه تعطیلی پالایشگاه‌های آمریکا که باعث کاهش مجدد موجودی ذخایر نفتی این کشور می‌شود، و همچنین داده‌هایی که نشان می‌دهد تقاضای سوخت در حال بهبود است، احتمالا قیمت نفت در روزهای آتی روند صعودی در پیش بگیرد.

با این حال، باید در انتظار وضعیت بازار در روزهای آینده باشیم و ببینیم که رفع خسارات ناشی از طوفان آیدا تا چه زمانی طول خواهد کشید و از سر گرفتن فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا زودتر از موعد مورد انتظار آغاز خواهد شد یا خیر.