۰ نفر

فروش سؤالات طرح‌نشده به کنکوری‌ها!

۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲:۳۰
کد خبر: 830376
فروش سؤالات طرح‌نشده به کنکوری‌ها!

کمتر از دو ماه دیگر تا آغاز کنکور کارشناسی ۱۴۰۳ باقی مانده است؛ اما برخی از صفحات مجازی همچنان با فروش سؤالات کاذب کنکور از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آنا، کمتر از دو ماه دیگر تا آغاز ماراتن کنکور کارشناسی ۱۴۰۳ باقی مانده است، در این بین برخی از داوطلبان به فکر استفاده از میانبر برای رسیدن به خواسته خود هستند، بعضی‌ها هم نگران افرادی هستند که قرار است با خرید صندلی وارد رشته و دانشگاه تاپ شوند. از طرفی، متقاضیانی هم هستند که برای فروش تضمینی سؤالات کنکور به این در و آن در می‌زنند. در واقع، این گروه از داوطلبان فکر می‌کنند که می‌توانند یک‌شبه راه صدساله را طی و بدون ذره‌ای تلاش و کوشش راه موفقیت را هموار کنند. 

تبلیغات کذب فروش سؤالات اصلی کنکور در بستر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های غیربومی مسئله تازه‌ای در کشور نیست. با نزدیکی به زمان آزمون این مسئله رنگ و بوی بیشتری به خود می‌گیرد، همچنان که صاحبان برخی از صفحات مجازی چند سالی است که پول‌های هنگفتی را با فریب افراد به جیب می‌زنند، داوطلبان هم با خیال پوچ و بدون کسب آگاهی لازم خیلی راحت در دام این کلاهبرداران می‌افتند؛ چراکه برخی‌ها مدعی هستند سرنوشتشان فقط از مسیر قبولی در کنکور می‌گذرد و اگر روزی در این آزمون نمره مردود بگیرند، دیگر زندگی برایشان اهمیتی نخواهد داشت و روزگارشان روز به روز سیاه‌تر می‌شود. 

اگر بخواهیم صریح‌تر صحبت کنیم باید بگوییم پشت تمام این سیاه بازی‌ها اشخاصی دغل باز با عنوان «مافیای کنکور» نشسته اند و با طرح نقشه‌های آلوده و اثرگذار بر ذهن داوطلبان راه اصلی آنها را که همان مطالعه مطالب درسی است را به بی راهه می‌کشانند. این فروشندگان مدعی هستند که تعداد خریداران محدود است و باید برای فروش سؤالات کنکور احراز هویت انجام شوند؛ یعنی مدارک هویتی داوطلب دریافت می‌شود تا پس از بررسی‌های لازم فرد به مرحله بعدی که همان مصاحبه تصویری یا حضوری است وارد شود، همچنین سؤالات به همراه پاسخنامه ۲۴ ساعت قبل از شروع کنکور به دست متقاضی خواهد رسید. 

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا در این زمینه گفته بود: مجرمان سایبری با جعل هویت و ادعای واهی دسترسی به سؤالات آزمون سراسری یا ارتباط و همکاری با طراحان سؤال، اقدام به کلاهبرداری از داوطلبان کنکور می‌کنند.

البته فقط یک نفر یا یک موسسه به فروش سؤالات غیر واقعی کنکور اقدام نمی‌کند، یک گروه خیلی حرفه‌ای و متخصص است و آن یکی هم فقط تلاشش را می‌کند تا از آب گل آلود ماهی بگیرد!

«دوستان عزیز پیش فروش اردیبهشت سؤالات کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد»، «با تیم مؤسسه ما به هدفت برس»، «حتماً که نباید درس بخونی بری دانشگاه، یکم پول خرج کن»، «کنکور رو برای خودت راحت‌تر کن»، «رتبه تک رقمی می‌خوای؟ بیا داخل گروه ما»، این پیام‌ها و جملات را در بدو ورود به کانال‌هایی می‌خوانیم که ادعا دارند تاکنون رضایت خیلی از داوطلبان ارشد و دکتری را به دست آورده‌اند؛ بر همین اساس قصد دارند از چنین ترفندی برای افزایش فروش سؤالات کنکور کارشناسی استفاده کنند، سؤالاتی که پشت آن هیچ گونه توجیه عقلانی وجود ندارد و تنها از طریق تحت تاثیر قرار دادن احساس مخاطب به اهداف شوم خود می‌رسد. 

