بررسی وضعیت تجاری کشورها نشان می‌دهد که آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده و ایالات متحده بزرگترین واردکننده در جهان هستند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ آلمان، ژاپن و چین کشورهایی هستند که میزان صادرات آنها از واردات بسیار بیشتر است (از نظر پولی) و بخاطر این مسئله انتقادات بسیاری دریافت می‌کنند.

چین، که کالاهای الکتریکی، فلزی و کالاهای مصرفی ارزان قیمت را صادر می‌کند، به دلیل عدم تعادل تجاری به ویژه در روابطش با ایالات متحده، بزرگترین واردکننده خالص در جهان با اختلاف زیاد از سایرین، درگیر جنگ تجاری است.

آلمان، یک صادرکننده بزرگ ماشین‌آلات و خودرو، نیز درآمد بالاتری از صادرات خود، نسبت به هزینه واردات خود دارد. این مسئله سبب بی‌اعتباری اتحادیه اروپا می‌شود که در گذشته درباره مازاد تجاری  این کشور هشدار داده بود و خواستار سرمایه‌گذاری، افزایش دستمزد و مالیات پایین‌تر شد.

طبق گفته اتحادیه اروپا، این امر تقاضای داخلی را تقویت می‌کند و به شرکای تجاری با عملکرد ضعیف‌تر امکان صادرات به آلمان و بهبود اقتصاد آن را می‌دهد. آلمان تا کنون ترجیح داده که بیشتر هشدارها را نادیده بگیرد.

با این وجود، کسری تجاری زیاد می‌تواند به اندازه مازاد تجاری گسترده آسیب‌ رسان باشد.

در خصوص ایالات متحده، که به میزان زیادی از چین خرید می‌کند، کسری تجاری باعث افزایش بدهی ایالات متحده به چین شده و آمریکا را نسبت به وابستگی محتاط کرده است.

از آنجا که ارز چین از مداخلات دولتی عاری نیست، بسیاری گمان می‌کنند در خصوص میزان رقابتی بودن صادرات، چین از مزیت ناعادلانه‌ای برخوردار است.

در نمودار ارائه شده، بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان خالص در جهان را مشاهده می‌کنید؛

صادرکنندگان و واردکنندگان