۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

اثبات هژمونی ایران، آرامش را به بازار بر می‌گرداند/ سرمایه‎‌گریزی از اسرائیل تشدید می شود

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۰
کد خبر: 836424
اثبات هژمونی ایران، آرامش را به بازار بر می‌گرداند/ سرمایه‎‌گریزی از اسرائیل تشدید می شود

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل حمله شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی را اقدامی در راستای اثبات هژمونی ایران و تاثیرگذار بر بازگشت آرامش به بازارهای کشور معرفی کرد و افزود: این اقدام، سرمایه‎‌گریزی از اسرائیل را تشدید می‌‎کند.

اقتصاد آنلاین - لیلا مرگن: به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران نظامی ایران که در این کنسولگری مستقر بودند، عملیات تلافی جویانه کشورمان در بامداد روز یکشنبه با حمله پهبادی و موشکی به برخی مواضع در سرزمین‌های اشغالی انجام شد؛ اقدامی که تا قبل از انجام آن، کارشناسان اقتصادی معتقد بودند این اقدام به حق، بر اقتصاد دنیا تاثیرگذار خواهد بود.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بحران‌های خاورمیانه، قیمت طلای جهانی را بالا برده و این تنش‌ها بر اقتصاد دنیا تاثیرگذاشته است. و حالا که ایران به تحرکات اسرائیل پاسخ داده است، باید دید چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران و منطقه خواهد بود؟

میلاد ترابی فرد، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص اثرات اقتصادی حمله ایران به خاک رژیم صهیونیستی گفت: تحلیل اثرات اتفاقات خاورمیانه بر اقتصاد جهان نیاز به زمان دارد؛ اما اتفاقی که در بیش از یک ماه گذشته افتاده بود، این بود که رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را می‌کرد تا به نقطه‌ای که دیشب رسیدیم، نرسیم و ایران عملیات تلافی جویانه انجام ندهد؛ در حالیکه این عملیات حق کاملا مشروع ایران مطابق منشور سازمان ملل بود.

وی افزود: یکی از کارهایی که توسط این رژیم انجام می‌شد،فشاری بود که روی بحث دبی به ایران وارد کرد. این رژیم، همواره به دنبال بحران ارزی در داخل ایران بوده تا اختلال محاسباتی در سیاستمداران ایران ایجاد شود و به این ترتیب ایران به رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد؛اما این ابزارش به درستی کار نکرد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: از جنبه استراتژیک اگر به ماجرا نگاه کنیم، اتفاقی که می‌افتد، این است که هزینه‌های نگهداری از اسرائیل برای متحدانش به شدت بالا رفته است.

وی افزود: اگر از منظر صرفا نظامی به اتفاقات دو شب گذشته نگاه کنیم، در صورت صحت آمار حدود ۲۰۰ فروند پهباد اعزامی به آسمان اسرائیل، برای رهگیری این پهبادها حداقل ۲۰۰ موشک پدافند هوایی از جنگنده باید شلیک شده باشد.

ترابی فرد اضافه کرد: مطابق برآوردها، هر کدام از این موشک‌های رهگیری به‌ طور متوسط یک تا سه میلیون دلار هزینه دارد؛ بنابراین حمله پهبادی ایران یک هزینه تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری روی دست متحدان رژیم صهیونیستی گذاشته است. 

وی گفت: ولی از جنبه اقتصادی اگر به ماجرا نگاه کنیم، اسرائیل وارد مرحله‌ای شد که اگر به اقدام ایران پاسخ ندهد، معادلات را باخته است و اگر جواب بدهد، در واقع یک هزینه بیشتری را به متحدانش تحمیل کرده است. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل توضیح داد: اسرائیل وارد یک فرآیند خود تخریب‌گر شده است؛ به این معنا که بعد از طوفان الاقصی هر اقدامی که انجام می‌دهد، هزینه‌هایی اعمال می‌شود که خیلی از منافعش بیشتر است. 

به گفته وی، در شرایطی کنونی اتفاقی که می‌افتد، این است که رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک عامل ثروت آفرین در منطقه تا قبل از طوفان الاقصی و عامل تولید فناوری‌های جدید در کشورهای غربی و حتی جهان، مزیت‌هایش را از دست می‌دهد.

تشدید فرار سرمایه از سرزمین‌های اشغالی

ترابی فرد ادامه داد: این اقدامات سبب می‌شود، به مرور هزینه‌های اسرائیل بالا برود و منفعتش پایین بیاید. ثروت آفرینی این رژیم کم شود و به صورت دومینووار اثراتی روی رژیم اسرائیل خواهد گذاشت. 

