۵ نفر

چرا موتورهای EF7 شاتون می زنند؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۱۲
کد خبر: 830649
چرا موتورهای EF7 شاتون می زنند؟

به طور کلی، شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد و تعمیرکاران اظهار داشته‌اند که موتورهای EF7 شاتون می‌زنند و این موضوع به عنوان یکی از نقاط ضعف این موتور در نظر گرفته شده است. اما علت دقیق شاتون زدن موتورهای EF7 چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، می‌توان گفت پیشرانه EF7 یکی از جدیدترین موتورهای داخلی است که بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا استفاده می‌شود. اما برخی افراد به فکر می‌کنند که موتور EF7 شاتون می‌زند. در اینجا به طور جامع به علت شاتون زدن موتور EF7 اشاره خواهیم کرد.

نگاهی سریع به موتور EF7

موتور EF7 در سال ۱۳۸۶ با همکاری آلمانی‌ها طراحی شد و از اواخر سال ۱۳۸۷ در خودروی سمند مورد استفاده قرار گرفت. این موتور با هدف بهبود و ارتقاء تکنولوژی و عملکرد، به عنوان یک پیشرانه جدید و بهتر وارد بازار شد. با این وجود، ورود سمند EF7 به بازار با واکنش‌های متناقضی مواجه شد.

از یک سو، علاقه مردم به خرید سمند با موتور جدید EF7 کمتر بود و تقاضا بیشتر برای سمند با موتور XU7 وجود داشت. از سوی دیگر، تیراژ تولید موتور EF7 پایین بود و نمی‌توانست نیازهای تمامی سمندهای تولیدی را برآورده کند.

اولین خودروهای مجهز به موتور EF7 تولید شدند و شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت این خودروها را به ادارات و سازمان‌هایی مانند نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی عرضه کند. اما از سال ۱۳۸۹ به بعد، مردم با موتور EF7 به خوبی آشنا شدند و همچنین تیراژ تولید این موتور افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا تعداد خودروهای مجهز به موتور EF7 در بازار افزایش یابد.

علت استقبال مردم از موتور ای اف ۷ چه بود؟

EF7 برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) طراحی شده بود و به عنوان یک پایه گازسوز عمل می‌کرد. این ویژگی باعث شد که در حالت گازسوز عملکرد بهتری نسبت به حالت بنزین سوز داشته باشد. در مقابل، موتورهای دیگر که بر پایه بنزین سوز طراحی شده بودند، در حالت گازسوز به تناقص قدرت و گشتاور می‌افتادند و قدرت لازم را نداشتند. به همین دلیل، موتور EF7 با توجه به طراحی بر پایه گازسوز، عملکرد بهتری در این حالت داشت و همچنین هزینه سوخت و آلایندگی کمتری داشت.

علاوه بر این، موتور EF7 توان و گشتاور بیشتری نسبت به موتور XU7 تولید می‌کرد و همچنین امکان پرخورانی یا توربو شدن را نیز داشت.

مشکل شاتون زدن EF7 از کجا شروع شد؟

مشکل شاتون زدن در موتورهای EF7 از ابتدا وجود داشت، اما به دلیل کم بودن فضای مجازی در آن زمان، افراد کمتری با این مشکل آشنا بودند. با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی به اطلاعات فنی درباره خودروها از طریق وبسایت‌ها و صفحات مربوط به خودرو، تعداد افرادی که با این مشکل آشنا شده‌اند، افزایش یافته است. بنابراین، مشکل شاتون زدن در موتورهای EF7 از ابتدا تاکنون وجود داشته است، اما در این روزها بیشتر به گوش می‌رسد.

علت اصلی شاتون زدن موتور ای اف ۷ چیست؟

علت اصلی و مهم شاتون زدن در موتور EF7، ضعف یاتاقان‌های متحرک است. یاتاقان‌های متحرک در این موتور بین میل لنگ و شاتون قرار می‌گیرند. برخی تأمین‌کنندگان یاتاقان‌های متحرک را به صورت ضعیف تولید می‌کنند و پس از نصب در موتور، به دلیل فشاری که در دورهای بالا بر روی آن‌ها وارد می‌شود، دمای یاتاقان‌ها افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که یک یا چند شاتون به علت ذوب شدن یاتاقان‌های متحرک، در حالت قفل قرار بگیرند. در این حالت، میل لنگ با دور بالا که در حال اجرا است، شاتون را به سمت دیواره سیلندر می زند.

در نتیجه شاتون قفل شده و فشار زیادی که توسط میل لنگ به دیواره سیلندر وارد می‌شود، می‌تواند باعث شکستن شاتون یا دیواره سیلندر شود. در هر صورت، وقوع این حادثه باعث می‌شود موتور شاتون بزند و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد.

موتور EF7 معمولاً در چه کارکردهایی شاتون می زند؟

تأمین‌کنندگان مختلف قطعات موتوری برای EF7، از جمله یاتاقان متحرک، با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند. همچنین، روش رانندگی افراد نیز ممکن است متفاوت باشد و برخی ممکن است رانندگی پرخطر و فشار زیادی داشته باشند (رانندگی تند و متهور)، در حالی که دیگران رانندگی آرام و متعادلی را انتخاب کنند.

بنابراین، تنوع در کیفیت قطعات موتوری و تفاوت در روش رانندگی می‌تواند تأثیری در عملکرد و مشکلات شاتون زدن در موتورهای EF7 داشته باشد.

قطعات موتور با کیفیت بالا و رانندگی مناسب می‌تواند عمر موتور را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در این صورت، موتور خودرو می‌تواند تا حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر و شاید بیشتر هم کار کند.

اما اگر قطعات موتور EF7 ضعیف باشند و راننده فشار زیادی به آن وارد کند، احتمال شاتون زدن موتور در مسافت ۲۰ هزار کیلومتر هم وجود دارد. بنابراین، کیفیت قطعات و روش استفاده از موتور می‌تواند بر عمر و عملکرد آن تأثیر بگذارد.

چه کار کنیم که EF7 شاتون نزند؟

نمی‌توانید به طور مستقیم کیفیت قطعات موتور را تشخیص دهید، اما می‌توانید برخی اقدامات را انجام دهید تا عمر موتور EF7 را بیشتر کنید.

  1.  تعویض روغن به موقع: رعایت برنامه تعویض روغن و فیلتر روغن به موقع، باعث حفظ سلامت موتور و کاهش سایش قطعات می‌شود.
  2. استفاده از سوخت با کیفیت: استفاده از سوخت با کیفیت و از منابع مطمئن، موتور را در برابر ذرات آلوده و ترکیبات ضررزا محافظت می‌کند.
  3.  رانندگی آرام: رانندگی با سرعت مناسب، معیارهای شتابزنی و توقف نرم و استفاده مناسب از گیربکس، باعث کاهش فشار و سایش غیرضروری بر روی موتور می‌شود.
  4. نگهداری و خدمات منظم: رعایت برنامه‌ها و فعالیت‌های نگهداری و خدمات منظم، شامل بررسی سطح روغن، سیستم خنک‌کننده و سیستم تنظیم سوپاپ‌ها، به عمر موتور کمک می‌کند.
  5. حفظ دمای مناسب: اطمینان حاصل کنید که موتور در دمای عادی و مناسب خود عمل می‌کند و از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • مهدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    32 8
    سلام.من از سال ۹۰ سمندش رو داشتم الان هم دنا دارم به نظر من بهترین موتور در بین ایرانیهاست
  • مرتضی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    27 10
    چون مکانیک ماهر نداره ef7 و بلد نیستند تعمیر کنند یک عیبی برای ماشین شایعه مانند و حرف مفت مبزنند موتوری که جزئ ده موتور برتر دنیایت هیچ عیبی نداره ۱۲ سال دارم همش تو جاده و خارج کشورم روغن خوب و به موقع هیچ مشکلی پیش نمیاد
    • آرش IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      سلام ، من به تازگی یک خودرو دنا پلاس خریدم با خواندن متن بالا از این ماشین زده شدم ، نمی‌دونم ماشین را بفروشم و یا یک برند دیگه بگیرم ؟؟؟!
    • امین IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      حالت خوبه؟از کی تا حالا ef7 جزو ده موتور برتر جهان شده ؟
  • محمدرضا یعقوبی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    10 4
    بنده مکانیک تخصصی این ماشین هستم هر دستوری دارید بنده در خدمتم
    • میلاد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      چه روغنی خوبه
    • فرهاد US ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      Ef7 دارم. تو جاده یه صدا میاد تو اطاق مثل بلبلینگ چرخ ها ولی مال اون نیست چون خلاص که میکنم قطع میشه، خودم فکر میکنم از گیربکس باشه، آیا گیربکس میتونه همچین صدای داشته باشد. قدیما پولی پروانه ی پیکان همچین صدایی میداد. ۰۹۱۸۶۶۶۸۴۴۷
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    5 8
    در کل بدبخت شدیم
  • مهدی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    12 0
    پس چرا عکس موتور TU5 رو گذاشتید؟
  • مهدی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    10 1
    پس چرا عکس موتور TU5 رو گذاشتید؟
  • مسعود شیرانی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    13 6
    من حدود پنج ساله ازین خودرو استفاده میکنم واقعا راضی ام حرف نداره
  • مسلم IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    21 6
    من سورن پلاس دارم و تا حالا ۱۱۰هزار باهاش رفتم هر جوری که شما بگید رانندگی گردم تا ۲۲۰ چند بار روندم ولی مشکلی پیش نیومده مثل ماه کار میکنه هر که میگه EF7 شاتون میزنه چرت میگه رانندگی بلد نیست قبلا موتور پژو سوار میشدم با هر روغن یه بار واشر میزد عشق است EF7
  • بهروزداروغه IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    7 3
    سلام یک دفعه بگید ماشینو را نبرید ۱۵۰هزار خیلی هست که بعدش ماشین تعمیر اساسی بشه خدا به خیر کنه
  • رضی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    16 6
    موتور ای اف سون مرگ نداره کارش بیسته انقدر براش پاپوش درست نکنید والا
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    5 3
    اصلا این موتور ای اف سون نیست این موتور تیو فایو است
  • ناصر دیزل IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    8 2
    سلام اینکه. تولید قطعه با کیفیت نامناسب ب این صراحت علت اصلی ایجاد خسارت میشود اصلا منطقی نیست ، خودرو ساز باید با کنترل کیفیت از قطعات مناسب در تولید استفاده کند و با در نظر گرفتن قیمت فضایی کاذب برای خرید این خودرو ها. و استفاده از قطعه نامناسب بخاطر تولید فقط سودجویی خودروساز است که دلیل اصلی وارد آمدن خسارات میشود و اگر نهاد های نظارتی و بازرسی کار خود را در همه سطوح بدرستی انجام دهند ملت متضرر نخواهند شد
  • علی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    13 4
    چرا شاتون می‌زنند؟ چون الان موتورها تولید داخل است و کیفیت لازم را ندارند مردم بینوا هم مجبورن بخرند.
  • حسن مشهدی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    6 3
    با سلام من ابتدا پراید داشتم ولی وقتی دیدم ۸۰ دستگاه سمند ای آف سون در شرکت با گازفسرده سی آن جی کار میکنم و بهترین کارایی را دارد مدل ۹۶ دارم که تا الان ۱۰۸ هزار کیلومتر کار کرده جالب بدونید همکاران که در تاکسیرانی هستن و خدمات مامورین به استانهای مختلف کشور را دارن و هر ماه ۱۰ هزار کیلومتر کار میکنم با کارکرد چند سال و ۶۰۰ هزار تا خودرو را میفروشن و‌مدل بالاتر میخرم و هنوزلا سابقه ۲۳ سال خدمتی که دارم شاتون زدن ای آف سون رو‌ندیدم
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    6 4
    سلام پیشنهاد میکنم حتما رانندگی آرامی داشته باشید و در سربالایها به موتور فشار بیش از حد نیارد چون بنده در سربالایی تند این بلا سرم اومده ولی از آن موقع به بعد در سربالایی به موتور فشار نمی آورم و در کل از این خودرو در بین خودروهای ایرانی راضی هستم
  • آشنا IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    4 2
    این تصویر موتور TU5 هستش نه EF7
    • محمد IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      دوست عزیز در سربالایی با چه سرعتی و دور موتور رانندگی میکنید
  • بهرام از زنجان IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    2 3
    به نظر بند به‌عنوان تمعیرکار بالای سی سال تجربه علت اصلی در موتور روغن سرد کن است که پشت موتور است واب که به سرد کردن روغن هیچ تسیری ندارد آب با95 درجه وارد سرد کن میشود بلکه روغن رو سرد نمیکند روغن با دمای بیشتری وارد کارتل میشود دوباره توسط آوریل پمپ به مدار باز میگردد روغن باید یک رادیاتور بزرگتر در جلو موتور داشته باشد تا به کمک هوا واب وارده در رادیاتور خنک وبه کارتل منتقل گردد روغن سرد شده به قطعات متحرک برسد هم روان کارای به صورت احسان انجام شود وخنک کاری این عمل حدود 80%مشکل موتور رو حل میکند .
  • فرشید IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    13 8
    سلام والا من ۲ ساله دارم و حدود ۲۰۰ هزار تا کار کردم.فقط عیبش سوزوندن کوئل بود که برطرفش کردم.جزو بهترین موتورهای دنیاست .اصلا طراحی شده برای اتوبان و سرعت بالا و هیچ عیبی هم نداره.عالیه بابا گوش به حرف مکانیک های عامه و بی سواد نکنید
  • حسن IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    3 4
    ضعف قطعات از سال 94به بعد حل شد
    • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      عیب سوختن کوئل رو چطوری برطرف کردین؟
  • آبی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    1 4
    یک قانونی در دفترچه نیسان پیک آپ هست اگر در همه خودرو ها در همه شرایط رعایت شود مشکلات موتور و گیربکس به حداقل می‌رسد بر اساس آن دور موتور بالای چهار هزار نگه ندارید
    • bazaar IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      من مدل ۸۹ داشتم. یک ریال هم خرج موتور نکردم. راضی بود. حالا. هم پشیمان از. فروش.ش
  • GB ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    به نظر میاد سعی کردید با شریک جرم کردن راننده ها از بار گناه قطعه ساز و خودروساز کم کنین!!!! یک خودرو باید توانایی اینو داشته باشه که دور موتورش تا اعداد مجاز درج شده در صفحه داشبورد برسه. گناه کلاهبرداران حوزه صنعت رو به پای مصرف کننده نگذازید
  • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    از وقتی ک مردم رفتن‌ب سمت موتورهای ef7 و رضایت بیش تری نسبت ب xu7p دارن، سعی می کنن این موتور ها رو تخریب کنن بخصوص ک تولید هم نمیشه در سورن پلاس ها
  • سید مختار IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام من ۹۳ دوگانه سوز دارم و۱۸۰ تا راه رفته و فقط جلوبندی عوض کردم
  • رضا IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    ۲۵۰ هزار کیلومتر با این ماشین رفتم بسیار عالی است چهار دستگاه در طول ۱۲ سال خریدم و کاملا راضی هستم بسیار کم استهلاک است
  • مصطفی نجفی شبانکاره IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    1 0
    خدایی من از چشمام بدی دیدهام اما از لندرور نه لندرور بخرید هم حافظ جان است و هم مقاوم
  • محمود IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    من سال ۹۱ یه سمند ای اف سون صفر از نمایندگی رو ۱۶ تومن خریدم تا پارسال داشتم و تو این ۱۱ سال به موتورش دست نزدم یه موتور پر قدرت که هیچوقت واشر سر سیلندر نمیسوزونه فقط باید روغن خوب توش بریزید و الان هم دنا پلاس خریدم خیلی هم راضیم
  • محمدکاظم نجفی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    بنده ازسال نود تابحال ازسمند باموتورef7استفاده میکنم و راننده تندرو هم هستم وخیلی هم راضی هستم امسال پس از دویست هزار کیلومتر تعمیرش کردم وبینهایت موتور کم هزینه ای هست
  • هاشم IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    اصلا قبول ندارم ، ای اف ۷ بهترین و کم مصرف ترین موتور در کلاس خودش است ، سورن ۹۳ داشتم با ۳۰۰ هزار کارکرد در شرایط مختلف بعد ۹ سال فروختم بدون اینکه حتی قالپاق باز کنم حتی شمع عوض نکردم! قطره ای روغن کم نمی کرد ، پر شتاب کن مصرف، بسیار عالی ،
  • مهرداد IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    حالا شاید تاحدی مطالب کارشناسی شده باشه لی حداقل تو این ۶ سالی که من دارم خدارو شکر مشکلی نبوده این شایعات برا این که یه عده میخوان صنعت خوورو این کشور همیشه وابسته ی آشغالای دهه ی۹۰ فرانسه باشه وتا میخواد یه اتفاقات خوبی بیفته یه شایعه که وا اسفا فقط فرانسه
  • ادقی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    با سلام عرض کنم خدمت هموطنان عزیز.کلا ماشینای تولید داخل آشغال هستن.بنده ۲۰۷ خریدم صفر از ایران‌خودرو.هنوز ۵۰۰۰ کیلومتر راه نرفته رادیاتور شده فواره کاخ گلستان.
  • مجید IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بنده سمند ef7 مدل ۹۳ دارم بالای ۳۰۰ هزار کار کرده ولی خدارا شکر تا حالا عیب موتوری پیدا نکرده .
  • یکی از همه IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اونایی که میگن این موتور شاطون نمیزنه یه سری برن تعمیرگاه های سمند تا بفهمند از هر ۱۰ تا موتور EF7 که برای تعمیر خوابیدن چندتا شاطون زدن چندتا عیبهای دیگه دارن .وقتی میگن این موتور ضعفش شاطون زدنه نه که هر کی این مدل رو داره حتما و الزاما باید شاطون بزنه .یعنی نسبت به دیگر موتورها و خودرو ها شاطون زدن در این طراحی بیشتره .طرف تازه یکساله ماشین سوار شده اومده میگه چرته ! اول بفهم موضوع چیه بعد بیا نظر بده . متاسفانه در ایران هرکی هر مدلی داره اون از نظرش بهترین مدل کل جهان و تاریخه و رو دستش هنوز نیومده و نمیاد .بگو پیکان همچین تعریف میکنه انگار .....بگو موتور گازی میگه فلان من داشت باهاش صبح ها میرفت قطب جنوب شبها برمیگشت بدون اینکه اخ بگه !
  • علی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام دوستان من ی سمند ای اف سون مدل ۹۰ داشتم و همین چند روز پیش هم فروختم این چیز هایی هم که در مورد شاتون و... نوشته من اصلاً رعایت نمی کردم و در جاده های بین شهری هم زیر ۱۷۰ تا نمی رفتم وحدچد ۳۸۰هزار تا هم کار کرده بود یکبار این دوسه ماه پیش تعمیر نیم موتور بالا کردم اونم به خاطر پولی پشت سیلندر که پوسیده بود و آب می‌داد
  • ‌ا IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    من یه مدل نود دارم 310هزارتا کار تا حالا شاتون نزده خیلیم بهش گاز میدم توی سر بالایی خیلی از ماشین هارو هنوزم میگیره
  • حسین IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    0 0
    چکار عکس دارید؟؟گیر دادید به عکس چرا
  • حمید IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    0 0
    منم یه ef7 دوگانه دارم از صفری دست خودم بوده و تا الان نزدیک 450 هزار کیلومتر کارکرده توی این مدت دوبار اویل کولر ماشین رو عوض کردم بقیه مصرفی بوده مثل تسمه رو روغن و لنت و شمع خرج موتوری نداشته برام گوش شیطون کر