۰ نفر

راهکار دستیابی به خودکفایی برنج چیست؟

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۴:۰۰
کد خبر: 822932
راهکار دستیابی به خودکفایی برنج چیست؟

بنابر سیاست وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی در تولید برنج به عنوان یکی از ۵ محصول اساسی با اتخاذ برخی سیاست‌ها همچون زهکشی اراضی، استفاده از بذور هیبرید، توسعه مکانیزاسیون و جلوگیری از واردات بی رویه شدنی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر اذعان وزیر جهاد کشاورزی دستیابی به خودکفایی در تولید ۵ محصول راهبردی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر از اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که طبق سیاست و فرمایشان مقام معظم رهبری مبنی بر امنیت غذایی و تامین غذای سالم در تولید این ۵ محصول اساسی باید به سمت و سوی خودکفایی حرکت کنیم.

طبق آمارهای اعلامی سالانه با احتساب ذخایر استراتژیک ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است که در شرایط فعلی با احتساب تولید داخل، حداکثر نیاز واردات ۷۰۰ هزارتن خواهد بود و بسیاری از تشکل های تولیدی واردات بی رویه برنج را مانع تحقق خودکفایی می دانند.

با توجه به پتانسیل اراضی شمال، امکان رسیدن به خودکفایی با اجرای سیاست زهکشی شالیزارها، استفاده از ارقام پربازده و بذور هیبرید شدنی است که امید می رود مسئولان با جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از تولید داخل، کشاورزان را بیش از پیش به امر تولید ترغیب کنند. کما اینکه معاون اول رئیس جمهور هم اعلام کردند که تا یک گرم برنج در دست کشاورزان است، واردات ممنوع شود.

حداکثر ۷۰۰ هزارتن برنج از طریق واردات باید تامین شود

سهراب سهرابی مجری طرح برنج گفت: بنابر آمار امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ هزارتن رشد داشته است.

او سرانه مصرف برنج را ۳۵ کیلوگرم به ازای هر ایرانی اعلام کرد و افزود: براین اساس سالانه حداکثر ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که با احتساب ۲۰۰ هزارتن ذخایر استراتژیک هم، ۷۰۰ هزارتن از نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

سهرابی با بیان اینکه وزارت جهاد برای رسیدن به خودکفایی بدنبال افزایش سطح زیرکشت نیست،گفت: با افزایش بهره وری در واحد سطح، توسعه کشت ارقام جدید، یکپارچه سازی اراضی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، توجه به تغذیه گیاهی و مصرف کود، مبارزه با علف‌های هرز و روش های خشکه کاری بدنبال افزایش بهره‌وری تولید به ازای آب مصرفی است به گونه ای که با حداقل آب مصرفی برنج مورد نیاز را در داخل تامین کنیم تا از واردات بی نیاز شویم. سال آینده تمرکز ما بر کشت برنج متناسب با الگوی کشت ابلاغی در مناطق، توسعه کشت مکانیزه، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه کشت ارقام پرمحصول، ارتقای بهره‌وری آب، مدیریت بهینه کنترل خسارات آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و توسعه خشکه کاری است.

او  انتقال فناوری‌های تولید برنج هیبرید از خارج به کشور را از سیاست های دیگر وزارت جهاد در راستای خودکفایی برشمرد و گفت: با بکارگیری فناوری‌های تولید برنج هیبرید، تولید شلتوک تا ۱۰ تن در هکتار افزایش پیدا می‌کند.

خودکفایی برنج در داخل دست یافتنی است

در ادامه قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید برنج نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشاورزان برمبنای دلار آزاد تولید می کنند، از این رو امکان رقابت با برنج خارجی را ندارند.

پیشه ور با بیان اینکه پتانسیل خودکفابی برنج در استان های شمالی وجود دارد، افزود: تولیدکننده داخل موظف به تامین برنج داخل است که در صورت حمایت از تولید، تضمین تامین نیاز را می دهد، اما متاسفانه حمایت به سمت واردات است که آسیب جدی به تولید می زند. درحالیکه با تزریق یارانه به تولید داخل به جای واردات، سیاست خودکفایی محقق می شود. بنابر آمار تولید داخل و سرانه مصرف، حداکثر نیاز کشور با احتساب ذخایر استراتژیک ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن است که براین اساس باید جلوی واردات بی رویه گرفته شود. 

پیشه ور قیمت تمام شده هرکیلو ارقام محلی را ۸۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: براین اساس هرکیلو محصول با نرخ ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومان باید بدست مصرف کننده برسد و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است. همچنین درصورت واردات برنج خارجی با ارز آزاد، قیمت آن با برنج داخلی برابری می کند.

 خرید برنج با نرخ حمایتی و واقعی راهی برای دستیابی به خودکفایی

احمداشراقی نایب رئیس انجمن برنج گفت: توجه به مقدار قابل توجه دپوی برنج در انبارها، خرید حمایتی برنج برمبنای نرخ توافقی کشاورزان با خریداران باید انجام شود به طوریکه نرخ خرید حمایتی رضایت کشاورزان را در بر داشته باشد.خرید حمایتی برنج از کشاورزان منجر به ایجاد بازگشت به بازار برنج و افزایش رغبت کشاورزان به امر تولید می‌شود.

نایب رئیس انجمن برنج ادامه داد: بنابر آمار با احتساب تولید داخل حداکثر ۸۰۰ هزار تن نیاز به واردات برنج داریم که متاسفانه همیشه میزان واردات بیش از رقم مورد نیاز بوده است. کما اینکه امسال بنابر اذعان مسئولان یک میلیون تن برنج باید وارد شود که براین اساس مازاد واردات منجر به ضرر و زیان کشاورزان شده است.

اشراقی قیمت هر کیلو برنج طارم در استان‌های شمالی را ۸۰ هزار تومان و پرمحصول را ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

با توجه به اهمیت خودکفایی برنج در تامین امنیت غذایی انتظار می رود که مسئولان سیاست های حمایتی لازم از خودکفایی برنج به عنوان یکی از ۵ محصول راهبردی را داشته باشند تا برای تامین بازار داخل نیازی به آن سوی مرزها نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    خودکفایی تازمانی که واردات بادلارنیمایی انجام میشوداتفاق نمی افتدفقط خداکنه بااین قیمت که به ضررکشاودراست مسئولین کاری کنن که حکایت گوشت درموردبرنج تکرارنشه