وی ادامه داد: حزب راست سکولار رژیم صهیونیستی عمدتا جایی که پیوند با موجودیت این کشور داشت، فعالیت اقتصادی و تجاری بود. این حزب قدری متزلل خواهد شد. اسرائیل به‌ عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری تبدیل به مبدا سرمایه‌گذاری می‌شود و فرار سرمایه از این منطقه تشدید می‌شود.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل بیان کرد: دور از تصور است که تا مدت کوتاهی اسرائیل بتواند از این معادله خارج شود؛ چنانچه نمی‌تواند مسایل غزه را هم حل کند.

وی درباره اثر اتفاقات اخیر بر اقتصاد ایران و منطقه توضیح داد: اثر اتفاقات اخیر بر اقتصاد منطقه و ایران بستگی به رفتار طرف‌های درگیر دارد. ایران دو خط قرمز اعلام کرده است. یکی اینکه رژیم صهیونیستی هر اقدامی چه در ایران و چه در خارج ایران علیه منافع و شخصیت‌های ایرانی انجام دهد، مستقیما از مبدا ایران پاسخ خواهد گرفت. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل افزود: معادله دوم که ایران ترسیم کرد، این است که هر کشوری که به رژیم صهیونیستی برای اعمال ضربه به ایران کمک کند، قطعا پاسخ خواهد گرفت. بنابراین شرایط منطقه بستگی به کشورهای منطقه دارد. آنها باید انتخاب کنند که آیا حاضرند هزینه همراهی با رژیم صهیونیستی را بپردازند یا خیر.

وی اضافه کرد: بعید است کشورهایی مثل امارات متحده عربی یا امثال آن وارد چنین بازی نظامی شوند. در بازی اقتصادی، سیاسی و امنیتی کاملا همسو و هم جهت هستند. یکسری کشورها هم مثل اردن که به صورت مشخص مدیریت خود را در خطر می‌بیند.

احتمال افزایش امتیازات آمریکا به ایران

ترابی فرد افزود: در اتفاقی که شنبه شب رخ داد، افکار عمومی جهان و در داخل اردن علیه پادشاه این کشور بود و به‌ صورت بلند مدت، موجودیت سیاسی پادشاه اردن را دچار مخاطره می‌کند. البته اردن جایگاه خاصی در اقتصاد منطقه ندارد و بیشتر از طریق بازی امنیتی و نظامی شرایط را پیش خواهد برد.

وی درباره برآیند این ماجرا توضیح داد: در این ماجرا چون ایران به طرف آمریکایی ثابت کرد که اگر بخواهد با قدرتی مثل چین برخورد کند، نمی‌تواند ما را نادیده بگیرید و باید منافع ایران تامین شود، دور از انتظار نیست که طرف آمریکایی در دادن برخی امتیازات یک مقداری شل‌تر از گذشته نسبت به ایران عمل کند.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل درباره بهبود شرایط اقتصاد ایران با ارائه امتیاز به کشور گفت: برای شرایط اقتصاد ایران، نمی‌توان پیش‌بینی ارائه کرد. قطعا کشوری که بتواند هژمونی امنیتی خود را تا جایی که می‌تواند به طرف‌های خود اثبات کند، در ازایش می‌تواند آن کارتی که دارد را نقد کند. طرف آمریکایی ارزش دلارش را از این هژمونی امنیتی و نظامی می‌گیرند. آن جایی که اهرم‌های نظامی و امنیتی کار نکند، دلار تضعیف می‌شود.

وی درباره احتمال تقویت ارزش ریال توضیح داد: نمی‌توان گفت با اثبات هژمونی ایران ریال تقویت می‌شود. چون بنیان‌های اقتصادی ما وضعیت خوبی ندارد، ولی به نظر می‌رسد این بی‌ثباتی که در دو ماه اخیر دیدیم، یک مقداری آرام‌تر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شما برای چی کلاه سر مردم می گذارید آخه مگه چه اتفاقی افتاده که اقتصاد ایران خوب بشه وسرمایه خارجی از اسرائیل فراری این بازی که قدرت اسرائیل به رخ کشید وبعد این خاله بازی که با پول مردم ایران انجام گرفت فقط یه تمرین نظامی خیلی خوبی بود برای اونها که پدر سوخته ها نقطه ضعف هاشون بهتر بشناسن ولاغیر وبعد گوش خودتون درازه گوش ما ملت کوچولو هست