۰ نفر

قیمت زغال سنگ ۱۰۶درصد رشد کرد

۲۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۵۰
کد خبر: 554930
قیمت زغال سنگ ۱۰۶درصد رشد کرد

رشد فزاینده تقاضای الکتریسیته، چالش‌های زیرساختی و جهش قیمت‌های جهانی گاز طبیعی باعث شده است تا قیمت نامطلوب‌ترین کالای انرژی جهان شاهد افزایشی غیرعادی باشد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، رشد فزاینده تقاضای الکتریسیته، چالش‌های زیرساختی و جهش قیمت‌های جهانی گاز طبیعی باعث شده است تا قیمت نامطلوب‌ترین کالای انرژی جهان شاهد افزایشی غیرعادی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، قیمت زغال‌سنگ گرمایی استرالیا در بندر نیوکاسل، بنچ‌مارک قیمت زغال‌سنگ در بازار بزرگ آسیا، امسال ۱۰۶ درصد جهش کرده و به بیش از ۱۶۶ دلار برای هر تن رسیده است.

قیمت هفتگی شاخص نیوکاسل که در اوایل سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۲۰ تا کنون رسیده و ۴۶.۱۸ دلاری شده بود حالا به ۱۹۵.۲۰ دلار رسیده است که بالاترین سطح آن از جولای ۲۰۰۸ تا کنون است.

شاخص معادل این بنچ‌مارک در آفریقای جنوبی که نام آن شاخص زغال‌سنگ گرمایی بندر ریچارد است، در هفته منتهی به ۱۳ آگوست به ۱۳۷.۰۶ دلار برای هر تن رسید که نشان دهنده جهشی ۵۵ درصدی در سال جاری است.

برای اینکه متوجه رشد غیرعادی قیمت زغال‌سنگ شویم باید در مقایسه اشاره کرد بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام برنت امسال ۳۳ درصد جهش کرده است.

روند جهشی قیمت زغال‌سنگ گرمایی که برای تولید الکتریسیته سوزانده می‌شود پرسش‌های جدی‌ای را در مورد روند تغییر به سوی به انرژی‌های پاک، ایجاد می‌کند.

زغال‌سنگ بیشترین میزان آلودگی کربنی را در میان سوخت‌های مختلف ایجاد می‌کند و جایگزین کردن آن با انرژی‌های تجدیدپذیر باید اولین هدف جریان‌های جدید باشد.

باید توجه داشت که زغال‌سنگ گرمایی هنوز ۳۵ درصد برق جهان را تولید می‌کند.