کسب درصد ۱۰۰ از کنکور کار دوماهه نیست

از اقدامات مسئولان چه خبر؟!

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر علوم می‌گوید: «تبلیغات فروش سؤالات کنکور در شبکه‌های مجازی با هدف گمراه کردن داوطلبان بوده و این موضوع ثابت شده است و جایی برای گفت‌وگو نیست.»

عبدالرسول پورعباس می‌افزاید: برای مثال، کانالی که به تبلیغ پیام «اگر می‌خواهی زیست را ۱۰۰ بزنی، فرصت را از دست نده» اقدام می‌کند باید گفت که کسب درصد ۱۰۰ از درسی مانند زیست در کنکور نیازمند برنامه ریزی ۲ تا ۳ سال است و به هیچ عنوان این درصد را در کنکور سال‌های اخیر شاهد نبوده ایم، البته در برخی از سال‌ها داوطلبان موفق به کسب درصد ۹۰ از درس زیست شده اند؛ بنابراین در بودجه بندی کنکور سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم نقش دارند و درصدهای ۱۰۰ از هر درسی در کنکور با کار ۲ تا ۳ ماهه پدید نمی‌آید؛ چراکه بودجه‌بندی سال‌ها به شکل ساده و نیمه ساده و سخت است و به صورت طبیعی این اتفاق نمی‌افتد.

هنوز سؤالات کنکور را طرح نکرده‌ایم/ فرصت‌طلبی؛ تنها هدف مدعیان فروش 

محمدحسین حاجیلو، قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم درباره راهکارهای جلوگیری از به دام افتادن داوطلبان کنکور در کانال‌های مجازی دروغین خرید و فروش سؤالات کنکور می‌گوید: «با توجه به درایت و فهم بالای مردم ایران انتظار دارم به هیچ عنوان گول این افراد مدعی را نخورند؛ چراکه تنها هدف مدعیان فروش سؤالات کنکور کلاهبرداری، سوءاستفاده، اخاذی و فرصت‌طلبی برای کسب درآمد نامشروع است وهیچ‌گونه صحتی در این کانال‌ها وجود ندارد. اکنون، هیچ سؤال کنکوری برای سال آینده وجود ندارد؛ بنابراین تقاضا دارم هیچ فردی در این زمینه گول نخورد و تمام اقدام‌ها بر مبنای رقابت عقلانی و علمی سالم انجام شود.»

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری بیان می‌کند: «سازمان سنجش آموزش کشور در دو سال اخیر با همکاری پلیس فتا، پلیس امنیت و ... برخورد جدی قانونی در مقابل این متخلفان انجام داده است و به صورت مداوم کانال‌ها رصد می‌شوند؛ بنابراین افراد به هیچ عنوان در این شبکه‌ها عضو نشوند و فریب آنها را نخورند و آینده خودشان را گرفتار نکنند. افرادی که در سنوات گذشته در دام این متخلفان افتاده‌اند به عنوان یک تجربه برای سایر دیگران مطرح شوند. کنکور سراسری در تمام حوزه‌ها با سلامت کامل برگزار می‌شود و خرید و فروش سؤالات کنکور جز سوءاستفاده و کلاه‌برداری و کسب درآمد هنگفت نیست.»

آغاز پیش‌فروش سؤالات کنکور ۱۴۰۳!

با وجود اینکه مسئولان سازمان سنجش خبر از طرح نشدن سؤالات کنکور می‌دهند؛ اما کلاهبرداران مجازی با ترفندهای متفاوت همچنان بر سر هزاران داوطلب ساده‌لوح و کم‌دقت کلاه گذاشته و فقط به فکر پرکردن جیب‌ خود هستند و علاوه بر فروش سؤالات و دریافت هزینه‌های هنگفت برای داوطلبان ساعت خرید هم تعیین می‌کنند تا کارشان عادی‌تر به نظر برسد. 

صندلی دانشگاه‌های تاپ فقط مختص ژن برترها!

در این میان والدین هم دغدغه‌هایی دارند و می‌گویند: «زمانی که سؤالات و جواب‌های کنکور به فروش می‌رسند، مرفه بی‌درد با پرداخت هزینه‌های کلان به دله دزدها در حق سایر داوطلبان اجحاف می‌کنند و همین عاملی در جهت آسیب به روح و روان دانش آموزانی است که شبانه روز از جان و دل برای قبولی در این آزمون سرنوشت ساز تلاش می‌کنند؛ بنابراین صندلی دانشگاه‌های تاپ کشور فقط مختص ژن‌های برتر است، نه ما معمولی‌ها».

حامد محمدی رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا، خطاب به خانواده‌ها با بیان اینکه کارکرد بیشتر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام تفریحی است، می‌گوید: «در سال کنکور دانش‌آموزان از برنامه‌های مجازی که صرفاً جنبه سرگرمی مانند تلگرام و اینستاگرام دارند بپرهیزند؛ حواشی موجود در شبکه‌های اجتماعی برای داوطلبان کنکور بسیار زمان‌بر بوده و ممکن است دانش‌آموزان درگیر این حواشی شده و درگیری‌های ذهنی پیدا کنند.»

صندلی فروشی پزشکی، پوچ است

کمی فراتر که برویم؛ علاوه بر فروش سؤالات کنکور شاهد فروش صندلی‌های پزشکی در کانال‌های مجازی هستیم. فقط کافی است با یک جست‌وجوی ساده با مدیران این صفحات ارتباط بگیرید تا از نرخ آنها باخبر شوید. قیمت خرید صندلی‌های رشته پزشکی از ۷۰ میلیون تومان شروع می‌شود و به یک میلیارد تومان هم می‌رسد؛ البته قیمت صندلی بسته به نوع رشته و دانشگاه متغیر است. به ادعای این کانال‌ها با پرداخت مبلغ تعیین شده مدرک را در منزل خود تحویل می‌گیرید، درحالی که صندلی‌ای که خریده‌اید، پوچ است و این مدرک هیچ‌گاه به دست شما نمی‌رسد.

ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار می‌کند: «برخی از مؤسسات با ادعای اخذ نمایندگی دانشگاه‌های پزشکی خارجی از مسیر غیر از کنکور سراسری به برگزاری کلاس و نام‌نویسی افراد اقدام می کنند که این امر به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیست؛ بنابراین ارزشیابی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور فقط از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود و تاکنون به موسسه یا شرکتی تفویض نشده است؛ بنابراین تقاضا دارم افراد فریب فروش صندلی پزشکی را نخورند.»

امکان درز سوال کنکوری از سیستم رسمی کشور وجود ندارد 

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم هم می‌گوید: «خرید صندلی برای ورود به دانشگاه به هیچ عنوان امکانپذیر نیست و در سیستم آموزش عالی کشور معنا ندارد، وزارت علوم تنها مرجعی را که برای ورود دانشجو به دانشگاه به رسمیت می‌شناسد «سازمان سنجش» است و دانشجو از طریق سوابق تحصیلی هم می‌تواند در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهد.»

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم می‌افزاید: «تبلیغات صندلی فروشی و فروش سؤالات کنکور در صفحات مجازی را انکار نمی‌کنم و از آنجایی که سیستم آموزش عالی کشور برای کنکور و سوابق تحصیلی به صورت دقیق عمل می‌کند؛ بنابراین هیچ گونه فروش صندلی و سوال کنکور حداقل در وزارت علوم انجام نمی‌شود. مطابق تلاش مسئولان و سختگیری که با طراحان سؤالات کنکور انجام می‌شود امکان درز سؤالات کنکور از سیستم رسمی آموزش عالی کشور وجود نخواهد داشت.»

تبلیغات فروش سؤالات کنکور دام کلاهبرداران سایبری است

حامد محمدی رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا در این‌باره اظهار می‌کند: «فروش سؤالات کنکور در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دام کلاهبرداران سایبری است و مجرمان سایبری با این ترفند به دنبال سوءاستفاده‌های مالی از داوطلبان کنکور هستند.»

وی با بیان اینکه آگهی‌های فروش سؤالات کنکور در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دروغ است، می‌افزاید: «چند سالی است که در فضای مجازی با نزدیک شدن به زمان کنکور آگهی‌های فروش سؤالات کنکور از سوی مجرمان سایبری انتشار یافته و با این ترفند خریداران را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت و اطلاعات بانکی آنها را سرقت کرده و حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند یا بعد از دریافت وجه خرید، دیگر پاسخگوی خریدار نبوده یا سؤالات ادوار گذشته را ارسال می‌کنند.»

وی اضافه می‌کند: «با نزدیک شدن به کنکور شاهد فروش داروهای تقویت کننده هوش و حافظه و یا کاهش اضطراب نیز در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی هستیم، داروهایی که شاید در کوتاه مدت موجب تقویت حافظه و کاهش استرس و اضطراب شود؛ اما مصرف مداوم آنها عوارض بدی مانند افسردگی، و اعتیاد دارد.»

محمدی می‌گوید: «به داوطلبان کنکور توصیه می‌کنم به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین و اغوا کننده فروش سؤالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورده و صرفاً با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند؛ همچنین داوطلبان و والدین آنها باید در مورد عضویت در برخی کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دقت لازم را داشته باشند و عضویت و همکاری با برخی از این کانال‌ها و گروه‌ها که به دنبال برنامه‌ریزی برای تقلب و تخلف در آزمون‌ها هستند، به محرومیت از آزمون می‌انجامد.»

بازداشت فروشنده سؤالات جعلی کنکور در فضای مجازی

سیدنظام موسوی رئیس پلیس فتای غرب استان تهران، ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ از بازداشت مدیر کانال تلگرامی با عنوان فروش سؤالات کنکور که به کلاهبرداری ۳ میلیارد ریالی از کاربران در ازای فروش سؤالات جعلی کنکور اقدام کرده بود، خبر داده و گفته بود: با رصد انجام شده از سوی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که فردی با هویت نامعلوم در بستر شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش سوال تقلبی کنکور به بیش از ۱۰ نفر از داوطلبان کرده است که در همین راستا پرونده‌ای تشکیل شده و رسیدگی به موضوع به قید فوریت در دستورکار مأموران پلیس فتا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های تخصصی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا محل فعالیت این فرد در شهر پرند مورد شناسایی قرار گرفت، افزود: گرداننده این کانال تلگرامی در شهر پرند ساکن بود و اقدام به کلاهبرداری بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی از داوطلبان کنکور سراسری کرده و سؤالات جعلی را در اختیار آنان قرار داده بود.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه هماهنگی با مقام قضائی برای انجام عملیات انجام شد، گفته بود: مأموران پلیس فتا در عملیاتی این فرد را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند که وی در جریان بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد. فعالیت این نوع کانال‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی صرفاً برای کلاهبرداری و دریافت مبالغ کلان است و شهروندان به هیچ عنوان نباید به تبلیغات مربوط به فروش سؤالات کنکور و آزمون‌های نهایی در شبکه‌های اجتماعی توجه کنند.

حرف آخر!

با وجود اینکه تاکنون اقدامات قانونی گسترده‌ای در کشور برای شناسایی و دستگیری‌ متخلفان در عرصه کنکور و آزمون‌های مختلف انجام شده است؛ اما همچنان شاهد جولان بی‌رویه تبلیغات این کلاهبرداران در صفحات مجازی هستیم. به نظر می‌رسد که اگر تمهیدات جدی‌تری از سوی ارگان‌های رسمی کشور انجام نشود، آینده علمی ایران به دست راحت‌جویان علم دچار ضرر و زیان جدی می‌شود و دیگر جای جبران باقی نمی‌ماند؛ چراکه با انجام چنین اعمال خلاف قانون، دانشجویان آینده، دکتر و مهندس‌های کم سواد و بی‌قانونی خواهند بود که باعث خدشه واردکردن به جان و روان هزاران انسان‌ بی‌گناه می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha