۰ نفر

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۵۸
کد خبر: 826151
تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

شرکت کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ نسخه برقی کی ام سی جی ۷ را به طور رسمی وارد سبد محصولات خود کرد تا از این به بعد ‌گامهای اساسی‌تری در مسیر عرضه خودروهای برقی برداشته باشد. این خودرو با نام KMC J7 EV به سبد محصولات کرمان موتور اضافه شده و به عنوان یکی از اولین سدان‌های برقی مونتاژ داخل به زودی وارد بازار می‌شود. در اولین مرحله فروش جی۷ برقی، این ماشین با عنوان KMC e -TAXY در اختیار تاکسیرانی و شهرداری تهران قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت کرمان موتور یکی از بزرگ‌ترین متصدیان مونتاژ و عرضه انواع خودروهای چینی در ایران به حساب می‌آید. با توجه به تاکیدی که مسئولان وزارت صنعت روی برقی‌سازی هرچه سریع‌تر خودروها دارند، کرمان موتور نیز دست به کار شده و چندین خودروی برقی را به عنوان محصولات جدید خود معرفی کرده است.

جک J7 برقی یکی از این خودروهاست که به‌زودی با نام کی ام سی J7 EV مهمان جاده‌های ایران خواهد شد. فرصت کوتاهی پیش آمد تا با این خودرو برقی به رانندگی بپردازیم و با ویژگی‌های مهم رانندگی با کی ام سی جی۷ برقی آشنا شویم.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

مشخصات فنی کی ام سی J7 EV

جی ۷ برقی یک سدان موتور جلو است که برای به حرکت درآوردن خود به یک پیشرانه برقی به همراه پک باتری ۵۰.۱ کیلوواتی وابسته است. حداکثر قدرت موتور جک جی ۷ برقی چیزی نزدیک به ۱۴۲ کیلووات است که در این میان ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور توسط این پیشرانه به سوی چرخ‌ها ارسال خواهد شد. نتیجه به‌کارگیری این موتور و باتری روی اتاق کی ام سی جی ۷، به وجود آمدن شتاب صفر تا صد ۷.۶ ثانیه است.

 این میزان شتاب در عمل و تحت شرایط استاندارد قابل دسترس بوده و نسبت به نسخه بنزینی چیزی حدود ۲ تا ۳ ثانیه سریع‌تر است که می‌تواند یک رانندگی همراه با هیجان و افزایش ترشح آدرنالین در سرنشینان را به دنبال داشته باشد. به‌ویژه که شتاب صفر تا ۵۰ این ماشین برقی تنها برابر ۳.۵ ثانیه است درمجموع خودرویی چالاک محسوب می‌شود.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

یک سیستم آب‌خنک به منظور دفع حرارت اضافی موتور در نظر گرفته شده و پک باتری نیز با برق خانگی حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز دارد تا از ۱۵ درصد به ۱۰۰ شارژ برسد. مدت زمان شارژ باتری توسط شارژرهای سریع دی‌سی نیز حدود ۴۸ دقیقه برای رسیدن از سطح ۳۰ تا ۸۰ درصد اعلام شده است.

حداکثر برد حرکتی این ماشین ۱۶۵۰ کیلوگرمی با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر ذکر شده اما در عمل با توجه به شرایط ترافیکی مختلف، احتمالاً این رقم به ۳۵۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

بررسی طراحی کی ام سی J7 برقی

به رسم خودروهای برقی، اکثر هواکش‌های نمای روبرو در جک جی ۷ برقی به‌ویژه دریچه جلو پنجره کاملاً مسدود شده و به فرم یکپارچه درآمده است. پورت شارژ از همان قسمت جلو پنجره یکپارچه قابل دسترس است و با فشردن درپوش آن می‌توان به پورت شارژ دسترسی پیدا کرد. سایر بخش‌های بیرونی جی7 برقی تحول چندانی نسبت به نمونه بنزینی ندارد و یک سدان فستبک نسبتا جذاب با طراحی تقریبا اسپرت را به معرض دید شما می‌گذارد.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

البته این سبک طراحی به‌تدریج در حال قدیمی شدن است و با توجه به آنکه نسخه اولیه این خودرو چندین سال قبل با همین استایل و البته چهره متفاوت به بازار آمده بود، حالا طبیعی است که این نوع استایل برای جک جی ۷ کمی قدیمی به نظر برسد. با این حال کماکان با یک سدان نسبتاً جذاب روبرو. هستیم که البته در نسخه بنزینی چهره خشن و اسپرت‌تری به نمایش می‌گذاشت اما در نسخه برقی با حذف دریچه‌های هوا و اضافه شدن جلو پنجره یکپارچه، کمی از اسپرت و خشن بودن چهره آن کاسته شده است ولی همچنان می‌تواند یک سدان زیبا و جذاب برای بازار ایران محسوب شود.

با ورود به کابین کی ام سی جی ۷ برقی یک داشبورد نسبتا ساده را می‌بینید که  وسط آن یک تبلت بزرگ در حکم نمایشگر مالتی مدیا قرار گرفته است. نمایشگر تقریباً همه کلیدهای کنترل و تنظیم سامانه‌های مختلف را به صورت مجازی و لمسی درون خود جا داده است. بنابراین دیگر نیازی به کلیدهای فیزیکی روی داشبورد نخواهد بود. روی پنل دنده نیز دیگر اهرم تعویض دهنده دیده نمی‌شود و به جای آن یک کلید گردان جهت تعیین وضعیت انتقال نیرو وجود دارد. برخی دکمه‌های فیزیکی شامل فلاشر، ترمز پارک برقی و... نیز در این بخش قرار گرفته‌اند.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

 به لطف فاصله بزرگ میان دو محور این خودرو، فضای پا برای سرنشینان عقب بسیار راحت خواهد بود اما به دلیل شیب نسبی سقف، شاید فضای سر برای سرنشین بلندقد حاضر در ردیف دوم جک J7 برقی کمی محدود باشد. همچنین درون صندوق عقب این خودرو گنجایشی نزدیک به ۵۴۰ لیتر یافت می‌شود که به راحتی می‌تواند چندین چمدان مسافرتی و لوازم همراه یک خانواده ۵ نفره را در خود جا بدهد.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV

تجربه رانندگی با جک جی ۷ برقی کاملا متفاوت با نسخه بنزینی است؛ چراکه بعد از فشردن دکمه استارت باز هم هیچ صدایی درون اتاق شنیده نمی‌شود. همزمان با فشردن پدال گاز یک زوزه نحیف به گوش می‌رسد و پشت شما به داخل صندلی کشید خواهد شد.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

 وجود گشتاور فوق العاده مناسب 340 نیوتن متر که به طور کامل در همان لحظه لانچ یا شروع حرکت به چرخها می‌رسد، دلیل شتاب اولیه بسیار مناسب J7 EV است. در طول حرکت، خودرو بسیار کم صداست و نویز لاستیک یا صدای زوزه موتور خیلی داخل کابین احساس نمی‌شود. به دلیل کارامدی سیستم تعلیق، خوشبختانه هندلینگ کی ام سی J7 برقی در سطح مطلوبی قرار داشته و به خوبی خودرو را از انحراف در امان نگه می‌دارد. البته به دلیل گشتاور و قدرت موتور نسبتا بالا، باید هنگام دور زدن از فشردن بی‌مورد پدال گاز و مانوردهی غیرعادی امتناع کرد تا خودرو با بدفرمانی مواجه نشود.

 در تست انجام شده توانستیم زیر 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسیم که نسبت به مدل بنزینی کاملا سریعتر احساس می‌شود. میزان تسلط راننده بر خودرو نسبتا مناسب است و کاربر دید خوبی به جاده و اطراف ماشین دارد. این خودرو بیش از دو تن وزن داشته و به دلیل نصب پک باتری در کف، مرکز ثقل آن در ارتفاع کمتری قرار می‌گیرد و همین مورد حس پایداری و اطمینان خاطر زیادی در کاربران به وجود می‌آورد.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 EV یا E-TAXY کرمان موتور

آپشن‌ها و امکانات جک جی ۷ برقی

امکانات KMC J7 EV نسبتا قابل قبول است اما خیلی سطح بالا به نظر نمی‌رسد. چراکه فعلا اثری از انواع سامانه‌های هشدار مدرن و کمک راننده در آن دیده نمی‌شود.

دو کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، کروز کنترل، سنسورهای پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغ‌های جلو و عقب LED، تنظیم دستی صندلی راننده و اتوهلد، دیلایت و اتولایت، هشدار باد تایر، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های جانبی برقی و... جزو امکانات اصلی کی ام سی E-Taxy  به شمار می‌روند.

قیمتکی ام سی J7 EV به بازار ایران

قیمت کی ام سی E-Taxy برای رانندگان تاکسی در زمستان ۱۴۰۲ معادل ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان محاسبه شده اما هنوز مشخص نیست که مشتریان عادی در نهایت باید چه مبلغی را بابت خرید این سدان برقی به کرمان موتور بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha